Få upp vikten igen?

Sv: Få upp vikten igen?

Du kan omöjligt veta om det är ett bra grovfoder du har om ingen har analyserat det. Börja där, skaffa en analys. :)

Sluta gissa dig till hur mycket mat han får, kolla upp det istället. En "normal" fyrkantig bal kan innebära i stort sett mellan 5 och 20 kilo, så hur mycket väger era balar? Får han bara hö morgon och kväll?

Proteiner ger inte fång, som flera redan har påpekat. Fånghäst eller inte, han behöver en välbalanserad foderstat med rätt mängd av allt. Så återigen... fixa höanalys! ;)

Mer eller mindre fri tillgång på lusern låter inte helt fel på en gammal häst som tappat vikt. Det är en början tills du har analysvärdena och kan räkna mer exakt på vad som fattas.

Jag hade aldrig gett Hippo basic till en fånghäst, innehåller massor av stärkelse, då det är ett havre/korn baserat foder.

Är hästen mager så finns det inte många alternativ, eftersom det är en fånghäst. Lusern o ev. nån dl olja

Ska vi slå vad? :p

Skämt åsido, fixar höanalys i början på nästa vecka.

Får även återkomma med vikten på balarna. Vi har för tillfället ingen våg. Så jag får väl låna eller köpa en.

Normalt så får han bara hö morgon och kväll. Den senaste veckan har han fått hö en tredje gång; på eftermiddagen.

Jag har förstått att protein inte ger fång. Lucern kommer köpas nästa vecka. Ska bara ta reda på var jag kan köpa det.

Undrar en sak till förresten. Läste att det fanns lucernpellets och lucernhack, vad är det för skillnad och vilket är bäst? Har googlat runt som en idiot, men inte hittat någon avsevärd skillnad. Har öht inte hittat speciellt mycket om lucernhack alls..

Tackar så mycket för hjälpen hittills!

Senast ändrad:

Pellets är pellets och hacket är som hackat hö. det hackade ger ju hästen längre tuggtid, men en del hästar fördrar pellets bättre. Man får testa sig fram. Har du fånghäst så köp melasfritt lusern.

Jag gav mitt 21-åriga fånghäst när hon behövde gå upp i vikt och stanna där:

Fri tillgång på hö
1 kg vete kli
5 dl betfor som jag sköljde ut och tog bort sockret på.
1kg krafft ponny (som nu heter krafft groov 90 tror jag det var)
2dl majsolja
1 pump cheval plus
3kg krafft lursernmix

Tack så mycket!

Har hittat nu :)

Om du skaffar lucernpellets så se upp. En del pellets innehåller melass som bindemedel. Min foderhandlare var sjysst och ringde dangrönt i danmark för att få veta innehållet i deras lucern pellets och svaret är att det INTE innehåller melass eller någon annan bindemedel alls. Bara ren pressad lucern.

Jag har ingen fång häst men jag har häst som inte tål melass eller betfor.

Melass är inte farligt till fånghästar (så länge hästen inte är insulinresistent o det är inte jättevanligt), därför rekommenderas oxå betfor för de bra fibrernas skull till fånghästar. Man kan använda vilket Lusern som helst till fångisar likaså betfor.

Jag har hittat melassfritt lucernpellets som jag tänkte köpa. :laugh:

Betfor blir det dock inte, har minne av att min häst inte tålde det så bra.

Tackar så mycket för resterande tips!

Hade ni haft ett väldigt bra grovfoder skulle hästen förmodligen inte tappa så mkt i hull om den fick tillräckligt mkt. (om den får fritt alltså..)
6-8 kakor hö låter inte spec mkt om det inte är väääldigt stora sådana. Har hästen ngt kvar efter natten?

Vi ger vår gamling så mkt ensilage hon kan äta (DET är ett supergrovfoder ;) ) men tyvärr äter hon inte så mkt som hon skulle behöva så hon får hippo alfa, lucern, soja, vetekli & olja utöver det.
Vräker på ganska mkt olja eftersom allt annat är så mkt protein.

Sen är jag lite nyfiken på vad hästen fick fång av?
Tänkte eftersom du vågade ha den på bete hela sommaren och att den inte blev sjuk av det.
Fri tillgång på gräs samt spannmål är sådant som jag aldrig skulle ge till min fångpålle då det är det hon blir sjuk av.

Hade ni haft ett väldigt bra grovfoder skulle hästen förmodligen inte tappa så mkt i hull om den fick tillräckligt mkt. (om den får fritt alltså..)
6-8 kakor hö låter inte spec mkt om det inte är väääldigt stora sådana. Har hästen ngt kvar efter natten?

Sen är jag lite nyfiken på vad hästen fick fång av?
Tänkte eftersom du vågade ha den på bete hela sommaren och att den inte blev sjuk av det.
Fri tillgång på gräs samt spannmål är sådant som jag aldrig skulle ge till min fångpålle då det är det hon blir sjuk av.

Hmm, har ännu inte fått tag i en våg, så jag vet fortfarande inte hur mycket kg hö han får. Men det finns hö kvar efter natten i alla fall.

Sen har han inte fång :p
Eller du menar varför han fick fång från första början? Det kan jag inte svara på. Det har hänt en gång att han fått fång på vintern, och då hade han blivit utfodrad med hippobasic. Men det var några år sen. Sommarbetet verkar han klara ganska bra faktiskt, det är på hösten det börjar bli farligt, så då åker han in i vinterhagen istället. Jag skulle inte haft ut honom i sommarhagen om jag vetat att han inte tålt det. Men som det ser ut nu verkar han tåla det.

Ja jag undrade varför den fick fång då, eftersom du kallade den fånghäst.
Klarar den bete och spannmål så lär det inte vara någon typisk fånghäst utan då är det nog ingen fara att fodra på med lucern eller lite för mkt mat. :)

Fast det har du väl insett nu ;) :D

Kanske inte, men eftersom det här är helt nytt så vill jag ta det säkra före det osäkra :p

Men jag har ju fått många tips så det är bara att ta tag i det. Men pållen min har redan lagt på hullet, så jag är glad :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 985
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 457
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 311
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka