Bukefalos 28 år!

Få valparna rumsrena på bästa sätt....

G

Grevinnan

....hur gör ni???
Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt.
Vi har två valpar som har bott inne med oss i tre dygn nu och det funkar relativt bra men jag vill ha råd ändå :bow:
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Jag gjorde som så med Jason att vi hade tidningar lite överallt i början och på dom gjorde han sina behov ganska mycket men varje gång han bajsat kissat på tidningarna så bar jag ner honom endå för att lära honom liksom.

Efter mat, innan mat, efter lek och efter sovningen tog jag ut honom. Tur att jag bor på första våningen . Det blev mycket springande.

Vi fick hem Jason när han var åtta veckor och vid 13 veckor var han rumsren. Alltså hade vi honom i en månad lite drygt sen var han rumsren. Men allt tar sin tid och många valpar tar lång tid på sig att lära sig så det är inget fel om det dröjer länge .

När Jason bajsade och kissade inne sa jag aldrig nått till honom utan jag bara tog honom och gick ner på gräset. När han kissade eller bajjade ute så fick han beröm och en godis ibland så han visste att det var nått positivt.

Du märker själv när det är dags att ransonera bort tidningar och kankse bara ha en kvar vid dörren.

På natten sover du som vanligt och skulle valpen väcka dig så gå ut med den med en gång. Troligtvis kommer valpen att kissa på tidningarna och även bajsa. Så förbered dig för illaluktande stanker mitt i natten :D .

Jason var himla duktig för ganska fort lärde han sig att väcka mig om han var nödig och då gick jag ner med honom på en gång. Men dom första veckorna var det bajsa och kisstorkande mitt i natten

Lycka till med lilla valparna.
 
Senast ändrad:
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Bort med alla mattor i "vaplens sovrum..."

Jag brukar lägga en tidning på golvet dit jag lyfter valpen "om vi inte hinner ut"i tid... Dom lär sig fort att sätta sig på den istället för på golvet.

Sedan flyttar jag tidningen mer och mer nära ytterdörren, och till slut så sitter valpen där framför dörren och vill ut...

Har funkat bra i många år...
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Jag springer som en galning med valparna. Dom är ute och får kissa hur många gånger som helst på dagen. Och varje gång dom sovit, ätit, druckit eller lekt. Och en eller två gånger varje natt tar jag ut dom.
Och det har fungerat jätte bra.
Dom är 7½ vecka och nästan rumrena (nästan alltså :angel: )

Man får vara aktiv som attan om man ska lyckas få dom rumsrena snabbt.
Och ingen mat eller vatten på kvällen.
Jag har tidningar vid ytterdörren och dom är det helt ok att gå på tycker jag.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Här har vi en som inte använder sig av tidningar alls eftersom jag inte förstår vitsen med varför man inte kan lära hunden kissa och bajsa ute från första början. Min valp är 8 vckor och jag har haft henne i tre dygn ungefär. Jag går inte ut alls på natten och hon gör inget inne, men så fort hon vaknar så går vi ut och sedan sover vi en stund till. Vi går också varje gång hon har ätit, sovit eller lekt och en himla massa däremellan. Ändå blir det pölar inne, men då tar jag tag i hunden först och säger nej och lyfter ut henne och säger typ Här eller så. Fast jag säger inte nej om hon har kissat inne när jag inte märkt det förrän efter en stund. Hon bajsar inte inne utan det fungerar bra ute. Hon får fri tillgång på vatten och mat 4 gånger på en dag, fast varken vatten eller mat efter 8 på kvällen. Ute får hon godis och beröm när hon gjort något och hon lärde sig snabbt att matte har godis i fickan!
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

INGA TIDNINGAR Varför lära valpen kissa inne på tidningar.
Ut med valpen
Efter den sovit
efter den lekt
efter den ätit
och när man ser på den att den vetkar orolig.
Spring med valpen ofta.
Jag fick mina hundrar rumsrena mycke fort. Bajsade aldrig inne. Någon kiss kunde det bli. men det var inte många gånger.
jag sprang ut med det ofta ofta. Fungerar bäst
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

När jag bara har en valp kvar hemma åker tidningarna ut helt.
En valp kan man hålla stenkoll på men inte 5 valpar. Det är lite svårt att hänga med i allt som händer och vilka som har kissat/inte kissat.

Jag var från början helt emot tidningar men gav upp när valparna var 4 veckor och jag insåg att jag inte hann springa med alla innan det redan hade skett en olycka på golvet.
Tur det är rätt årstid nu i alla fall. Det måste ju vara mycke svårare att få dom rumsrena på vintern.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

säger du nej för att valpen har gjort fel eller åt dig själv för att du var för långsam?? valpen kan omöjligt hålla sig i den åldern, samtidigt som den blir kissenödig så kissar den, det är inget den kan kontrollera. fast i o f s lär den knappast ha lärt sig nej heller, men den märker helt säkert av ditt missnöje.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

knepet är att hinna ut INNAN valpen blir nödig. vilket är skitsvårt med så små valpar. bor du på bottenplanet är det lite enklare, men bor du högre upp kanske det finns en vits med att lägga ut tidningar för att skydda golvet.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

hej
jag gjorde en liten hundgård av kompostnät bredvid min säng där valpen sov, så fort hon var nödig så gnällde hon så då var det bara upp klä på sig ta valpen och sen hissen ner.
Det dröjde inte länge förrän hon kom till mig och talade om att det var dags att gå ut. Detta var på nätterna, på dagarna passade jag henne hela tiden .
hon var helt rumsren inom två veckor.
elis
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Vi är mitt i en sån springperiod! Arne har varit hos oss i drygt 4 veckor, och vi har tidningar på golvet, och springer mest hela dagarna. :smirk:
Han bajsade bara inne för ett tag sen, när han var lit dålig i magen, så det rann igenom. Vi hann ingenting. :(

Men han är jätteduktig, kissar så fort vi gåt utomhus. Snart får vi trädgård oxå, då kommer det blir lättare.

Ska ta bort valphagen då också, han är då.... ungefär fem månader. Det är kanske sent?
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Vad är det som är så farligt med tidningar? Man lär inte hunden att kissa på tidningar man lär den att kissa ute men under tiden vill man kanske skydda sina golv/mattor.

Inget fel att ha tidningar som skydd. Det går inte fortare bara för att man inte använder tidningar :D.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Vissa av oss är inte så snabba i vändningarna. Jag skuttar inte ur sängen på morgonen och lär aldrig göra det heller, så då hinner valpen pinka innan jag ens fått på mig tofflorna. Bättre att den då pinkar på tidning än på golvet. Jag kan också förlora mig i datorn eller skolböcker och märker inte alltid om valpen vaknat förrän det är för sent.

Hanhunden hämtades dessutom när det fortfarande var snö ute och jag minns att det var kallt som fan. Inte en chans att springa ut utan vinterjacka och ordentliga skor, men långsam som jag är hann valpen pinka innan jag fått på mig kläderna. Nu sov han hela nätterna igenom, men även om han inte gjort det så hade det inte blivit någon utgång. Det krävs mer än valppip för att väcka mig när jag väl sover.

Trots tidningarna är han den hund som blivit fortast rumsren av allihop. Tiken hade däremot inte tidning, men hon tog sjuttiotolv år på sig att våga kissa ute. Hade vi använt tidning där så hade hon aldrig gjort ifrån sig ute. Bättre att pinka inne i tryggheten.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Har man fem valpar så är det kanske en annan sak och speciellt om de är under 8 veckors ålder, men har man bara en valp så förstår inte jag varför tidningar behövs.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Tror knappast att valpen märker mitt missnöja för det finns inte. Jag säger nej i vanlig samtalston och bär ut valpen. Jag bestraffar inte henne utan använder det för att hon så småningom ska koppla ihop att kissa inne=nej och att kissa ute= godbit. Jag är helt på det klara att en sån liten valp inte kan hålla sig för en sekund! Tror nog att hon kan nej, hon slutar tex bitas när man säger nej och komemr nog att lära sig det mer allt eftersom.

Vill förtydliga att mitt nej inte är en bestraffning utan det är " gör inte så"
 
Senast ändrad:
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Nej alla gör vi på olika sätt. Och det ena är väl inte mer riktigt än det andra. Jag, däremot, vaknar så fort hundne rör sig i sängne, hon kan ännu inte ta sig ner därifrån så hon gnäller. Då tar jag henne under armen och BÄR henne ner för trappan och tar på skorna och tar med mig kopplet ( halsbandnet sitter redan fast i det) och sätter ner henne på gräset. Därfö hinner hon itne göra inne på morgonen. Samma sak gör jag när hon lekt eller sovit. För 6 år sedan när jag hade min första valp så kom jag på att om jag hade skor som man bara satte ner foten i vid sängne och bar ut valpen så gjorde hon inget inne. Hon hann helt enkelt inte. Så gö jag nu med gott resultat. Tycker att grannarna inte dör av att se mig i underkläder eller nattlinne!!
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

så du vill alltså säga "låt bli att göra något som du inte kan hjälpa att du gör"?
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Min valp är snart 11 veckor o är så gott som rumsren. :)
Jag har inga tidningar inne. I början var det lite svårt att se på valpen när hon var nödig men nu har man ju lärt sig hur hon beter sig + att hon gnäller o springer ut i köket (där altandörren) är som hon får gå ut i.
Ett tag sprang hon in i sonens rum där det finns en matta o det är fullt m grejer på golvet o gjorde alla sina behov. :( Men då vaktade jag på henne o så fort hon närmade sig hans rum kallade jag på henne o släppte ut henne. Sen förbjöd jag henne att gå in i sonens o dotterns rum genom att säga nej när hon skulle gå in där o det funkar.
På natten sover valpen i en bur o hon håller sig torr då. Jag går upp vid 5 ca o släpper ut henne sen går vi o sover igen. :D

Hälsn Jessica
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

Nej,"låt bli att göra det inne, gör det ute och där får du godis och beröm"

Ett enkelt nej när hon kissar inne anser inte jag är skadligt, det ska inte vara bekvämt eller trevligt att kissa inne och jag tror att hon snart kommer att förstå skillnaden med nej inne och godis ute. Det handlari nte om att bestraffa och det finns inga hårda ord mot henne heller, det handlar bara om att få henne att koppla ihop de här två sakerna, vilket jag tror hon komemr att göra snart.

Men ok, du väljer att missförstå, så det kvittar hur jag förklarar så förstår du itne i alla fall.

Vet du, det finns fortfarande kvar folk som slår hunden och kör ner deras nos i avföringen eller kisset när den har gjort något inne. Jag har en släkting som gör så.
 
Sv: Få valparna rumsrena på bästa sätt....

jo jag vet. jag fick rådet att slå hunden med en tidning (för då skulle hunden tro att det var tidningen som slog den och inte jag *suck*), men det gjorde jag inte. jag har inte heller fortsatt att säga "ååå duktig snuttehund som kunde bajsa ute" och ge godis när han bajsar ute (finns faktiskt folk som gör det med vuxna hundar).

det jag menar är att "nej" är ett negativt ord som inte bör användas när hunden inte kan hjälpa vad den gör. i rumsrenhetsträning kan du råka ut för att hunden inte vågar kissa i din närhet (för det ger ett nej) utan gömmer sig när det börjar trycka på. när hunden blivit så gammal att den faktiskt KAN hålla sig rent fysiskt, DÅ kan det möjligtvis ge önskad effekt. det kan det knappast nu.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 954
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 944
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp