Bukefalos 28 år!

Färg-fråga

Armani__

Trådstartare
Håller på att måla vårt mat-möblemang. Använder mig av vit lack-färg, vattenbaserad, halvblank.
Problemet är att jag tycker att ytan är lite väl känslig (har målat alla sex stolarna och har bordet kvar). Finns det något genomskinligt lack som man kan måla överst, som skydd för färgen? Vill helst inte ha det blankare än just halvblank då jag tycker det är absolut finast.
 
Sv: Färg-fråga

Puttar upp min tråd i hopp om att få besked!
Ska iofs till färgaffären imorgon, men tänkte höra här först..
 
Sv: Färg-fråga

När jag funderade på att måla om mitt köksbord så sade dom att lack är ett måste på bordsytan om den ska hålla. Ju mattare, desto känsligare är ju färgen så den jag pratade med sade att just bordsytan var speciell och måste lackas ordentligt för att hålla en längre tid.
Har använt en halvblank färg för att måla mina fönsterbord och där märks det tydligt att inte ens den halvblanka håller undan fläckar, dvs mer svårskött. Ett ljus rann över och stearin/paraffin droppade ner på bordet och det blev en ful fläck av det.
 
Sv: Färg-fråga

Tack för dott svar!!
Men ja, då får jag väl lacka över det helt och hållet så att ytan blir helblank, tyvärr..
Men det bästa är väl då att även lacka över stolarna så att de får samma "blankhet" som bordet, eller?
 
Sv: Färg-fråga

Nu har jag kommit på min lösning!
Jag ska slipa väck all gammal färg från bordsskivan och ha den trä-färgad (betsad eller nåt möjligen..) och bara måla benen och underredet. Det kan nog bli fint, väl? Så slipper man tänka på ytan när man väl har målat det vitt.
 
Sv: Färg-fråga

jag ska måla minimöbler till lillkillen och då kommer jag lägga på ett rejält lacklager. Tex smörgåsrån och majskrokar har nämligen en makalös förmåga att klistra fast sig (givetvis med hjälp av dreggel) och det är skitsvårt att få bort! skrapar man får man med sig färgen annars. Dessutom är han ganska brutal vid handhavandet av leksaker. Så lack får det bli, helt klart!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 648
Senast: Klara
·
Hemmet Jag har 6 st extrastolar i trä, rödfärgade med vad jag misstänker är någon sorts lasyr. Ytan är inte hård/blank som den kan bli av...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: nejlica
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 342
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 104
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp