Bukefalos 28 år!

Färg på markis?

HannaZ

Trådstartare
Ja nu när sommaren börjar närma sig och vi numera bor i ett radhus och således har en alldeles egen uteplats (jag hade lätt vunnit en svensson-tävling... (Volvo, vovve, radhus etc) så har inköp av en markis blivit aktuellt.

Jag har hittat ett företag som verkar ha bra kvalitet till riktigt bra pris. Enda nackdelen är att de inte har så många färger att välja mellan och den enda av dem jag kan tänka mig är marinblå. Hemsidan ligger nere för tillfället så jag har inte sett mer exakt hur färgen är men enl försäljaren är den inte jättemörk.
Känner att jag kan leva med blått och det blir nog ok till huset, som är i gul-beige tegel (hade dock helst velat ha en beige eller grå, men jag klurar på om det blir mörkt och pugit under en blå markis och om man upplever att det blir ett väldigt kallt ljus.

Nån som har erfarenhet av blåa markiser, eller råd i största allmänhet?
 
Senast ändrad:
Sv: Färg på markis?

De kan bli solblekta, har jag sett i grannskapet. Eftersom de flesta markiser verkar bli grå till slut verkar det smartast med en som SKA vara det från början :p
 
Sv: Färg på markis?

Det där är nog skånska... Eller nåt.

Dämpat och mörkt betyder det i min värld iallafall.

En jordkällare är nog det mest pugiga ställe man kan vara på.
 
Sv: Färg på markis?

De kan bli solblekta, har jag sett i grannskapet. Eftersom de flesta markiser verkar bli grå till slut verkar det smartast med en som SKA vara det från början :p

Jo helst hade jag ju velat ha en grå men med tanke på att det skiljer flera tusen i pris så funderar jag på om jag kan leva med en blå.

Vad jag har förstått så beror färgbetändigheten mest på infärgningen och materialet. Det bästa är visst spinnfärgad akryl och det är den här blåa markisen gjord av. Liksom andra som ska vara av bra kvalitet. Så jag är inte så orolig för att den kommer att bli så solblekt de första 5 åren iallafall (och om somrarna ser ut som den förra så lär den hålla färgen i ett halvt sekel...).

Alternativen är
1. en marinblå m motor för tot. 7600 kr

2. En grå eller beige utan motor (tillägg 2500 om man vill ha det) för tot. 8300 kr. (m motor alltså 10800)

Alternativ 3, som inte är nåt alternativ egentligen är en ungefär likvärdig, som iallafall alternativ 2, från känt företag för 12000 kr. 15000 kr om man ska ha motor.

Man kan ju nog leva utan motor men jag är lite rädd för att jag kommer att vara för lat för att veva in markisen om man bara ska iväg några timmar och så börjar det blåsa (gör ofta det i Malmö...) och så kommer man hem och hittar markisen hos grannen.

Alternativ 1 är tillverkad i Kina men har faktiskt bättre garanti än alternativ två som är svensktillverkad. 5 år på stomme och motor och 2 år på väven, jämfört med 3 år på hela markisen. Lite konstigt faktiskt.
Jag gillar ju att gynna svenska företag (själva tillverkningen då) men mer än 3000 kr är rätt mkt pengar, inte gratis från början sas.
 
Sv: Färg på markis?

Har du kollat in markiserna på Skånska Byggvaror? Tycker de har rätt många färger att välja mellan och så är det svenskproducerade och inte svindyra.
Min mamma har en markis i brunt och vitt som suttit sedan 80-talets början och den är fortfarande fin, har inte blekts nämnvärt, men den dras också alltid in när den inte behövs. Det enda är att den blivit lite grön av alger, men så bor hon också i skogen.

Här en länk:
Skånska Byggvaror
 
Sv: Färg på markis?

Tack för tipset! Har läst om Skånska byggvaror men nog förväxlat namnet för jag ringde upp och de hade inte samma priser/sortiment.

Nu har vi faktiskt bestämt oss för kina-markisen iallafall :o
mest pga att motor ingår, och så var det bättre garantitid. Känner mig själv (lite lat...) och jag tror att jag kommer att låta markisen va nere när den egentligen kanske borde dras upp... Motor känns rätt lyxigt.

såg också att de markiser som fanns på SB´s hemsida inte har tillräckligt utfall, vi behöver 300 cm.

Men jag skäms lite faktiskt...
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska måla om huset till våren men kan inte alls komma fram vilken färg som är mest passande. Efter ett par veckor i karibien med...
2
Svar
23
· Visningar
18 144
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp