Måla hus - vilken färg?

Vita_N_6520

Trådstartare
Jag ska måla om huset till våren men kan inte alls komma fram vilken färg som är mest passande.
Efter ett par veckor i karibien med hus i alla dess färger så kom jag fram till att jag vill ha ett jätterosa eller jättelila hus, men det "får" man ju inte i tråkiga Sverige. :p
Plus att det inte passar in där jag bor nu.

Jag bor i ett radhus där färgfördelningen är:röd-blå-svart-blå-gul-grön-Mitt-röd.
Husen på andra sidan är gröna och blåa.
Mitt hus nu är väldigt tråkbegie och det är inget jag vill behålla, jag vill heller helst inte ha samma färg som någon annan.
Jag hade kunnat tänka mig grön men det har ju grannen. :p

Jag har funderat på grå eller brun, det känns som de (enda?) mest lämpliga färgerna, men problemet är att hitta rätt nyans, ffa av grå.

Vilket tror ni kan bli bäst? Kanske jag ska tänka om helt och ta något annat?
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Ha vad du vill? :D

Har åkt förbi svenskt hus på en plats där man förväntar sig mer att se falurött hus med vita knutar ett hus med den här färgen:
hus_183320417.png
(:eek:)

Även sett ett hus (som var asfint innan, gammalt rött tegel) renoveras genom att få en utsida i badrumskakel i den här färgen:
hus2_183320535.png


Hade nog kanske satsat på gulorange/brandgul? Vet inte om det hade passat och varit utstickande nog? Personligen hade jag nog struntat i omgivningen och kört på det minst förväntade val av färg, något som riktigt sticker i ögonen på folk :D (I mitt fall hade det helt klart fallit på mintgrönt eller turkosgrönt gärna med vita knutar).
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Jag tror att någon varm gul nyans skulle kunna passa till ditt radhus. Det är snyggt, och det gör att huset ger ett varmt och vänligt intryck även på vintern. Dessutom färgglatt men ändå en del av svensk byggnadstradition. Och ingen av dina grannar har det. Gult går dessutom att kombinera med de flesta takmaterial utan att det skär sig, och om du gillar spaljéväxter så gör de sig jättebra på en vit spaljé mot en gul vägg.
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Färghandlarna har program där du kan lägga ett foto på huset och testa olika kulörer. Ungefär som att testa frisyrer ;)
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Får du välja färg själv? Det kan faktiskt vara bygglovspliktigt att måla om i ny kulör. T o m här ute på landet är det hårt uppstyrt, ingen av grannarna får byta färg på sitt hus.
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Fast om jag kör på vad jag vill och grannarna klagar måste jag måla om. :p
Kan bli både dyrt och tidskrävande om jag väljer en skarp färg.

Svea: okej gult kan jag väl säga direkt att jag inte vill ha av flera olika anledningar. :p annars håller jag nog med i det du skriver.
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Finns sånt på Internet eller måste man gå till en färgaffär?
Vore iofs smartast att gå till en affär för jag litar inte riktigt på mitt omdöme. :angel:
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Vad jag har förstått så får man måla huset som man vill så länge det passar i miljön och man inte är oense med grannarna. Läser man på internet (i typ byggtidningar och "experternas råd") så får man ju rätt olika bud dock.

Kommer givetvis kolla upp det ordentligt när det blir dags, är ju några månader kvar än. :)
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Vad gäller grå färg på hus så tycker jag varmgrå nyanser kan vara jättefina!
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Jag älskar i gengäld riktigt "ovädersgråa" nyanser. Dvs riktigt mörka, som en ovädershimmel. Supersnyggt med vita detaljer till, tycker jag.
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Kan du inte ha en farg pa huset och en som kontrastfarg runt fonstrena och dorren? Typ morkgra hus och vitt runt fonstren? Eller gammelrosa och vitt? Eller ett vitt hus med gront runt fonstren?
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Jag såg ett riktigt, riktigt mörkgrått hus (nästan så mörkt att det skiftade i lila) med vitt runt fönster och knutar, jättesnyggt! Jag tror man lättare kan komma undan med sådana färgval då man bor i radhus än i större villa.
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Ja, riktigt mörkt grått kan också vara kanonsnyggt! Det jag har svårt för är när man valt en för kall grå nyans som kanske ser bra ut på en mindre yta men inte på ett helt hus.
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Jag ska ha vita fönster+vaddetnuheter framför dörren. Blir ganska mkt vitt, då det är tre fönster+det framför dörren bara på den lilla framsidan. Förmodligen vitt staket också..

Är personligen inte så förtjust i andra färger runt fönster osv, och det är jättesvårt att se i förväg om det verkligen blir bra. Ibland blir det snyggt men många gånger vill man ju kräkas av färgerna. :p
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Ja något liknande hände i stan här för några år sedan, men då hade de bara ändrat färg på fönster.
Vissa människor behöver verkligen skaffa sig en hobby. Eller kanske ha mer sex. Vet inte redigt vad som driver människor till att bli så upprörda över ett hus bara för att det är annorlunda?

Misstänker att det skulle bli ramaskri om jag gjorde något liknande också, för att inte tala om hur mkt trafik det helt plötsligt skulle bli så Vår lilla återvändsgata. :angel:
och jag orkar inte med en sån patetisk konflikt, så jag gör hellre mina grannar nöjda och har min egna stil inne istället. :p
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Jag tror det är den gråa jag gillar mest också, och som jag nog funderat på. Ganska mörk men inte för mörk.

Hade nästan bestämt mig för grå (eller först ljust lila) men sen blev jag inne på brunt. En mörk brun med mkt vitt tror jag också kan bli snyggt.

Svårt det här. :p
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Jag tycker att en blå-grå ton med vitt runt fönster och dörrar är riktigt snyggt. Fräscht och annorlunda men ändå inte skrikigt så att folk tar illa upp.
Man får ju tänka på helhets intrycket också. Det är ju snyggt om gardinerna inte skär sig mot husets färg och till grått kan du ju ha rosa eller lila eller egentligen vilken färg du vill på gardinerna.
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

Jag ska ha vita fönster+vaddetnuheter framför dörren. Blir ganska mkt vitt, då det är tre fönster+det framför dörren bara på den lilla framsidan. Förmodligen vitt staket också..

Är personligen inte så förtjust i andra färger runt fönster osv, och det är jättesvårt att se i förväg om det verkligen blir bra. Ibland blir det snyggt men många gånger vill man ju kräkas av färgerna. :p
Har du kollat på hus som inte har vitt? Det kan bli jättefint, beroende på vad man har för smak förstås.

Ett torp på landet ska vara rött med vita knutar, men rashus i stan kan man ju ha nästan hur som helst. Det är ju det som är det fina med ditt hus, att det inte finns någon tradition.

Här kommer lite inspiration som är tvärtom vad du säger att du vill ha. Just bara för att du ska få tänka lite.

dsc07416.jpg


snap20101024090741001pr.jpg


gront_hus.jpg


gultsnickargldjehus_99931390.jpg


dsc_0159.jpg


90083.jpg


aHR0cCUzQSUyRiUyRjIuYnAuYmxvZ3Nwb3QuY29tJTJGLUNfYlBVT29KVldjJTJGVGhST0VfZGtISkklMkZBQUFBQUFBQUNoYyUyRk8zdTJfNmpZTUJ3JTJGczQwMCUyRiUyNTI1QzMlMjUyNUE0R3lzaW5nZSUyQjE1Ny5qcGclM0Z2ZXIlM0Qy


tumblr_lqk84bsIY61qen2pro1_500_large.png
 
Sv: Måla hus - vilken färg?

:rofl:

Om TS fixar sitt hus så det ser ut som den sista bilden vill jag se bilder! Både på huset och grannarnas reaktioner!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: monster1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 883
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag är en tjej, 36 år, som är gift och bor i hus men min man och en hund. Jag har haft ett långt förhållande tidigare och däremellan...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
17 429
Senast: rutans
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp