Få upp formen *långt*

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 935
S

Sellan

har hamnat i en återvändsgränd just nu, nämligen formen! hon går just nu i unghästform (dvs mulen vid knäna) trampar fint under sig och är jättelydig då hon får gå i SIN form, hon är snart 9år och jag tycker att hon kan gå i "normal" form och så fort man försöker få upp huvudet en liten bit så man kan få mer kontakt med henne, blir hon skitsur, biter fast i bettet och bara springer, blir långsur och hela ridturen förstörd....
försöker få upp formen genom att räta upp mig, hålla om, ställa/böja tex på volt och höja händerna en aning(provat mig fram lite med händerna).. hon kan vara en riktig pissmärr och har bestämda åsikter,,. hon är toppenfin när hon gör som HON vill, dvs det är det största problemet.. hon har inte haft "krav" på sig och fått gått i sin unghäst form flera år.. tycker att hon borde ha avancerat, det är nämligen svårt att ha kort trav på så låg form.. och att fatta galopp är inte att prata om.. i galoppen är formen bättre, men när man ska sakta ner blir det lite av en dragkamp = dålig form i övergången = unghästform

från början var hon jättesammarbetsvillig men nu känns det bara som om testar hela tiden.. tex hon drar av i världens slängtrav, jag saktar ner henne till skritt efter att ha taktat ett helt varv och sen när jag vill att hon ska trava så slår hon bara upp huvudet, piskar med svansen och går ÄNNU saktare.. rider inte med sporrar eller spö.. provat rida med dressyrspö bara för att "putta till lite" på tex framdelsvändning men så fort man håller i spöet blir det raketfart.. fast det går lätt att fatta galopp (hos ägaren fick hon springa in i galoppen, och när hon ville att hon skulle springa saktare och försökte igen så vägrade hon gallopera Öht.. )

hon går på tvådelat/tredelat och ibland (när hon inte vill) biter hon fast i bettet, har "kollat" i munnen hennes själv, stoppade in hela handen i munnen då hon VÄGRADE att öppna munnen när jag skulle tränsa eftersom hon inte fick godis sist/just då och kände inget onormalt / vasst på tänderna (kände på kindtänderna långt upp.. lite nervös om hon skulle börja tugga å råka bita mig faktiskt)

på backen så är jag hennes ledare, hon kommer fram till mig i hagen (det gör hon inte annars/förut) väntar tills jag är klar med att knäppa grimman innan hon går, backar/flyttar/går när jag säger det...

hon är lite snedmusklad i ryggen, var mycket mer när jag "fick" henne, men nu har det blivit mycket bättre den senaste månaden (ridit mycket barbacka/ridgjord) och bytt till en bredare sadel då den tidigare var för smal, det har inte riktigt gått till sig helt, tycker inte att det borde vara det som är problemet ( inte öm i rygg) eftersom innan när det var värre så gick hon som en klocka tills jag började kräva lite av henne (så som halter, lite framdelsvändning, rygga, övergångar)

haft tankar på att kanske prova ett bett som har lite upplyftande verkan, vet inte vilket men ett milt..

och hur kan jag få henne sluta att tjur-hänga i bettet när hon går i den låga formen? hon kan nämligen hänga fast sig då hon själv vill gå över i ökad trav och jag vill ha arbetstrav.. att luta sig bakåt betyder för henne full gas....

hon har blivit lärd genom mut-metoden.. dvs, hon ska ha godis när hon tränsas, lyfter hovarna etc, men det får hon inte av mig, utan bara "uppmuntrande" ord... det är därför ridpasset kan börja med att hon är sur för att hon inte fick godis när jag hoppade upp..

hon gör mig förvirrad :confused: blir ju inte bättre nu när hon har börjat brunsta:smirk:

ja jag ska börja rida för ridlärare med henne, står på kö för 2st olika och ridskoleridläraren hon har ju aldrig tid :smirk:

Sv: Få upp formen *långt*

Jag antar att det inte är något fel på hästen, utan att den är frisk och kry, då jag hoppas att du har koll på detta. Angående tänderna är det en omöjlighet för en vanlig människa som du och jag att kolla tänderna på hästen genom att sticka in handen och känna efter.

En fom där hästen har mulen i höjd med fram knäna (som jag antar att du menar) är ingen unghäst form. Unghästar ska ridas i en arbetsform med nacken som högsta punkt och näsan framme i lodplan, inget annat. Jag att du ska sluta fixera vid huvudet. Huvudets placering är endast en biverkan av resten av kroppens arbete. Det går inte att höja en form genom framdelen, du måste börja med att sänka bakdelen. :idea: Att ha ett bett med "upplyftade" verkan är alltså helt absurt, om det ens finns några sådanna.

Det förstsa jag tycker att du ska ta tag i lydnanden. Lyssnar inte din häst på de grundläggande hjälperna som framåtdrivande, förhållande, vänande och sidförande är det ingen idé att gå vidare. Lyssnar inte hästen på dessa hjälper går det inte lösgöra den då den inte kan göra något korrekt. En korrekt inverkan är a och o.

När hon är lydig och lyssnar måste du se till att hon är avslappnad, är hon sur och arg är det . Hitta de stunder då hon är samarbetsvillig och tycker det är roligt och utgå därifrån. Det ska vara roligt att arbeta! :idea: Se till att du ger henne utrymme att arbete igenom kroppen, bakifrån och fram. Att hon får använda sin rygg. Ger du henne detta utrymme och hon tycker det är roligt kommer hon då kunna bära sig själv och sluta hänga i handen. Men tills dess att hon slutar skulle jag aldrig någonsin tillåta henne att hänga, släpp handen, det finns ingen anledning att hålla en häst i munnen som utnyttjar det felaktigt. Att hon sticker iväg när du lutar dig tillbaka är kanske inte så jätte konstigt eftersom du sätter henne ur balans.

Du har fått ett utmärkt svar av Rumpnissen, och jag håller med om att du nog tyvärr förväxlat "formen" hon går i och att hon springer för mycket på bogarna med bakkärran borta vid korsvägen, och därmed bli tung i handen...

en tränare kan hjälpa dig att komma tillrätta med detta. Lycka till!

men hon har för "låg" form.. hon går och trampar under sig (visst hon har inte mulen vid knäna men det känns nästan som så) hon kan gå i kort samlad trav och tillomed trampa/takta i den formen men det är svårt att få riktig bra kontakt med munnen.. hon är väldigt känslig för skänklarna (när hon ha lust ;) ) och gör det svårt att riktigt hålla om henne eftersom hon då ökar farten = tynger ner på fram när jag försöker fånga upp kraften fram och "putta den bak" *dålig på att förklara*, rider så mycket jag kan enligt Sally Swift (bilder i huvudet för att få det bättre osv) men kan inte riktigt "rida upp henne i handen"..

"att du nog tyvärr förväxlat "formen" hon går i och att hon springer för mycket på bogarna med bakkärran borta vid korsvägen, och därmed bli tung i handen..."

hon trampar och har bakkärran med sig, har inte problem med lydnaden alls då jag inte krävt något "nytt" av henne, öppna slutor skänkelvikningar övergångar mellan skritt-trav osv gör hon utan att blinka och är då väldigt lätt i handen men om jag sen vill att hon ska flytta rumpan 2steg åt vänster så kan hon bli väldigt kinkig..

ang. bettet å munnen;
det jag menade med "upplyftande" var att det skulle vara lite mer intressant eller hur man nu kan beskriva det, inte som att jag ska ha en uppkäkning på henne direkt..
och hon är kollad i munnen tidigare å då var hon "fin" och nu när jag kände så var det sår/vargtand/början på vargtand/vass kant just vid "munöppningen" , och Vet kollade henne för inte så länge sedan å då var hon helt okej,

och jag står i kö för privat-ridlekt, står där uppe åxå.
här där jag bor har vi inte speciellt många dressyrtränare så det är därför jag står i kö...

lutar mig bara aningen bakåt och försöker "fånga upp henne" funkar oftast i skritten men inte traven, och galoppen så går hon i "normal" form.. de gånger jag ridit henne ett bra tag innan så efter galoppen så håller hon sin form ett tag (dvs den formen jag vill ha) sen blir det mer och mer "hennes" form..

hon slår inte upp huvudet mellan halt-skritt-trav(tvärtom åxå) men i trav-galopp så kör hon inte heller upp huvudet men i galopp-trav så blir det "för roligt för att sluta"..

Även fast hon jobbar under sig så innebär ju en kortare högre hals att hästen måste sätta under bakdelen lite ytterligare.

Min nuvarande häst blir också lite låg/lång i formen om hon själv får bestämma. På henne fungerar täta temoväxlingar, skritt, halt, trav, skritt, halt. 4-5 gånger per långsida, dvs inte många steg innan tempoväxling. Då kommer en mer undersatt högre form automatiskt. För att bibehålla den och att ytterligare förbättra den så är öppnor jättebra. Är hon på en bra dag :-) så gör temopväxlingar i öppnan sista lilla steget till en bra form.
Det är det som fungerar för oss. Att trava eller skritta utan att göra något resulterar i en allt längre och lägre form...

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
542
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 643
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
470
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka