Få gammalt gulnat örngott vitt

bettysmatte

Trådstartare
Jag köpte mig ett vackert örngott idag på loppis för 40 kr :) . Förmodar att det är bomull. Med spetsdekoration, samt "min" bokstav broderad på. Väldigt fint och helt på alla sätt och vis, förutom att det har gulnat. Hur gör man - utan att riskera att förstöra örngottet - för att få det vitare igen :confused:? Vanish? Blötläggning i något? Eller vad??

Jag har bara provat med att tvätta i vanligt tvättmedel i 40 grader än så länge, och det räckte inte.
 
Om det är gammalt så kör det i 90. Och lite vanish.
Gammalt är det säkert. Jag kan inte tänka mig att särskilt många syr egna örngott med brodyr, spets och knytband nuförtiden ;) ! Men jag är lite orolig över spetsen. Klarar den lika varmt som resten, tros?? Jag tyckte att den ville dra ihop sig lite redan vid 40 grader, men det kanske bara är att sträcka ut igen?
 
Gammalt är det säkert. Jag kan inte tänka mig att särskilt många syr egna örngott med brodyr, spets och knytband nuförtiden ;) ! Men jag är lite orolig över spetsen. Klarar den lika varmt som resten, tros?? Jag tyckte att den ville dra ihop sig lite redan vid 40 grader, men det kanske bara är att sträcka ut igen?
Håller med @Luff dom gamla lakanen/örngotten tål att köras i 90grader.
Jag har både lakan o örgott från hedenhös tiden med knyppelspets.
 
Jag köpte mig ett vackert örngott idag på loppis för 40 kr :) . Förmodar att det är bomull. Med spetsdekoration, samt "min" bokstav broderad på. Väldigt fint och helt på alla sätt och vis, förutom att det har gulnat. Hur gör man - utan att riskera att förstöra örngottet - för att få det vitare igen :confused:? Vanish? Blötläggning i något? Eller vad??

Jag har bara provat med att tvätta i vanligt tvättmedel i 40 grader än så länge, och det räckte inte.
Tvättmaskiner har inte funnits så flörbaskat länge. Förr kokade man sängkläderna och de var betydligt smutsigare när de väl tvättades. Tvätt var en omständlig historia.
När jag var riktigt liten eldades pannmuren på lagårdsbacken och tvätten kokades på våren. Sedan fick vi en tvättmaskin med en vinge som satte vattnet i rörelse. Även den kördes utomhus.

Så jag misstänker att ditt örngott mycket väl skulle tåla kokning.

90 grader är modellen tror jag. :)
 
När jag var barn på -50talet installerade pappa en kokgryta i tvättstugan . Jädrans va varmt det var men rent blev det. Sen när vi köpte nån slags tvättmaskin med två valsar som man drog runt med handkraft för att få bort vattnet blev kokgrytan mindre använd.
 

Liknande trådar

Äldre Kanske skulle denna tråd stå på hem och hobby? Moderator får flytta i sådana fall. Fick ett jättefint marmorinobord av en släkting som...
Svar
5
· Visningar
9 827
Senast: hastflicka
·
Äldre Jag har ett par vita sneakers med svarta läderdetaljer som för ett tag sedan blev lite smutsiga. Tänkte då att jag skulle tvätta dem så...
Svar
2
· Visningar
2 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp