Bukefalos 28 år!

Det var pappa som började prata om lagfart idag. Så man behöver alltså inte betala en sån?

Ska prata med mäklaren när han ringer. Har en känsla att jag inte kommer få huset eftersom det står med i kontraktet att det bara är giltigt om jag får min lägenhet såld för en viss summa. Jag kan skriva kontrakt förutsatt att huset gås igenom av en besiktningsman. Men om andra har kontanter att köpa med så ”vinner” ju dom
 
Fast helt utan betydelse är väl ändå inte lagfarten? Den är ju ett bevis på vem som lagligt äger fastigheten.

Ja, om man nu köper fastigheten. @Lillefrun är dock helt på det klara med att hon ”bara” köper huset.

Jag tycker att alla kan släppa frågan om arrende. Jag hjälpte till att kolla arrendet och det finns ingen osäkerhet involverad vad gäller att arrendet skulle kunna upphöra under TS livstid. Låt oss istället glädjas åt att Lillefrun har hittat ett så fint hus och håll tummarna för att hon får det! :)
 
Ja, om man nu köper fastigheten. @Lillefrun är dock helt på det klara med att hon ”bara” köper huset.

Jag tycker att alla kan släppa frågan om arrende. Jag hjälpte till att kolla arrendet och det finns ingen osäkerhet involverad vad gäller att arrendet skulle kunna upphöra under TS livstid. Låt oss istället glädjas åt att Lillefrun har hittat ett så fint hus och håll tummarna för att hon får det! :)
Tack återigen, det betyder mycket. ❤️
 
Ja, om man nu köper fastigheten. @Lillefrun är dock helt på det klara med att hon ”bara” köper huset.

Jag tycker att alla kan släppa frågan om arrende. Jag hjälpte till att kolla arrendet och det finns ingen osäkerhet involverad vad gäller att arrendet skulle kunna upphöra under TS livstid. Låt oss istället glädjas åt att Lillefrun har hittat ett så fint hus och håll tummarna för att hon får det! :)
så himla fint av dig att du kollade!
 
Det var pappa som började prata om lagfart idag. Så man behöver alltså inte betala en sån?

Ska prata med mäklaren när han ringer. Har en känsla att jag inte kommer få huset eftersom det står med i kontraktet att det bara är giltigt om jag får min lägenhet såld för en viss summa. Jag kan skriva kontrakt förutsatt att huset gås igenom av en besiktningsman. Men om andra har kontanter att köpa med så ”vinner” ju dom
OM det nu är så att du inte får det här av någon anledning vet du ju nu vad det faktiskt är du söker och det är ett jättesteg i en positiv riktning. Det är inte ovanligt att man får leta länge innan man hittar "the one" så att säga.
 
Åh, jag älskade huset ❤️ När man kom in där kändes det bara rätt. Förutom några få saker som jag funderade på. Jag vill fixa en duschkabin och istället för den lilla tvättmaskinen köpa en som både är tvätt och tumlare. Handfatet var väldigt litet men det och något litet mer i var det enda som jag inte tyckte om helt. Allt annat var perfekt, en matplats med plats för många gäster, stor vardagsrum, ett tv-rum. Ett gigantiskt sovrum och när man vaknar var det stora fönster och en dörr rakt ut på balkongen med fantastisk utsikt. Det finns en pool också och ett växthus som ser helt nytt ut. Det fanns flera små pergolor, utöver altanen ytterligare en matplats under tak. En verkstad och 2 stora bodar att förvara saker i. En bod så stor att man skulle kunna ha en gäststuga där och en egen rikigt gammal brunn som man kanhämr upp. Vatten ur med en hink. Parkeringen ligger på sidan av vägen och man ser knappt huset på grund av skogen så man får gå på en stig dit. När träden tappar löven syns nog huset.

Det fanns några små saker som att handfatet var väldigt litet men det är i det stora hela inget stort problem.

Har lagt ett bud och jag tror mäklaren väntar på svar från den andra killen som var där igår för han ska kolla med säljarna redan ikväll. Vill inte skriva siffror men la så klart under utgångspriset eftersom mäklaren förklarade att det just här just nu finns många små lägenheter så min har tappat ca 20% i värde.

Mamma och pappa tycker också det är jätte fint. Första huset där vi alla tre varit överens om att det här är det rätta huset för mig.

Kollade upp med min farbror hur allt fungerar gjorde vi också och räknade på lagfart och sånt.
Nej vad roligt!! Bara kör! Man lär sig längs vägen! :)
 
Fortfarande bara jag som lagt bud. Vet inte om det är någon som väntar och sen slänger in ett bud som dom tror ingen kommer över men jag håller tummarna.

Dagdrömmer lite och tittade på en hammock. Det ösregnar nu och jag påminns om barndomen då jag brukade ta en filt och lägga mig i hammocken och läsa och gunga lite.
 
Min personlighet engagemang verkade ha fungerat bra. Jag struntade i att verka kall och cool och sa direkt att jag kan tänka mig att bo där. Vissa saker vill jag renovera men ett steg i taget. Bo in mig och se vad jag kan leva med och vad som måste gås igenom.

Men min mäklare hade pratat så väl om mig, grannen jag träffade hade berättat för om hur trevlig jag var, att vi hoppas få min lägenhet såld inom 2 veckor. Det hade börjat höra av sig fler intresserade och dom funderade på att ha en till visning. Men då lag jag ett bud på min extremt högsts nivå mot att jag städar och att dom lämnar kvar dom mesta möblerna. Det var bud över mitt men så gillade dom mig och sa nej till alla andra. Jag är så,så glad.

Skriver kontrakt imoryonneftermiddah
Tack :heart
 
Min personlighet engagemang verkade ha fungerat bra. Jag struntade i att verka kall och cool och sa direkt att jag kan tänka mig att bo där. Vissa saker vill jag renovera men ett steg i taget. Bo in mig och se vad jag kan leva med och vad som måste gås igenom.

Men min mäklare hade pratat så väl om mig, grannen jag träffade hade berättat för om hur trevlig jag var, att vi hoppas få min lägenhet såld inom 2 veckor. Det hade börjat höra av sig fler intresserade och dom funderade på att ha en till visning. Men då lag jag ett bud på min extremt högsts nivå mot att jag städar och att dom lämnar kvar dom mesta möblerna. Det var bud över mitt men så gillade dom mig och sa nej till alla andra. Jag är så,så glad.

Skriver kontrakt imoryonneftermiddah

Tack :heart

Åh vad roligt, grattis!!

Har ni kommit överens om hur det blir med din egen besiktning? Se till så det står med i kontraktet vilken möjlighet du har att inte fullfölja köpet beroende på vad som kommer fram.
 
Har redan börjat packa vardagsrummet för både kök och vardagsrum ska ju renoveras och behöver tömmas helt så då är jag igång. Inflyttning senast 31 Juli men tidigare om jag vill för det är ingen som bor där.

Det finns ju en pool, kommer inte ihåg hur stor den är. Mindre än en sådan där stor pool men verkligen lagom för mig och ett par till. Träffar mäklare idag och frågar då.

Men hur mycket kostar era pooler när det gäller att fylla på med vatten? Och uppvärmnig, allt under en säsong? Funderar på att skippa uppvärmningen om det är dyrt

Besiktningsmannen ringde och godkände huset, det finns inga skäl att avstå köp. Det är ett bra hus sa han och jag får det på papper i eftermiddag.

Förbehåll att jag lyckas få min lägenhet såld för en viss summa som täcker mitt köp. Får jag inte det bryter vi kontraktet.

Så det blir av kl 16
 
Stort grattis!! Vad spännande! Härligt att köpa den här tiden med, när man får inleda husägandet med sommar. Håller tummarna för att allt går bra med försäljning av lägenheten.
 
Badrummet är minimalt. Det är det enda jag inte älskar med huset. Just nu finns inget badrumsskåp bara en minimal hylla. Men jag funderar på någon sorts låda med flera fack som kan stå i duschen när jag använder andra delen och rulla ut den ur duschen när jag använder den. Är det någon som har något sådant och kan tipsa?
 
Badrummet är minimalt. Det är det enda jag inte älskar med huset. Just nu finns inget badrumsskåp bara en minimal hylla. Men jag funderar på någon sorts låda med flera fack som kan stå i duschen när jag använder andra delen och rulla ut den ur duschen när jag använder den. Är det någon som har något sådant och kan tipsa?
Hur vill du att den ska se ut? Det finns ju de där lite reko-varianterna. Vita med metallhyllor på hjul. Annars kan du se om det går att sätta hyllor över huvudhöjd. Ovanför dörr osv (men undvik ovanför toaletten, annars lär man tids nog tappa något i den när man inte tänker sig för 🙈 ). Så löste jag förvaring i ett vardagsrum tidigare.

Kika lite på hur det ser ut runtomkring till dagen du får för dig att göra i ordning badrummet. Då kan du kanske bredda det lite om det är så trångt att du ogillar det. Då kan man ha det med sig när man planerar rummen runtomkring.
 
Stort grattis!! Vad spännande! Härligt att köpa den här tiden med, när man får inleda husägandet med sommar. Håller tummarna för att allt går bra med försäljning av lägenheten.
Visst är det! Jätte kul.

Men vet ni, jag har enormt svårt för förändringar och då menar jag enormt eftersom jag har autism så även bra förändringar gör mig till ett nervvrak. Känns som jag ska kräkas.

Har också en förmåga att samla på mig saker och sånt jag tror jag kommer behöva, jag älskar böcker men det är tungt att bära på och hela huset är fullt av böcker jag måste göra mig av med. Så jag bestämde mig för att inte ens gå igenom lådorna med böckerna utan skänks så jag inte får för mig att börja plocka upp istället för bli av med dom.

Tog även beslutet att inte ens titta i lådorna med mina anorexikläder som jag växte ur för länge sen .Massor av kläder som är jätte fina men jag ska ju ändå inte tillbaka dit och vill hålla mig på avstånd från den tiden i livet. Känns bäst så.

Flytta och börja om
 
Hur vill du att den ska se ut? Det finns ju de där lite reko-varianterna. Vita med metallhyllor på hjul. Annars kan du se om det går att sätta hyllor över huvudhöjd. Ovanför dörr osv (men undvik ovanför toaletten, annars lär man tids nog tappa något i den när man inte tänker sig för 🙈 ). Så löste jag förvaring i ett vardagsrum tidigare.

Kika lite på hur det ser ut runtomkring till dagen du får för dig att göra i ordning badrummet. Då kan du kanske bredda det lite om det är så trångt att du ogillar det. Då kan man ha det med sig när man planerar rummen runtomkring.
Haha, nej ovanför toaletten ställs inget. Jag tycker det är äckligt ens att tandborsten är i samma rum:rofl:
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 565
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp