Bukefalos 28 år!

Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Ja, sådanna svin ser inte varför dem ska behöva ta sig till svars för sina brott. Rätt åt det odjuret till människa!:devil:
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

6 månader är fortfarande ett skämt, men det var ju positivt att de inte sänkte det iaf. Skärpning av straffet var ju tyvärr inte möjligt.
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Det är ju en sjuk familj. Att brodern vill gå in och försvara honom genom att ändra sitt vittnesmål - otroligt! Jag tycker verkligen synd om mannens barn. De får bära ett tungt lass p g a pappans illdåd. Hoppas verkligen att mamman skyddar barnen från honom i fortsättningen.
Mycket positivt också att inte hovrätten ändrade domen, en mycket viktig markering.
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Ja det var väl tur att det inte sänktes men människan borde vara inspärrad för resten av livet! eller alternativt som dem gör i andra länder kapa händer och snopp på honom så han inte är så kapabel att göra så mkt mer tokigt... Helst en kombination av dem två förslagen.. då skulle jag bli nöjd... blir så ledsen när jag tänker på den stackars lilla hästen hur man kan göra så är ju helt obegripligt :S
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Straffet står helt klart inte i proportion till det lidande som ponnyn Silver och dess ägare har blivit utsatt för.

Men...jag är ändå glad o tacksam för att straffet inte blev sänkt...

Att ett sånt odjur får möjligheten att gå ute bland folk är för mig obegripligt! Ni skulle bara veta vilket straff jag tycker djurplågare av det här slaget borde få...:devil:
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Den människan borde inte ha dömts till fängelse om inte även en vårdplan var inkluderat. Han borde ha blivit dömd till terapeutisk hjälp att kontrollera sina övergreppsimpulser.
Utan terapi så kommer han att göra om det. Kanske inte mot andras djur men mot egna. Vad jag förstår så har inte mannen förlagts med djurförbud.
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Skönt att inte straffet sänktes i alla fall,men det är under all kritik att vi har så låga straff för sånt här i Sverige.I förra tråden finns mannens identitet avslöjad om jag inte minns fel,lägg namnet på minnet när svinet kommer ut igen..:devil:
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

HUR, kan en människa som gör något sådant här få ett halvt år i fängelse? Var är världen på väg? Det här var ett tillfälle att visa Sverige att vi värnar om utsatta djur, sex månader känns som ett skämt. :mad:
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Stackars lilla Silver :( och stackars ägare, förstå vad hemskt att hitta sin ponny så där :cry::mad:

Usch. Jag fattar varför straffet inte kan höjas, men jag tycker å andra sidan att straffen kan gå upp på alla brott istället. Ett halvårs fängelse för ett sånt här brott är ju nästan ett hån. Ska det va så ska det va anser jag.
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Hoppas verkligen att mamman skyddar barnen från honom i fortsättningen.

Ingen risk att hon gör. Hon är övertygad om att han är oskyldig och har även försökt få andra inblandade att tro det. Man blir väl som man umgås :grin:
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Den människan borde inte ha dömts till fängelse om inte även en vårdplan var inkluderat. Han borde ha blivit dömd till terapeutisk hjälp att kontrollera sina övergreppsimpulser.
Utan terapi så kommer han att göra om det. Kanske inte mot andras djur men mot egna. Vad jag förstår så har inte mannen förlagts med djurförbud.

Jag är böjd att hålla med eftersom jag tror att impulsen att skada djur tyvärr inte kommer att försvinna av sig själv. Han måste få någon sorts hjälp för att lära sig stå emot.

Däremot ska han inte slippa fängelse om han skulle få vård. Först vård, sedan fängelse. :devil:
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Det gör det ännu mer tragiskt. Vad får dessa barn för syn på andra försvarslösa individer? Som vuxen kan du dock göra ett val, vilket tydligen mamman gör, men som barn är du utlämnad. Jag ryser när jag tänker på att mamman försvarar våldsverkaren inför barnen (och andra). Då blir hon på något sätt också delaktig i dådet. För om hon anser att han är oskyldigt dömd - varför ska han då gå i terapi etc? M a o hjälper hon till att det kan hända igen.
Jag förstår att detta kanske kommer som en chock för henne, men när de kan hitta mannens DNA (sperma) i boxen hade även jag blivit övertygad och sett till att denna person inte kom i närheten av mig eller mina barn igen. Men vissa väljer att blunda. De som får betala högst pris är som sagt barnen. Egoister!!
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Tragiskt var förnamnet. Sen kan man bara önska att Hin Håle kommer på besök, när det saknas lagliga medel för att stoppa liknande monstruösa varelser.
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

*kl*


Verkligen bra för Silvers familj att inte domen ändrades, och för oss alla hästägare/älskare.
Familjen fick förhoppningsvis ett litet "slut" på denna hemska historia.

Hoppas denna dom kan bli grunden till att det blir standard med fängelse för dessa människor som gör sådant här.

Och på sikt en grunsten och ett trappsteg att höjja straffet ifrån.


Mina tankar går till Silvers familj.
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Ja det var ganska länge sen maxstraffet för djurplågeri höjdes till två år men det har fortvarande inte slagit igenom i domstolarna som fortvarande dömer enligt tidigare praxis!
PL
 
Sv: Fängelsedom för Silvers förövare även i hovrätten

Vill förtydliga att jag med "Verkligen bra för Silvers familj att inte domen ändrades" självklart menade att det var bra att det inte blev kortare/inget alls.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är ett äckligt inlägg. Förlåt. Läs det inte om du är äckelmagad. Men det upptar större delen av min tankeverksamhet för...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En 36-årig ridlärare friades i Göteborgs tingsrätt, efter att ha anklagats för våldtäkt och sexuella övergrepp mot tre...
Svar
0
· Visningar
1 088
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Fallet med ponnyn Silver, som fick avlivas efter att ha fått svåra skador i könsorganet, togs i går upp i Svea hovrätt. Läs...
2
Svar
22
· Visningar
2 996
Senast: IIII
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svea Hovrätt fastställde i dag domen mot den 32-årige ridinstruktör och tränare som i tingsrätten fälldes för våldtäkt mot...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp