Få upp vikten igen?

Sasse

Trådstartare
Testar igen =) Skrev i våras en tråd om min gamla häst som var ordentligt avmagrad. Var säker på att det skulle bli en avlivning till hösten.. Men han åt upp sig rejält på betet, och fick tillbaka sina fina former. När hösten väl kom och hästarna togs in om nätterna så åt han om än ännu mer och gick säkert upp några kg till :love:

Men nu den senaste veckan har det varit ordentligt dåligt väder och jag har haft täcke på honom. När jag tog av täcket häromdagen så upptäckte jag en "knöl" på bakdelen; han har gått ner i vikt igen. Han är dock fortfarande fin i hull, men det syns ändå att han tappat..

I övrigt mår han skitbra, är hur pigg och glad som helst och äter som en flodhäst. Jag vill verkligen inte ta bort honom så länge han mår så här bra, hade tänkt ge järnet och försöka få upp vikten lite mer igen. Så nu är min fråga, vet ni något bra "tillskott" jag kan ge honom?

Han är en fånghäst och ska inte ha något proteinrikt. Fick höra att olja kunde vara bra för honom, vad tycker ni om det? Och vad för olja ska jag isof använda?

Tacksam för svar! :laugh:

PS. Tillägger att jag inte vet varför han gått ner i vikt, kan gissa att det är för att mycket energi går åt för att sätta päls, eller så trivs han inte i att ha täcke på sig.. Men jag är inte säker.

Sv: Få upp vikten igen?

Kolla tänderna på honom och om du har täcke på honom så går det åt mindre energi åt att värma upp kroppen med= mer energi att lägga på sig med.
Olja är bra om man vill öka energin i maten och på så sätt få upp vikten. Lucern är bra men det kanske du inte vill använda till honom?
Pälssättning kan ta en del på dem framförallt gamlingar.

Tackar för svar!

Hans tänder är jättefina. Vi har kollat ;)
Täcket kommer han givetvis fortsätta ha på sig.
Läste lite om Lucern alldeles precis, det innehåller mycket protein eller? Isof är jag inte säker på att jag vill använda det.
Vet du vad för slags olja man kan använda?

Fånghästar behöver också proteiner!! Hur ska han annars kunna behålla sina muskler?

Det är inte så att han inte får några proteiner alls. Jag vill dock undvika att ge honom för mycket (=så han blir sjuk igen).

Rehab, kornkross och vanlig Rapsolja är bra att ge, Lucern äter inte vår häst alls tyvärr, Rehab är ganska dyrt men funkar bra på flera som jag vet har svårt att hålla hull.

Nu får ju inte hästar fång av proteiner presis. En fånghäst måste ju ha den näring den ska ha. Och om din häst tappar i vikt så ger du ju för lite eller fel sammansatt mat till honom. Har du höanalys ? A och O är ju BRA grovfoder. Lusern kan du ge mycket av och det är ett snällt foder till en fånghäst.

Spannmål är inte optimalt att ge en fånghäst. Tänkte på att du rekomenderade korn.

Jag har ingen höanalys. Men jag vet att det är väldigt bra grovfoder.
Han får väldigt mycket hö. Däremot har vi just börjat med kraftfodret, så det är mycket möjligt att han inte fått rätt sammansatt mat. Vi ska ringa veterinären nu i veckan också, så jag kan höra med henne om hur mycket han ska ha.
Så lusern är snällt? Får väl läsa lite mer om det innan jag bestämmer mig.

Men tackar för svar!

Olja är bra om man vill få upp en häst i vikt. Hur mkt hö får han? Fri tillgång eller foderstat?

En gammal häst som redan nu börjar gå ner i vikt efter betet får med stor sannolikhet för litet protein. Jag skulle, för att mota Olle i grind, sätta en sådan häst på fri tillgång av eller åtm 5 kg lusernpellets + fri tillgång på det sannolikt svaga eller åtm för hm svårsmälta höet. Gamla hästar kan ha svårt att tillgodogöra sig hö. Om den haft fång skulle jag undvika foder som har spannmål som större ingrediens. Hästar får inte fång av protein. Lusern kan t o m hjälpa till att förebygga fång. HH

Senast ändrad av en moderator:

Hans hömängd varierar lite för tillfället. Vet inte riktigt hur mycket han får på morgonen, stallägaren brukar ha hand om det, men 2-3 kakor gissar jag på. På kvällen har han fått 4-5 kakor. Så i regel kan man ju säga att han får en hel fyrkantig bal varje dag.

Okej, tack för svaret!

Ska bara höra med veterinären vad hon tycker först innan det blir någon ändring på grovfodret.

Går hästen ner i hull så saknas det med största sannolikhet proteiner. En fånghäst behöver lika mkt proteiner som en "frisk" häst.

Min fångshettis som jag köpte i aug. iår får hö, så gott som fri tillgång, kvot på 7, nått, kommer inte ihåg det exakt just nu då jag inte har papprena här + att hon får 2kg Lusernpellets, var lite tunn i överlinjen o stor buk, typiskt proteinbrist tecken. Hon har tagit sig fint i hullet men har lite kvar. (oxå en äldre häst) Har även en arab som haft fång för några år sedan o hon fodras oxå med hö och Lusern. Hon har inte haft några fånganfall efter jag började med Lusernet.

Tyvärr är det ofta så att man är rädd för att fodra på sin fånghäst o den tappar i hull. Lusern räknas som grovfoder, precis som hö/silage o är inget farligt att ge, ev. överskott på proteiner som kommer från grovfoder är inte farligt. Däremot bör man undvika stärkelserik mat till fånghästar, dvs man undviker o ge spannmål eftersom de innehåller mkt stärkelse. Tycker det är konstigt att du vågar ha din fånghäst på bete, men inte ge den näringsrikt foder under vintern.

Veterinärer är ofta dåligt insatta i detta med foder, sorgligt nog.

Jag skulle ha lyssnat på HelenaHandbergs råd. Den kunskap hon har om foder är det nog få veterinärer som slår:):bow:

Det är väl mest min mamma som lurat i mig att han inte ska ha något näringsrikt foder. Jag är ganska osäker och sväljer typ allt man säger till mig :angel: Och min mamma och stallägaren hade haft en fin diskussion om hur vi kunde hjälpa min häst att få upp vikten, de bestämde att proteiner var farligt och det skulle han inte ha. Därav min tveksamhet. Min mamma vet inte så mycket om det här, men jag trodde att stallägaren visste vad hon pratade om, men fick veta att hon inte var så duktig på detta ämne heller...

Så istället för att lyssna på två som inte kan något inom det här området, så kommer jag nu testa lusern och se om det hjälper. Ni verkar ju onekligen hålla lite koll. Tackar så mycket för det!

Måste bara fråga, ska jag helt sluta med kraftfodret och istället bara ge lusern eller finns det något annat jag kan ge också?

En fånghäst ska INTE ha kraftfoder som innehåller spannmål så som korn o havre, det innehåller för mkt stärkelse

Om du är osäker, så varför inte då vara källkritisk ? Alltså, du går vidare med den information folk..i detta fall mamma ger dig och ifrågasätter VARFÖR ?

Han får Hippobasic. Behöver jag sluta med det?

Senast ändrad:

Källkritisk har jag inte varit då jag litade på att stallägaren visste vad hon pratade om. Jag är nämligen naiv också. ;)

Men eftersom jag nu vet att ingen av dom kan något, så finns det ingen mer anledning att lyssna på dom.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 985
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 457
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 311
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka