Få sadelskrället och ligga kvar

Mirre

Trådstartare
Kan inte få sadeln att ligga kvar på min kbl travare.
Den glider när jag sitter upp. Trots att jag har pall.
Har haft ute flera duktiga personer som alla sagt att den passar men ändå så glider den. Kan vinterpälsen bli för hal? :crazy:
Han ser ut son en björn just nu:crazy: Han har dessutom rund rygg och nada manke.
Vad ska jag göra? Har fått rådet om gelpad men hjälper det?

Sv: Få sadelskrället och ligga kvar

Nej, en pad kommer bara förvärra det.
Förmodligen är sadeln för smal (brukar vara så), prova en bredare bomvidd. Om det inte funkar då så prova en rakare sadel.

För sadeln passar inte, även om flera utprovare säger att den gör det är det nåt som inte stämmer.

oki jo misstänker också att den inte passar. får se vad tränaren säger på lördag.
Iof sa hon förut att den passa men hon höll med om att han verkade störas av den

Men "duktiga personer", innebär det en sadelutprovare eller är det några andra som kommenterat att den ligger bra då?

Min ponny har åxå rund rygg, vilket gör att sadeln ibland glider på sne när jag sitter upp själv. Mamma brukar hålla emot på andar sidan, eller så använder jag pall.

Jag förstår dig!:crazy: Så här ser mitt kbltravarsto ut. Det finns inte en sadel som ligger stilla. Någon sa vidare sadel, jag har haft sadelutprovare/sadelmakare och vi har provat ca 60 olika sadelmärken/storlekar mm men inget är stilla i sidled. Den vidaste vi kunde hitta var en Olympic Jessica XXW men den funkade inte heller.Jag har nu en bomlös Fitform med svanskappa och en hjälpreda för att hoppa upp ibland.
minibog.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det har inte med tråden att göra, men GUUUUD vilken mysig barbackarygg :love: :D

Kolla in denna bild då. Rundheten gör att man kan få lite ont i höfterna om man rider länge. Detta kort är tagit innan vinterpälsen riktigt kommit. 30 grader kallt så är det ingen risk att man behöver en rumpvärmare för den är inbyggd liksom.:D
P1010010.jpg

Har haft samma problem med en kallblodstravare i stallet. Men det finns ett sadelunderlägg typ en vojlock att köpa i välsorterade butiker. Kommer inte ihåg vad den heter men kvaliten är nästan som en våtdräkt. Den kan användas med eller utan vojloclk o jag lovar att den hjälper.

*lånar knapp*

Jag har samma typ av kallblodstravarrygg, och sadelutprovaren rekommenderade en Stübben Maestoso XW (33,5). Dyyyr :devil: eftersom jag inte hittade något begagnat alls utan var tvungen att köpa en ny, men oj vad den ligger bra :love: .

Förra sadeln åkte både hit och dit i sidled (griffin-sadel) speciellt under terrängridning, men denna ligger faktiskt still. Och så skön sen...

Det var surt för plånboken men skönt för både mig och min hästakrake.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 657
Senast: Badger
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka