Få upp kondisen?

Sv: Få upp kondisen?

Intervallträning är något som både ger bättre kondition snabbt och flera andra positiva effekter. Dock bör man ha en god grundkondition innan man ger sig på det, eftersom det är en krävande träningsform. Man ska känna sig ordentligt ansträngd efteråt, men känner man yrsel och blodsmak i munnen har man tagit i för hårt.

Börja eventuellt med joggning i 5 minuter för att komma igång, för att sedan varva 30 sekunders sprint med 30 sekunders sakta jogg – så länge du orkar. Håller man en bra hastighet klarar man inte mer än 5-10 min första gången. :D

Dock måste intervallpassen vara minst 10 minuter för att man ska få de positiva hormoneffekterna.
"Although lactate was elevated after 5-min of high intensity exercise, peak GH was significantly elevated (mean increase above baseline of 7.7 +/- 2.4 micrograms/L, P less than 0.05) only after 10 min of high intensity exercise (increases in 9 of 10 subjects). The GH increase occurred despite simultaneous increases in both IRI and glucose. A minimum duration of 10 min, high intensity exercise consistently increased circulating GH in adult males."

J Clin Endocrinol Metab. 1992 Jul;75(1):157-62. Effect of low and high intensity exercise on circulating growth hormone in men.

Eftersom intervallpass är så intensiva bör de hållas korta, till ungefär 20 minuter. Men längre pass än så krävs det väldigt bra kondition för att orka med. :D

Jag brukar köra intervaller och varvar då att promenera och jogga.

Jobbigt:smirk: Tur att jag inte har så himla långt till stallet :bow:

Men gumman, synd att vi bor så långt ifrån varann, annars hade vi ju kunnat börja träna ihop!

Jag har gått upp 5 kilo sen typ september :eek: så jag måste gå ner nu. (Och jag haaaaar försökt hela året att gå ner, men min kropp är emot mig...som du vet...)

Mitt tips till dig är att ta det lugnt. Och gör ett schema. Eftersom du mått som du mått, så börja försiktigt. Pressa inte kroppen på en gång.
Rid och gå promenader men hunden (och hästen för hand). Ut i skogen borttom stigar och vägar så att ni alla tre får lyfta på fötter o ben. Använd andningen när du lyfter på benen. Använd andningen o magen när du går i trappor. Använd tåhäv i trappor.
Drick mera vatten, mindre cola light. :p Gurka, citron, apelsin, karambole och sånt är jättegott i vatten! :love:

Simma är bra för kroppen, för du kan lätt räkna hur länge/långt du simmar och du behöver absolut inte göra det länge! Och så bastun efteråt! :love: Sen är ju simning skonsamt också.

Träna på gym kan du ju göra en liten stund innan jobbet, när du inte är trött. Behöver ju inte vara länge. Träna en muskelgrupp en gång i veckan eller per period. Tränar du t ex bara armar så bryter det ner mer än bygger, eftersom kroppen behöver vila.

Och så kom ihåg att viiiiiiiiiiiiiiiiiiila!

Du kanske kan göra ett schema för varje vecka i ditt jobbschema?

Och när det känns tråkigt, så kom ihåg att jag försöker här borta jag med. Så gott det går.

Kondition! Hjälp!

Jaa, börjar bli trött på att knappt orka nånting . Jag har den Sämsta konditionen någonsinn! I somras och början på hösten hade jag ganska bra kondis, sprang antal gånger i veckan. Sen har jag bara slutat med det, och nu blir jag flåsig som f*n av att bara springa kort sträcka med hästen :(
Försöker ibland peppa mig själv att träna lite, men det blir aldrig av.
Vill gärna ha tips, råd, övningar... ja vad som helst som peppar mig lite att börja träna :crazy:
Att bara sitta hemma framför datorn gör mig också mycket deppig, är lite sån som trivs bäst med kondis och form :smirk:

Sv: Kondition! Hjälp!

det är alltid sega att komma igång igen...
Börja med att tona ner kraven lite, så att du inte börjar med att tänka "nu ska jag springa 7 km" så orkar du kanske inte det eller det känns segt och jobbigt, vilket ger ett misslyckande och så blir det ännu svårare att komma igång.

Börja istället med raska promenader, kanske två till tre gånger i veckan. Efter några veckor kan du lägga in korta pass med jogging, ex gå 10 min, spring 4 min, osv, och så småningom kan du öka tiden du joggar i förhållande till tiden du går. Kanske kan du ta med hästen på promenaderna? :idea: Snart kommer det kännas som ett "måste" att komma ut! Tänk bara på att skynda långsamt, musklerna och konditionen förbättras fortare än vad senor, leder, ligament mm stärks!

Jag går ut o går med min häst! Jätte bra träning... Går ganska raskt o min häst tycker det är super kul att gå ut o gå...

Sen kan du tänka också när du börjat springa, att ta det så lungt som möjligt, att hålla igen lite, fast kroppen vill öka tempot, det ger en rejäl kick för självförtroendet kan jag säga! Jag har sprungit till och från i ett par år, och har börjat nu igen på allvar. Jag tog det överdrivet lugnt i början (första gången i mitt liv som jag verkligne lyssnat på råd :smirk:) och jag måste rkänna att det fungerade att ta det lugnt i början, trots att kroppen ville öka tempot. Du ska inte känna dig det minsta trött när du komemr tillbaka, det ska ungefär kännas som om du skulle kunna forsätta springa en bra bit till i det lugna tempot :)

hm måste också börja jobba upp min kondition igen, efter mina olyckor jag va med om -05 så tappade jag alla mina muskler o konditionen som jag byggt upp, dessutom min braiga ridstil jag hade fått till. de va bra drygt :(

vi får försöka peppa varandra lite så kanske det går bra :D :banana: *pepping pepping* :banana:

ska iaf, börja ut o köra intervaller två ggr i veckan from. 2 jan... sen promenera med hästen gör jag rätt ofta också...

en bra grej att börja med är raska promenader med musik i öronen...o så går man tills musiken tar slut (man har gått igenom alla låtar) o då går man hem igen :idea:
eller går över stock o sten i skogen ;)
promenad med häst är också super ju!

eller köra lyktstolpe intrevaller i eljusspår...går mellan två, springer mellan nästa två o sen ökar man så man springer mellan 3 o går mellan 2 osv:)

Börja träna Tae Bo! en typ av aerobic med inslag från boxning.. mycket sparkar och boxning i luften. Jag lovar, man blir svettig, flåsig och får snabbt bra kondis! Skit kul dessutom!:) Ladda ner...finns olika program med inriktning på olika saker.

När jag började springa förra våren bestämde jag mig för att jag skulle ta det lugnt och om jag ville så fick jag gå. Så jag gav mig ut med musik i öronen och sprang/gick omvartannat och efter ett tag behövde jag inte gå längre utan kunde springa hela tiden.

En roligare form av konditionsträning är Body Combat. Det är kampsportsinspirerad konditionsträning som är superkul!

Nu när det är blankis ute går det ju verkligen inte att springa, knappt promenera :mad: MEN, jag slog på stort och köpte mig ett hopprep! Oj, så roligt det var! och enkelt är det, bara att ta fram sitt rep och hoppa framför TV:n! Jag kör lite intervaller, 100 hopp- vila-100 hopp- vila osv. Hoppar i olika tempon. Bra workout för hela kroppen. Jag kunde aldrig ana att jag hade sååå dålig kondis *fniss*

Bara att köpa rep och dra igång stereon!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 889
Senast: AbCdE
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 885
Senast: prallan
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för... 38 39 40
Svar
783
· Visningar
98 953
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur