Få upp hullet?

JessicaM

Trådstartare
Har ni några tips om bra foder eller tillskott, örter som hjälper till att få upp hullet?

Har har tex gått på 3kg hippo cool/dag + massa hö + massa kornkross men hjälper inte så mkt som man önskar..

Kanske borde pröva med tillskott som får magen i balans så den tar upp näringen ordentligt..
 
Sv: Få upp hullet?

När du ska få upp en häst i hull är det bästa: (enligt mig)


Fri tillgång till ett riktigt bra hö!
Krafft Groov 125 (1-6kg beroende på häst/ålder/utgångshull/motion/fölsto)
Krafft müslin GRÖN (För hästar som hellre vill ha müsli)


+ Betfor, linfröolja och ev extra mineraler!


:laugh::d
 
Sv: Få upp hullet?

Vad är "massa hö och massa kornkross" ? :cool:
Har hästen tillgång till nytt fräscht hö dygnet runt?

Och vad är det för värden?

Kanske slänga på lite soja/olja?
 
Sv: Få upp hullet?

2 liter kornkross väger inte mycket. Skulle tippa på mindre än ett kilo, men det finns säkert någon som har bättre koll än jag på det. Vad väger "en massa hö" ? Vad är det för häst?? Ålder, storlek, arbete? När du inte talat om det, är det svårt att ge råd. Dessutom är ju en bra foderstat baserad på grovfodret, och vet du inte några värden på det är det klurigt...
 
Sv: Få upp hullet?

2 liter kornkross väger inte mycket. Skulle tippa på mindre än ett kilo, men det finns säkert någon som har bättre koll än jag på det. Vad väger "en massa hö" ? Vad är det för häst?? Ålder, storlek, arbete? När du inte talat om det, är det svårt att ge råd. Dessutom är ju en bra foderstat baserad på grovfodret, och vet du inte några värden på det är det klurigt...

En massa hö hehe ja det var ju bra skrivet :rofl: Vet inte helt exakt (förra ägaren gav "en massa hö") men det var nog minst 12-15kg/dygn

Hbl valack 18år. ca 170mkh. Inte varit igångsatt på ett tag. Haft honom i ca hmm 3v.

Ang kornkrossen har du ju fullkomligt rätt. Kanske kan ge 4L/dygnet då blir det knappt 2kg..
 
Sv: Få upp hullet?

Analysera först ditt hö, det kostar 200 kr+moms för att få veta MJ och smältbart råproten och 250 kr+moms för att även få veta mineralinnehållet.
Innan du vet vad hö´t innehåller så är det omöjligt att säga vad du ska ge och att ge för att tilldodose behoven ändå blir väldigt dyrt.
Då får du i princip se till att alla behov täcks av annat.

Om vi säger att din häst väger 600 kg så har han som underhållsbehov 67 Mj och 400g smältbartråprotein.
Eftersom han är i underhull så ökar hans behov med ca 10 Mj och ca 55 g smbrp.
För att då bara ge underhållsbehovet täckt kan du ge 4-5 kg lucern för att täcka proteinbehovet men behöver ge 7-8 kg för att täcka Mj behovet.
Ska du fodra med lucern får du alltså ge minst 5 kg/dag (ditt hö innehåller antagligen några mj iallafall så det kan vi ju utgå ifrån) och fritt med hö.
Eftersom lucern kostar ca 7 kr/kg så blir det 35 kr/dag, då har du alltså använt lucern för samma pengar som en hel analys kostar (Dvs 250 +moms= 312.5 kr) på 9 dagar.

Om din häst sedan rids får du ju lägga till för arbetet vilket innebär att du kanske måste ge minst 7 kg lucern/dygn+fritt med hö om din häst rids som fritidshäst, dvs någon timme/dag 5 dagar i veckan.

Lucern är det som din häst lättast kan ta upp eftersom det räknas som grovfoder och är därför ett bra val att ge som tillskott.
om du behöver balansera magen så är vanlig bakjäst det bästa du kan ge, om han är dålig i magen nu så börja med en hel jäst/dag som smulas över fodret strax innan servering, är han bra i magen men du vill ge optimal balans för upptag så ge honom 1/4 till 1/2/dag.

Som du ser är det stora pengar att spara på att ta en analys, det finns tydliga instruktioner hur man gör på agrilab´s hemsida, bara googla så hittar du den.

Vill du har hjälp att räkna ut en foderstat när du har fått analysen så pm´a gärna så ska jag försöka hjälpa dej.
 
Sv: Få upp hullet?

Får ta o analysera hösilaget när vi får mer balar. nu har vi en kvar. För man ska väl ta ifrån flera? Hur många tro?
Men räcker det med att tejpa silvertejp över de hål man har gjort i balen, håller de verkligen då??

Sist kommer jag ihåg att de (agrilab) skulle ha så mycket hö som man skulle få ner i ett större kuvert. Satt o klippte o klippte detta j*kla hö för att det skulle gå o få ner i kuvertet!! Det var med nöd o näppe jag fick ner allt..
 
Sv: Få upp hullet?

I väntan på att ditt grovfoder blivit analyserat skulle jag struntat i kornkrossen och satsat på några kg lucern och ett par dl majsolja per dag istället.
 
Sv: Få upp hullet?

När det är en så pass gammal häst börjar man med att kolla tänderna så att den verkligen kan äta det foder den får. Är tänder OK så kollar om man om den har mask. Är det också OK så får man anpassa fodret till hästen. Nu när du inte vet värdena på höet så är det bra att lägga till lusern och du kan byta ut ditt Hippo cool mot Hippo Alfa Grow som kommer att ge mer protein. Dessutom är det ett snällt foder mot hästen eftersom mycket av proteinet kommer från grönmjöl (lusern).
Korn är inte det bästa foder man kan ge en häst och är det inte nödvändigt för att få ihop foderstaten så är det ofta bättre att helt låta bli det.
 
Sv: Få upp hullet?

Hippo alfa grow är ju rätt dyrt. Av coolen får han 2kg per dag + min andra får 5dl per dag så den varar inte så länge.. För jag antar att jag måste ge ca 2kg av alfa grow också?

Hur många kg lucern ca??
 
Sv: Få upp hullet?

Skit i Coolen, det är billigare och bättre att ge ett foder som ger något. Spannmål är inte särskilt snällt mot hästmagen, det hade jag slopat. Själv hade jag satsat på lusern och hö, om hästen äter det. Billigast och bäst.
 
Sv: Få upp hullet?

Skit i Coolen, det är billigare och bättre att ge ett foder som ger något. Spannmål är inte särskilt snällt mot hästmagen, det hade jag slopat. Själv hade jag satsat på lusern och hö, om hästen äter det. Billigast och bäst.

bara lucern o hö???
 
Sv: Få upp hullet?

Vanlig olja och sojamjöl :p

Får hästen 12-15 kg HÖ eller 12-15 kg ensilage?

Jag skulle också satsa på lusern (+ ev olja).
Nu är ju min häst lite äldre, men jag ger även lusern i förebyggande syfte, så att hästen INTE ska falla ur eller tappa muskler.
 
Sv: Få upp hullet?

Hur många kg lucern ska man ge då? ca.

Nu får han 25kg Hösilage/dygn
2kg hippo cool
2kg korn
 
Sv: Få upp hullet?

Som mest har jag låtit hästarna gå på fri tillgång, plocka bort coolen och kornet och ge samma mängd lusern och se hur hästen tar sig på det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp