Bukefalos 28 år!

Få sår på tassen att läka

Wingates

Trådstartare
Min pärla har lyckats skada trampdynan bak ganska ordentligt, såret är inte så djupt - men det är helt skinnflått och är väl nästan halva trampdynan är trasig.
Hur får man det att läka på snabbast vis? Just nu tvättas det med vatten och så har jag ett bandage runt plus strumpa för att herrn inte ska plocka av sig det hela.
 
Vår ena har också sår på trampdynan, eller precis vid fästet av den. Dock bitskada. Det läker långsamt.. Vår har ätit en drygt två veckor lång antibiotikakur som nyss tog slut, men ännu har inte såret läkt. Vi har också tvättat med vatten och smort med Vetramil. Hade tassbandage i början men han lärde sig snabbt att plocka av det trots tratt. Han börjar bli smått omöjlig efter två veckors vila..

Har väl inga direkta tips med andra ord.. Hoppas det läker snabbt!
 
Ger du fiskolja i maten? Om inte, gör det! När min Wahidah var yngre så slet hon upp trampdynorna på tre av tassarna vid ett tillfälle. Hur jag än gjorde så vägrade det läka. Sedan köpte jag någon dyr, "fin" fiskolja i hälsokostaffär (obs, inte fiskleverolja utan fiskolja) och tre dagar senare började jag se en klar förbättring. På en vecka var det helt läkt. Utan tvekan någon brist som gjorde att trampdynorna inte läkte som de skulle i början (de gick också sönder väldigt lätt under den tiden, men så insåg jag senare att hon inte mådde så bra av fodret hon fick heller).
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 957
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som sagt - min första föreställning om att jag skulle vara tillbaks på jobbet bara några dagar efter att jag hade brutit armen har jag...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp