Bukefalos 28 år!

Fälthare eller skogshare?

Winni

Trådstartare
I går kväll när jag skulle rasta hunden satt det en hare på gården. Jag har inte sett en hare här på 20 år tror jag så det var super kul att se den :)

Men var det en fälthare eller skogshare? Från början hade vi bara skogsharar här, fast få och det var inte ofta man såg dem. Sedan började fältharen dyka upp och då såg man relativt ofta harar. Kan det vara skogsharen som kommit tillbaka?

Kommer inte direkt ihåg hur de såg ut, jag var inte så himla gammal då heller :p, men tycker mig minnas att fältharen var liksom kantigare och grövre i huvudet. Den här var rund, lite kort i huvudet och lite kanin söt om ni fattar vad jag menar. Tyckte att öronen var väldigt små också. Väldigt ljus päls med ganska mycket vitt eller gräddvit färg under magen och upp på sidorna. Men den var inte helt vit. Är skogshararna alltid helt vita på vintern?

Så är det någon här som kan lite mer om harar så skulle det vara kul höra vad du tror :bow:
 
Sv: Fälthare eller skogshare?

Skogsharen kan även vara blågrå under vintern. Det kanske kan vara så att den inte fullt ut har hunnit byta pälsen? Som du beskriver den i övrigt låter det mer som en skogshare än en fälthare. :)
 
Sv: Fälthare eller skogshare?

Den hade inte vad jag kunde se så mycket mörka partier i pälsen. Det skulle i så fall ha varit mitt uppe på ryggen. Den var uppe på en liten snövall för att komma åt grenarna på en buske så därför såg jag mycket av sidorna. Men när under vintern blir de helt vita då? Om de nu blir helt vita, de kanske finns de som inte blir det.
Jag hoppas i alla fall på att det var en skogshare :) Eftersom det var så länge sedan de fanns här.
 
Sv: Fälthare eller skogshare?

Tack, jättebra länkar :)

Ja det var nog en skogshare verkar det som :laugh: Superkul!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
870
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp