Få på bettskivorna på bettet.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PiggePiggelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 9 293
P

PiggePiggelin

Hej! En liten fråga, hur får man på bettskivorna på ett bett med större ringar? Vore toppen med tips :rofl:

Sv: Få på bettskivorna på bettet.

Värm dem i hett vatten, trä igenom två st balsnören, ta hjälp av en kompis som drar i dessa åt varsitt håll medan du trär på bettskivan över ringen.

Såg att du redan fått svaret, kan räcka med att koka dom ett bra tag, gjorde vi.

Lägga de i varmvatten och sen böjer lite med en hovkrats brukar det fungera fint. Att koka dem tycker jag känns lite väl överspänt, tappar de inte formen då? :o

Tack så mycket för tipsen, ska testa imorgon. Förhoppningsvis fungerar det även för mig :)

Ett annat tips är att spola dom i varmt vatten och trä upp på en tygel (eller ett balsnöre) som du fäster i bettet. Knyt fast snöret eller tygeln i tex. ett boxgaller och dra över bettskivn till bettet!

Eller också kan man knyta fast två balsnören i bettringen. Det ena hänger man typ runt en krok eller något som sitter stadigt. Det andra stoppar man in foten i och trampar neråt så ringen töjs ut. Helst ska den vara varm såklart

Kan man få på bettskivor på ett pessoabett med? för hur gör man då där är ju 3 ringar?

Är du tillräckligt stark så. Det är din styrka som avgör. :D Ju mer du drar ju större blir hålet på bettskivan.

Har med ''lätthet'' dragit på bettskivor på pelham. Men har aldrig testat på pessoa då jag ej använder det bettet. Kanske en anledning att byta till tex pelham? ;)

Behöver man bettskivor på ett pessoa?
Är inte sidodelen tillräckligt stor och rak för att det ska fungera som bettskiva?

Jag har ungefär noll erfarenhet av pessoa dock, så jag vet inte.

*kl*

Jag har riktigt stadiga och tjocka bettplattor men det va inte särskilt svårt att få på Pessoas tränsbett (det är större ringar än normalt av någon anledning). Testade lite med snören, olja osv men det klart enklaste var att trä på den såpass att man kunde fästa bettringen i något helt stum - jag trädde den på vårt dörrhandtag. Och sedan bara dra över bit för bit av ena sidan av bettplattan. Iom friktionen så gled den inte tillbaka så lätt.

Första var lite knepig andra var aslätt!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
141
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka