Få en häst, ett problem?

D

denjo

Vet inte om detta är rätt forum för min fråga, men jag provar...
Efter ca 1 års tid ska min underbara häst äntligen bli min på riktigt! :love: Jag har kommit överens med nuvarande ägarna, och hon ska skrivas över på mig. Nu till min fråga. Innebär det något problem rent juridiskt, med praktiska saker som försäkringsbolag och liknade att man inte betalat något för hästen?
Vore jättetacksam om någon har några råd att ge mig!
 
Nej ,,jag fick oxå min häst ... skriver de över hästen på dej så går det ju bra.. men det beror ju oxå på hur mycket hästen är värd ..man får ju inte ge bort mer än 10 000 om året är den värd mer vi säger 50 000 så kan de ge bort 1 femtedel varje år utan att du behöver betala skatt.. Då får ni skriva papper på att det ska va så.. Sen när hästen är dein helt så skickar du in foto på första sidan i identitetsboken och ett av papprena som du o förra ägarna har skrivit och då registreras den på dej...


Förstod du vad jag menade? fråga annars :banana:
 
Tack för ditt svar! :bow:
Jag tror att hon bara är försäkrad till 10 000, vilket väl därmed kan anses som värdet. Måste man ändå skicka in foto från identitetsboken osv. Hur går egentligen ett ägarbyte till? Nåt mer jag ska tänka på? Är ny på hästägarfronten... :o
Var inne och läste på Agrias hemsida och gjorde en "provförsäkring". Fick följande meddelande: "Du får inte ange högre sammanlagt livförsäkringsbelopp än inköpspriset + 5000 kr, om inte hästen har meriter.
För att kunna teckna en livförsäkring måste meriter anges, om inköpspris saknas." Innebär det att hon inte kan livförsäkras?? :confused:
Det är lite krångligt det här...
 
Ring ditt bolag, jag vet att Ponnymamman ventilerade ett sådant problem i samband med utdömning av ponny som inköpts till väsentligt lägre belopp än försäkringsvärdet.

Vi fick en häst som man kan kalla värdelös, men han fick stå kvar i sina 13-15.000 A2. Nu är han för gammal och därmed utförsäkrad med enbart vet-vård kvar, och det hände inget under tiden. Vet-vårdsdelen är dock den viktiga för oss i detta fallet.
 
du måste skicka in foto på identitetsboken och sen pappaer på att hon är din .. annars så kommer hästen fortfarande stå på de gamla ägarna...Du köper ju inte hästen så det där borde ju inte gälla.. Fixa nån som kan värdera den åt dej ...... är inte hästen livförsäkrad?

Jag försäkrade min häst när inte ens hela hade blitt min ..jag ägde då ung 30% av henne och jag försäkrade henne för 15 000 för min del kan man ju säga.. han frågade inte ens vad jag köpt henne för eller ens om hon var min knappt. Det var väll mitt problem om jag ville betala på en häst som inte ens va min kanske?

Det enklaste är ju om du ringer till Agria och hör med dom .. men är hästen värd mer än 10000 så visst kan du försäkra den för mer..
 
Varför inte göra det enkelt för sig och köpa hästen för tex 10 kr? :confused: :D
 
Vad skulle det göra för skillnad? :confused: 10 kr är ju ändå betydligt mindre än vad hon är värd??
Fast visst har jag funderat så, det var lite därför jag startade den här tråden, undrar om det på något vis är bättre att ha betalat nåt för hästen (även om det bara är några hundra kronor eller så...) sett ur försäkringsperspektiv. Nån som vet??
 
Självklart kan du försäkra hästen till marknadsvärdet, även om du har fått den. men då vill förstås försäkrningsbolaget veta varför du anser att den är värd de pengarna. Det behöver inte vara krångligare än att du pratar med försäkringsagenten och berättar vad du har för häst, så får agenten värdera den utifrån det.

Se förresten till att du får ett gåvobrev vid överlåtelsen, så att du kan bevisa att hästen är din.
 
Köpte mitt senaste sto av en bekant för 13 500:- inkl. alla tillbehör...och hon är försäkrad för 30 000:-...kompis pris och värdet ligger betydligt högre än vad vi har betalat för henne... Försäkringsbolaget ifrågasatte aldrig pris och värdet på henne, vi bara skrev över försäkringen på mig istället.
 
Jag har fått min häst. Vi skrev ett ordentligt gåvokontrakt så att jag har papper på det. Sen anmälde vi bara ägarbyte där hästen var registrerad ooch till försäkringsbolaget. Inga som helst problem. Hästen var försäkrad till 10000kr och det fortsatte jag med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Senast: bobbbo
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 580
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp