Få upp kondisen?

Fd Diabetikern

Trådstartare
Erat bästa tips på att få upp kondisen.
Jag har varit utan både häst ioch träning ett bra tag och har nu startat igång igen. min kropp har varit rejält nedgången så jag har ingen ork eller kondis kvar. Tänkte hur jag skulloe kunna få upp den genom att växla mellan träning och ridning. (när hästen vilar tränar jag)
Är ute och går ganska ofta i raskt tempo men ska börja gå lite powerwalk.
Spinning har jag även blivit rekommenderad. Frågan är bara hur mycket min kropp orkar ( har dragits med en massa sjukdomar det sista året)

Så hjälp mig nu alla kloka bukefalister och ge mig tips på bra träning :banana:

Sv: Få upp kondisen?

Hitta någon att träna ihop med!
Sj tycker jag inte om att behöva lägga ut pengar på träningskort så d blir mkt promenader med hunden och även hästen...
Simma är belastningsvänligt mot kroppen o man känner att man varit igång:banana: och även nåt för den snåle..haha...

Vanlig jogging är enkelt och billigt, och väldigt effektivt för konditionen. Spinning är också jättebra för detta är två saker som verkligen speciallicerar sig på konditionen. Vill du även satsa på lite muskler kankse gym, säckträning eller friskis vore något?

Om du "vill" lägga ut lite pengar så rekomenderas en personlig tränare som sätter ihop ett träningsprogram till dig ;)

Jag brukar slå ihop det och ta med hästen ut. Har ingen höjdarkondis så brukar kanske gå raskt 70% och jogga 30%. Gruvar mig för att sätta igång igen i slutet av jan/början av feb (opererades ca1 vecka sedan och nästan 9 veckor kvar innan jag får börja träna eller sätta igång stoet).

Promenader med hunden blir det varje dag och mitt jobb är i anslutning till ett gym och vi här har den turen att vi frå träna gratis. Man ska bara ta sig tid att gå dit ;)

Simma ja det kasnke vore något. Det gjorde jag ju förr. (mest för att jag tyckte det var skönt att basta efteråt dock) men det borde man kasnke försöka komma igång med igen.

tack alla för era svar :)

Favoriten är vattengymnastik men där jag bor är det bara gamla tanter och man tröttnar på att höra lasse stefans och kicki danielsson. Har absolut inget mot tanterna de är kanontrevliga men svårt att kämpa upp pulsen till "peta in en pinne i brasan":D. Dock gått förut ändå

hoppa hopp rep:) jobbigt men bra..

jag e för snål för att köpa ett gymkort.

gå ut med hästen:P

Favoriten är vattengymnastik men där jag bor är det bara gamla tanter och man tröttnar på att höra lasse stefans och kicki danielsson. Har absolut inget mot tanterna de är kanontrevliga men svårt att kämpa upp pulsen till "peta in en pinne i brasan":D. Dock gått förut ändå

inte ett konditionstips en dock ett tips...är reumatiker så de är av egen erfarenhet....prova på pilates och ge de några ggr innan du bestämmer om de är nått för dig...bättre kroppskontroll får du och du kan även lära dig slappna av vilket är viktigt vid all träning...sök på pilates så får du mer info...för mig är de jätteskönt

cat

Ett hopprep har jag inte haft på evigheter..! ;)
Det va en bra idé eftersom att jag inte riktigt har tiden och orken till att sticka ut och springa i mörkret. Då kan man ju hoppa hopprep i garaget.

Har testat pilates och i grupp funkade det inte för många av de statiska övningarna gjorde hemskt ont. Har en boll hemma och använder den oftast till att stretcha och lite balansövningar. Väntar på remiss till en sjukgymnast som är duktig på pilates som ska hjälpa till och göra ett träningsprogram

Sv: FÃ¥ upp kondisen?

hej ett svar på dena frågan e ju okså att stretsa myk me då blir man ju mer smidig

Du och hästen kan väl köra ett träningspass i hop..;) Gå ut och jogga, gå och klättra med hästen 1-2 ggr i veckan. Du kan både passa på att träna markarbete, ledarskapsträning och andra grejor medans du ändå är ute.

Min häst hade en månad då jag bara marktränade, sprang, longerade, tömkörde och gjorde allt utom att rida. Hästen var jätteglad över annan aktivitet, blev otroligt trevlig att jobba med sen när jag väl började rida igen och jagfick en sjukt bra kondis:banana: ...

Du och hästen kan väl köra ett träningspass i hop..;) Gå ut och jogga, gå och klättra med hästen 1-2 ggr i veckan. Du kan både passa på att träna markarbete, ledarskapsträning och andra grejor medans du ändå är ute.

Min häst hade en månad då jag bara marktränade, sprang, longerade, tömkörde och gjorde allt utom att rida. Hästen var jätteglad över annan aktivitet, blev otroligt trevlig att jobba med sen när jag väl började rida igen och jagfick en sjukt bra kondis:banana: ...

Det låter ju skitkul

Jag brukar ta promenader, men om du vill träna mer kanske du skulle satsa på aerobics eller spinning.
Provade spinning förut och det var faktiskt riktigt kul!:)

all konditionsträning tycker jag är roligare med antingen häst eller hund, trist o springa själv! :idea:

Har du långt till stallet elr har du stallet hemma hos dej?Finns stallet en bit ifrån dej kan du ju cykla dit.Man får superkondis av att cykla:D Cykla till allting förresten.Funkar jättebra så länge det inte är snö;)

Har själv ca 3km till stallet och halva vägen uppför (sista ca 800m brantae) dit så man är bra uppvärmd innan man kommit dit.

Jag har oxå 3 km till stallet.O det är världens backe.Men man får bra kondis;)

Om du vill ha ut maximalt resultat av din konditionsträning så måste du aktivera en stor del av din muskelmassa under träningen. Därför är t.ex. löpning eller cykling bra aktiviteter. Du ska träna minst 20 minuter och ligga på 60-90% av din maxpuls 2-3 dagar per vecka. En grov beräkning av maxpulsen kan man göra genom att dra sin ålder från 220. Så köp en pulsmätare och ut träna eller om du har möjlighet använd en träningscykel. Glöm inte att stretcha. Efterhand kan du öka på tiden du tränar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 889
Senast: AbCdE
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 886
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för... 38 39 40
Svar
783
· Visningar
98 954
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka