Få upp katt i vikt

sthu

Trådstartare
Har två katter; en f -05 och en f -12. Honkastrat.
Åringen är så smal! Hon har växt väldigt mycket sista tiden, och är väldigt aktiv. Vi ger fri tillgång på blötmat (mjau i tetra), fyller skålarna två gånger per dag. Ger även torrfoder i en foderlabyrint, ca 1,5 dl för båda att dela på.

Storan äter med god aptit, så god aptit att hon blir tjock. Lillan däremot är inte så intresserad av mat alls, petar lite i blötmaten och mest leker med torrfodret.

Hur kan vi göra för att få upp henne i vikt utan att den äldre blir ännu tjockare?
 
Sv: Få upp katt i vikt

Enda sättet som jag ser det är att utfodra lillkatten separat i ett annat rum någon/några gånger om dagen och då passa på att ge nånting med mycket energi i. Feta köttbitar (typ det man själv gärna skär bort från fläskkotletten), laktosfri grädde, äggula eller liknande beroende på vad hon gillar.

De har ju tydligt helt olika behov så då får man ibland göra sig lite extra omak. :)
 
Sv: Få upp katt i vikt

Hon äter inte om storan inte är där :crazy: Vi provade det länge, men när hon till och med vägrade äta godis..
Vi sticker ofta till den lilla lite extra gott (skinka, kyckling, massa sånt) men det verkar inte sätta sig på hullet, bara i huvudet :p
 
Sv: Få upp katt i vikt

Jag fragar vidare i den här traden om det är ok?

För ungefär en manad sen tog vi över en kastrerad hankatt som blir 7 iar. Han är liten men ocksa vädligt tunn sa vi vill fa upp vikten lite pa honom.
Han har fri tillgang till torrfoder (royal canin sensitiv) och vi ger honom ratt kött/fisk när vi lagar det. Vi provade med äggula men det smakade han inte ens.
Hans förra ägare sa att hans mage var känslig och att han bara tal torrfoder, men vi har inte märkt att magen reagerat pa köttet vi gett.
Han är uppfödd med nappflaska, han mamma försvann när han bara var ngn dag gammal om det spelar ngn roll.
Han är innekatt och busar mycket.

Har ni ngr tips för att fa upp honom i vikt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 636
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp