Bukefalos 28 år!

Få upp i hull

Har nog ett tiopack Noromectin i kylen, så han kan få en kur. Men jag undrar om vi inte tog den hagen med Noromectin i våras ändå, tror jag tog hagen bredvid med Phyrantel, får kika i journalerna.
Du behöver något som innehåller prazikvantel så Noromectin funkar inte. Däremot Noromectin comp.
 
Håller med @Alexandra_W . Den är ju tunn i överlinjen men ser inte mager ut.

Jag hade kunnat tänka mig att fortsätta ge typ fri tillgång på lucernhack och sen fokus på muskelbyggande arbete.
 
Ös inte i massa olja. Hästen kan ändå bara ta upp en viss del och det är inte bra med för mkt. Vilken olja använder du? Rapsolja och annan "matolja" är inte så mycket att hänga i julgranen
med svårfödd häst. Linfröolja är det som gäller, då får du med rätt omega 3 och 6-syror i den balans som rkoppen behöver.

Jag vet ju att du provat allt möjligt men, Hippo Grow Alfa Pellets? Det som innehåller lägst andel stärkelse på marknaden (Sist jag jämförde för 2 år sedan) innehåller mycket energ och mycket protein med en bra kvot över 6 om jag inte missminner mig.
Har aldrig varit med om en häst som ratat det. Dessutom små pellets, lättuggat och mindre risk att det sväller i magen som med kra**ts gigantiska pellets. Ge ca 3 kg om dagen. Lär inte behövas några mineraler till det öht. Blanda i lite linfröolja varje mål.
Vill den int äta (Nu kommer bukemaffian och lynchar mig) dra ned på grovfodret en aning.
Ge inte massa annat duttelidutt eller gottgott, då ratar den förmodligen pelletsen tilllsut också.

Tips två är svindyrt men det är den där röda müslin från krafft, heter typ preformace, men samma sak där, de älskar det. Plånboken blir tunn ett par månader, har du sedan fått upp den i hul är det ju bara att öka på grovfoder och minska ned kraftfodret.
Vi vet ju hur knepiga fullbloden kan vara...:(

Men vad är det för nykomling jag missat??
 
Det är den som stod ute hos K på Vada en månad när jag fick hem han.

Alfan har jag ingen åf i närheten, så är lite meckigt o komma över. Sen sväller de ju något in åt helvete, skulle inte våga ge torrt.

Börjat blanda i en liter havrekross i resten o en massa melass. Allt har gått ner i en vecka

Lite för tidigt o säga om det börjat hända något än, men jag hoppas.

Tog bort selen o allt sådant redan för ett tag sedan o det gick bättre. Kan förhoppningsvis lura i honom det i något mål när han stallas in igen.
 
Den har i princip bara struttat runt lite lätt i skogen ett bra tag så att muskler saknas är inte så konstigt :)

Tycker inte heller att den ser så himla smal ut. Visst, överlinjen är lite tunn, men värre än så är det absolut inte.
Jag hade också gett typ fri tillgång på lucern, ett bra hö/hösilage och kanske en skvätt linfröolja :)
 
Alfan har jag ingen åf i närheten, så är lite meckigt o komma över. Sen sväller de ju något in åt helvete, skulle inte våga ge torrt.

Tvärtom skulle jag säga. Vi fodrade Alfa i fem år till fullblodet, det enda som hände när vi blötte var att det föll isär och därmed blev mer volym, men inte svällde det.
 
Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet.

Hästen ifråga var väldigt tunn när den kom. Tunnare än jag sett någon IRL.
Sakta men säkert har det gått uppåt, men nu tar det stopp. Grovfoder får han fri tillgång på, snittar runt 20kg/dag. Minst. Analyserat, bra värden och de andra femton hästarna rullar fram.
Får utövar det 1kg kraft och 1kg built up samt så mkt olja jag kan blanda i det utan att det blir ren soppa. Får även 15l lucernhack. Vägrar äta blöt lucern.
Havre kan jag tyvärr inte ge, brukar kunna göra susen annars. Han rids inte tillräckligt för att det inte ska sätta sig i huvudet.
Havrekross kanske?
Avmaskad, hage mockas regelbundet.
Har lite mage, men några synliga revben.
Hagkompisen, som är stor som ett hus, och rätt svårfödd, ser ut som en valross.

Ideer någon? Rubbning på ämnesomsättningen?

Tänder?
Mag&tarm?

Annars hade jag tagit bort kraft och olja och lucern och kört på med 4-6kg "Build up mix" från Dodson&Horell.
Sett över höets värden så att alla mineraler finns med.
Samt kallpressad linförolja för magen.

Gäller att ge så mycket näring i allt foder som möjligt.
Allt beror på hela bilden, finns shettisar som tävlar hårt som får mer kraft än din, våga ge även om det känns mycket! :)
 
@PopcornPlayer jag tycker inte den är så särskilt tunn - men lite muskler på den och några kilo till då blir den fin.

Haft fullblod i decennier. Tycker inte de är så svåra att fodra om man lägger tid på att vid behov kunna mycket om foder ? De flesta är inte svårfödda alls heller utifrån det - även om de ser ut så från början .

Ang exakt olja råd osv - det spelar verkligen ingen roll att det måste vara linolja istället för annan vegetabilisk olja osv tex . Det viktiga är ju helheten i övrig foderstat och övriga förutsättningar och individens behov .

Hippo Alfa enligt samma linje verkar blivit nån magisk grej rådmässigt - sett det massor poppa upp just på sociala media i många långa år .

Det betyder ju inte att det är ett mirakelfoder för dig eller nån annan eller att inte likvärdiga/ännu mer effektiva alternativ finns beroende på individ .

Jag hade fokuserat på att förstå foder och jämföra innehåll på olika komplement utifrån det om jag varit du ;)

Otroligt många rekommenderar foder utifrån egen upplevelse av framgång utifrån att ha fodrat med ett visst foder . Utan att för den skull egentligen veta varför egentligen ...

Fin liten häst du har vad jag kan se på bilderna - om än bara hagbilder :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp