Få hästen att gå upp i vikt?

I

__Ida__

Kom gärna med tips! :bump: Har fått höra att hästen inte går upp i vikt på att bara äta hö. Det är kraftfodret som ger hästen hull. Stämmer detta??
Har ni bra tips på bra kraftfoder som hjälper hästen att gå upp i vikt och får mer hull?
Tacksam för svar! :bow:
 
när jag hade en travare som var äckligt smal när jag fick honom så gav jag honom ca 12-13 kg hö om dagen samtidigt som han fick mycket kraft foder (vet inte hur mycket). Jag använde fibergi låg för digivande hästar. Men man får ju prova sig fram och lycka till!
 
Bara hö i tillräckliga mängder får visst upp hullet på hästen! När hästen äter så mycket den kan och det inte räcker får man lägga till lämpligt kraftfoder. Men grunden är att ge mer grovfoder.
 
Det har varit många trådar ang. grovfoder och feta hästar. Det är ju fodersorten i sig som gör hästen fet. Det är mängden engergi. Får hästen för mycket MJ i förhållande till vad den beöver blir den fet. Visst är det logiskt?
 
betfor gör att hästen håller hullet lättare, öven korn är bra att ge hästen (krossad då såklart).
Ge hästen fri tillgång till hö, eller om du inte kan det.. ge den stor giva hö under natten så den har något att sysselsätta sig med då..

mvh madde
 
hm..det skulle stå att det INTE är fodersorten i sig osv. klantigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 121
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp