Få bort blodfläckar och hårt smutsat

Angua

Trådstartare
Hunden har haft prostata problem och har lämnat en del blodfläckar på sina lakan.
Hunden i fråga har en egen säng, en dubbelvikt bäddmadrass som jag lägger gamla lakan över. Nu har lakanen som sagt blivit fläckade av blod och likande dropp och är rätt solkiga där han ligger och det går inte bort i 60 graders tvätt.
Bra ideer på hur jag får dem rena ordentligt? Jag har funderat på testa 90 grader och ev lite kloring, men jag vet inte hur bra det fungerar. Har inte råkat ut för detta förut, när jag fått blodfläckjar har de försvunnit i tvätten..
Visst känns det som lite överkurs att lägga ned massa energi på den bortskämda hundens lakan ;) men det är ju för helhetsintrycket i min lilla lägenhet också som det är kul om det faktiskt ser rent ut när jag lägger på nytt lakan och har städat..
 
Sv: Få bort blodfläckar och hårt smutsat

Du får använda fläckspray!

men jag hade gjort som så,att jag hade slängt lakanen och lagt dit andra!

Min hund ligger också på madrass,har delat på en tjockmadrass,och lagt dubbel,över det har jag trätt på överdragslakan,med resår,och vikt till,och när dom blir fula,då kastar jag dom,köper nya på JYSK för dryga 50-lappen!
 
Sv: Få bort blodfläckar och hårt smutsat

Har du något tips på fläckspray?

Samma här med dubbelvikt, tjock bäddbadrass, perfekt tycker jag. DEssutom är den tvättbar och vi har stor mattmaskin i huset :)
Jag byter lakan 1-2 gånger i veckan på hans säng, så jag är nog lite för snål för att att slänga och köpa nytt ;)
Kör med ärvda super-duper-kvalitets lakan som är helt felfria i övrigt, vilket också bär emot att slänga.
 
Sv: Få bort blodfläckar och hårt smutsat

Eftersom jag har en sambo som jobbar på ÖB..så är det mest öb-grejor,och det funkar!

Men inte skulle jag oroa mig för att köra grejorna i 90,det klarar lakan,och även med klorin i!
 
Sv: Få bort blodfläckar och hårt smutsat

Blodfläckar, även gamla tvättade, brukar gå bort om man gnuggar in ordentligt med diskmedel i fläcken innan tvätt (minst 60ºC). Jag anser att Yes är bäst. Diskmedel löser äggviteämnena i blod.

Diskmedel funkar också bra på oljefläckar, gör som ovan men det är inte helt nödvändigt med 60ºC-tvätt.
 

Liknande trådar

Hemmet Min kära hund lyckades bädda ner sig mellan bäddmadrasserna lär hon löpte så det har kommit blod på själva madrassen. Är några ganska...
Svar
7
· Visningar
12 290
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp