Få upp hullet?

Sv: Få upp hullet?

Betalar 7,50 kr/kg Alfa, vi ger 4 kg/dag. Det är inte billigt att ha häst.

Dock låter 180 kr rätt dyrt.
 
Sv: Få upp hullet?

Han får ju mkt hösilage. Är han avmaskad? Kollat tänder? Och hur mkt av dessa 25 kilo äter han och vad är det för TS, alltså är det väldigt blött eller ganska torrt?
Hade oxå skippat korn som andra säger. På min, som är svårfödd funkar lucern kanon, ger även havre o betfor, och vid behov krafft groov 125. Olja är inte heller fel

Var är han mager? revben? magen? eller är det överlinjen som saknas?
 
Sv: Få upp hullet?

Han får ju mkt hösilage. Är han avmaskad? Kollat tänder? Och hur mkt av dessa 25 kilo äter han och vad är det för TS, alltså är det väldigt blött eller ganska torrt?
Hade oxå skippat korn som andra säger. På min, som är svårfödd funkar lucern kanon, ger även havre o betfor, och vid behov krafft groov 125. Olja är inte heller fel

Var är han mager? revben? magen? eller är det överlinjen som saknas?

Höftbenen sticker ut väldigt mkt. Ska ta reda på när han blev avmaskad sist.
Njae det är väl inte så blött. det är inte ensilage.

Just nu har jag tagit bort betforen eftersom han fått mugg och det kan mkt väl bero på leran men eftersom han inte gått på betfor vad jag vet förut så har jag upphört med det tills muggen är helt borta.

Har du stor häst (över 160)? Hur många kg lucern ger du?
 
Sv: Få upp hullet?

Står på Krafts lucern att man ska ge 0,5-2kg per dag till häst. Bör man överstiga det?
 
Sv: Få upp hullet?

Om man använder sök här på Buke kan man hitta ännu ett bra inlägg av HelenaHAndberg som säjer följande om magra hästar som skall fodras upp.

När analys av olika skäl är meningslös eller inte möjlig och man har en mager häst brukar jag rekommendera följande.

Räkna på att höet innehåller en mkt låg halt tex 17 gram SMRP och 4,5 MJ. Ge sen resten av behovet för hästen i fråga med tillskott, lusern, linfrökaka, raps, betfor, säd osv eller om man föredrar färdigfoder. Om man bara ökar successivt är det ingen fara att göra så. Blir hästen fet så får man minska.

Om man efter att ha gett den givan som man har som mål i 2-3 veckor och inte sett ngn minsta förändring i hull då är det nog ngt fel. Men så länge man inte vet om hästen verkligen får i sig vad den behöver än det ingen mening att börja leta sjukdomar.


PS: Betfor är ingen fara att ge pga mugg. Betfor kan i vissa fall ersätta grovfoder. Lusern behöver du inte ha någon magiva på, det kan man ge fritt om man vill.
 
Sv: Få upp hullet?

typ 180kr för 20kg, då räcker den i 5 dagar!! Inte direkt billigt

Fast om hästens höftben sticker ut så lär den ju behöva det :crazy:
Till en början när man ska få upp hästen i vikt så ÄR det dyrt. Vill man undvika det måste man se till att hålla hästen i gott hull hela tiden.

Sen är det ju som sagt inte säkert att hästen behöver 4 kg/dag, iaf inte när den väl har gått upp i vikt och blivit fin i hullet.

Men med tanke på att hästen får så pass mycket mat (om det är väldigt torrt, annars är det ju inte så mkt) så lär hästen även i fortsättningen behöva ganska mkt för att hålla hullet, åtminstonde om du tänker rida på den.

Ett annat alternativ är ju att byta grovfoder.
 
Sv: Få upp hullet?

Fast om hästens höftben sticker ut så lär den ju behöva det :crazy:
Till en början när man ska få upp hästen i vikt så ÄR det dyrt. Vill man undvika det måste man se till att hålla hästen i gott hull hela tiden.

Sen är det ju som sagt inte säkert att hästen behöver 4 kg/dag, iaf inte när den väl har gått upp i vikt och blivit fin i hullet.

Men med tanke på att hästen får så pass mycket mat (om det är väldigt torrt, annars är det ju inte så mkt) så lär hästen även i fortsättningen behöva ganska mkt för att hålla hullet, åtminstonde om du tänker rida på den.

Ett annat alternativ är ju att byta grovfoder.


Bra inlägg! :laugh: Har man skaffat en häst får man ta ansvar för den, hur mycket det än kostar!
 
Sv: Få upp hullet?

SJÄLVKLART så måste man ta ansvar för sina djur!!! :mad:

Är det enda alternativet att köpa lucern o ge 4kg om dagen så gör jag ju det självfallet, MEN det dyraste alternativet är inte alltid bäst. Men finns det verkligen inget annat som blir lite billigare så får man köra på det dyra!

Tex: jag köper ju inte den dyraste maten till mina hundar när jag vet att jag kan få lika gott resultat av ett foder som inte är lika dyrt!

Ska försöka ta kort på honom idag. kanske blir svårt o se pga pälsen men provar.
 
Sv: Få upp hullet?

Det är dyrt att ha häst och ännu dyrare att ha äldre tunna hästar. I år har jag själv en svårfodrad äldre häst
Han får fri tillgång på ensilage med hyfsade värden, 2,5 kilo Hippo Alfa och 1,5 kilo Kvarnbys lusern + betfor för att han har lättare att tugga uppblött foder. Skulle tro att han äter för 50 kr/dag vilket gör ca 1500/månad i bara foder. Då ska man veta att han inte varit i dåligt hull sedan betet utan detta är vad han behöver för att underhålla hullet och inte börja tappa. Han är ändå inte direkt heller i överhull utan ganska lagom. Kulle han börja tappa så kommer jag att öka lusernet och ev lägga till potaisprotein.
 
Sv: Få upp hullet?

Han är licksom inte tunn i övrigt utan det är höftbenen som jag inte tycker ska sticka ut såpass mkt som de gör. Men jag kanske överreagerar också. Ska gå ut o ta några kort så ni har något att utgå ifrån.
 
Sv: Få upp hullet?

Jag gissar att det inte är hullet (fläsket) som ska upp, det är muskelmassa som fattas. Och då behövs protein.
 
Sv: Få upp hullet?

Höftbenen sticker ut väldigt mkt. Ska ta reda på när han blev avmaskad sist.
Njae det är väl inte så blött. det är inte ensilage.

Just nu har jag tagit bort betforen eftersom han fått mugg och det kan mkt väl bero på leran men eftersom han inte gått på betfor vad jag vet förut så har jag upphört med det tills muggen är helt borta.

Har du stor häst (över 160)? Hur många kg lucern ger du?

Min är D-ponny, och jag ger bara lucern vid behov, då har jag gett 0,5-1 kg, men din behöver nog mer?

fota gärna hästen
 
Sv: Få upp hullet?

som några skrivit tidigare: betfor ger inte mugg, snarare leran.
saknas hull/fett så behöver du öka energin, saknas muskler/överlinje/rumpa så behöver du mer protein och träna upp honom (förutsatt att han mår bra- läs tråden av HH som du fick tips om)
 
Sv: Få upp hullet?

Bild10770.jpg


Bild10771.jpg


Bild10773.jpg


Bild10772.jpg
 
Sv: Få upp hullet?

Läste på agrias hemsida om Vetekli:
"Vetekli innehåller mycket fosfor och B-vitaminer, vilket är bra för matsmältningen. Det innehåller även en hel del protein. Vetekli kan ges fuktat i små doser (inte mer än 0,5 kg/dag eller högst 0,1 kg/100 kg kroppsvikt)"
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 524
Senast: Fazeem
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 480
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp