Bukefalos 28 år!

Få bort skällande hos vaktig hund

Bubble

Trådstartare
Nu kommer jag med lite fler frågor :p
Min valp har börjat skälla så fort han hör något i trapphuset (bor tyvärr ganska så lyhört :crazy:) eller om han hör något annat ljud inne i lägenheten, någon i ett annat rum eller den andra hunden som går omkring på natten tillexempel.

Han är ju en vaktande /larmande ras (chihuahua) så jag tycker det är ok att han skäller till en gång då det ringer på dörren men inte stå och tokskälla så fort han hör nåt ljud ute i trapphuset.

Ute har jag försökt börja med skvallerträning då han även skäller till då han får syn på folk/hundar och det fungerar rätt bra och hade tänkt prova samma sak med skällandet inne men vet inte riktigt hur man ska få till det på något bra sätt.
Kör med klicker och vill ju helst klicka innan han börjar skälla i sådana fall, alltså när han bara noterar ljudet men hinner aldrig med och klickar jag när han redan är i full gång och skäller blir det nog lite fel :crazy:
Har även provat med ett nej när han skäller och belöning när han tystnar men det blev nog också tokigt för han slutar skälla när man säger åt honom springer till mig och hämtar sin belöning och springer tillbaka och fortsätter skälla.

Någon som har tips? :)
 
Sv: Få bort skällande hos vaktig hund

Jag skulle lära hunden att skrammel i trappen innebär att hunden ska rusa till sin plats, där lägga sig och hålla klaffen.

Fram med klickern bara!

Nej, tror jag funkar dåligt då skällandet för hunden inte är ett fel den gör.
 
Sv: Få bort skällande hos vaktig hund

Låter bra men hur skulle du lära in det?
Funderade själv på att lära han att komma till mig eller någon annan då han hör något men kanske bädden är bättre :)
 
Sv: Få bort skällande hos vaktig hund

Det finns ju massor av sätt, man får prova sig fram. Men tex så här:

Bakifrån, sas
Korg, som hunden redan ligger i, där använder du redan uttänkt kommando. Tex: "Fido, det kommer någon!" i lite lagom upphetsad röst, klick och godis. Under förutsättning att hunden ligger kvar.
Här kanske hunden ser lite oförstånde ut, den ligger ju bara där och får godis.

Sen ställer du hunden en halvmeter ifrån korgen, samma kommando "Fido det kommer nån!" Nu kan du välja att shejpa att hunden ska lägga sig, eller peka på korgen, beroende på hur klicknörd du är. Lägger sig hunden är det klick och godis. Du kanske får sänka kriteriet i början, att hunden går mot korgen för klick och godis.

Sen är det bara att öka avståndet till korgen, ge kommando "Det kommer nån" om hunden är tillräckligt motiverad (vi snackar turbogodis) kommer den att springa till korgen för sitt klick och godis.

Sista momentet blir att sätta kommandot till att det faktiskt går någon i trappen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 199
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 305
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp