Färg på kavaj i dressyr.

Camisado

Trådstartare
Hej jag undrar vilka färger man får ha på kavajen om man ska tävla (lokal) dressyr?
Är det bara svart, blå, grå, brun som gäller eller kan man ha en mer 'färgglad färg', typ röd?
Tacksam för svar :)
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Sök i TR, sen finns det flera trådar här i forumet där vi har diskuterat den här frågan.
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Finns inga regler - så det är fritt upp till ryttaren att välja färg - behöver inte ens vara enfärgad. Dock tror jag att man tjänar på att vara något så när diskret - dressyrdomare tenderar att vara lite konservativa och gilla svart och blått :) (här buntar vi ihop alla och pådyvlar dem åsikter :)
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

S: Har kollat i TR men hade inte hittat något om färg. Sen hittade jag inga andra trådar om det heller, men jag och sökfunktionen går inte alltid ihop :P

A: Okej, tack så mycket för svar :D
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Jag har en svart och min syrra har mörkblå. Men jag tkr inte att det spelar ngn roll egentligen. Det har vell bara med smaken att göra. :d
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Men de kan väl inte "döma ner" för att man har en annan färg på kavajen än blå & svart? Verkar ju helsjukt om det inte står något i TR, börjar bli trött på alla dressyrregler, lite synd att jag är en sån fegis på hinder..

Själv har jag en mörkgrå kavaj & en mörkbrun. Älskar min bruna, som jag tävlar dressyr i för tillfället ;)
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Om jag var du så skulle jag kolla i TR om det med kavajfärgen eller vad man ska kalla det, men jag tror det e "neutrala färger", typ svart, mörkblå, o.s.v... Men kolla i Dressyr TR bara för att vara på den säkra sidan:bump:
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

jag blev nästan lite paff när jag fick höra idag av en som hörde när en domare sa att denne inte tyckte att jag skulle ha svart kavaj,,,bara för att min häst är svart....

så på nästa tävling tar jag ljusare kavaj.

men jag skulle faktiskt vilja ha svart, tycker det är mest stilrent.
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Jag tävlar i sammetsgrönt. Alltid ensam om det! Haha!
Hästen är fux, så jag tkr det matchar fint.
Samt kul att "sticka ut" lite.
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Jag tävlar i sammetsgrönt.

Det hade jag "när det begav sig" :D Tyckte också att det passade så fint till min lilla fux :love:

Annars är jag lite kluven, dressyr ska ju vara elegant, och så värst elegant vore det ju inte om någon kom in på banan i cerise eller orange :p Samtidigt är det kul med omväxling och en slät röd kavaj borde väl gå bra, även om det säkert kan uppröra någon ;). "Neutral" lämnar sannerligen gott om plats för tolkning, och domarna må vara konservativa, men jag tycker inte att de ska lägga sig i kavajfärgen, (och absolut inte döma utifrån den) så länge det inte är väldigt grällt.
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

Men de kan väl inte "döma ner" för att man har en annan färg på kavajen än blå & svart?

Det har väl med helhetsintrycket att göra.. Sen distraherar det väl rätt mkt från själva ritten om man kommer in med en rutig kavaj i väldigt grälla färger. Personligen så tycker jag att klädseln borde vara lika strikt som det alltid har varit, finns ingen anledning att ändra något på den fronten. Vita byxor, svarta stövlar /chaps och skor, mörk kavaj, vit skjorta med plastrong eller skjortbröst, mörk hjälm; hatt och frack vid högre klasser. Skulle själv aldrig starta i annat än svart och vitt.
 
Sv: Färg på kavaj i dressyr.

du får ha röd men personligen tycker jag det är hemskt ful!
röda kavajer hör hemma på engelska jakter, ingen annan stans.

om du inte vill ha som alla andra så är brunt eller grått annorlunda men ändå snyggt och stilrent.:)
 

Liknande trådar

Dressyr Tja. Ska nu börja tävla storhäst, regionalt, i dressyr. Visst är det ok att ha mörka ridbyxor? Hur är det med kavaj? Är det ok att ta en...
Svar
11
· Visningar
1 739
Senast: Ramona
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 774
Senast: hhere
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 220
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
456
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp