Bukefalos 28 år!

Färg på trampdynor

H

Hannahbal

Vet inte om någon minns mig, försvann för ett bra tag sen.

Men nu har jag en liten fråga.
Jag har en omplacering från Irland sedan snart 9 månader tillbaka. Hon hade varit i Sverige ett bra tag innan jag hämtade henne, men åldern är ju lite osäker. De sa att hon var drygt 2 år, då skulle hon nu vara 3 år, men en hundkunnig människa jag känner som har erfarenhet av omplaceringar genom den här organisationen tror snarare hon kan vara kring 4 när hon tittat på tänderna.
Själv vet jag inget om åldersbedömning baserat på tänderna, hon har ju säkerligen inte fått tandvård tidigare, så efter planerad tandrengörning skulle hennes tänder väl bli fina igen?:confused:
Nåja, det var inte det som var frågan egentligen!

När jag då hämtade henne för 9 månader sedan minns jag det som att hennes trampdynor var ganska hårda och sträva på ytan och att de var grå med en del rosa fält på vissa dynor.
Idag nr jag klippte klorna slog det mig att hennes trampdynor nu är helt gråa och ytan är slät och mjuk. Vad kan det här bero på?
Min pappa, som inte vill tro på att hon är äldre än vad de sa, tror att det har med åldern att göra, att de har gått från rosa till grå med åldern, vilket skulle betyda att hon visst var ung när vi hämtade henne.

Men jag är inte lika säker. Vet iof inte mycket om trampdynor, men om färger skulle ändras tycker jag de antingen borde gjort det när hon var yngre eller över en längre tid än tills hon blev 3 år?
Vad beror färgförändringen på?

Dessutom undrar jag lite över trampdynans yta. Vad gör att de är släta och mjuka eller sträva och lite hårda?
Hon stod i rastgård hela dagarna i sitt förra hem här i sverige, där hade de något slags grus eller stendamm eller vad det hette, på marken. Kan markytan ha gjort att de blivit lite "ruggade" till ytan och när hon nu gått mer på asfalt, gräs och snö så har de slipats? Eller kan det tyda på att hon fick mer motion i sitt förra hem och däför hade lite hårdare och tåligare trampdynor? Tänker att våra fötter för väl förhårdnader om man t.ex. går barfota en hel sommar?

Långt inlägg, men jag är nyfiken och vill alltid lära mig nytt och mera:D
 
Sv: Färg på trampdynor

Jag vet ju inte hur det är för din hund men hos tex dalmatiner är det vanligt att de får lite extra pigment även några år efter att prickarna "satt sig". Min hund är nästan 2½ nu och under det året jag haft henne så har hon fått fler svarta klor (och säkert lite på tån/trampdynan också) än tidigare plus lite mer nospigment. Skulle det kunna vara något sådant?
Trampdynornas mjukhet skulle jag gissa beror på underlaget.
 
Sv: Färg på trampdynor

Om hon har gått nästan uteslutande på grus/makadam har det slitit mer på trampdynorna. Därav till viss del rosa. Trampdynorna har troligtvis även varit torrare än de är nu när hon går på blandat underlag. Därför var de mer uppruggade tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Färg på trampdynor

Tack för svaren!

Vad gller pigmentet vet jag inte riktigt, hon har fortfarande vita klor, utom 3-4 som är till hälften grå eller helt grå, men så har det varit sedan jag hämtat henne, inga klor har blivit mörkare, så ingen förändring där. Inte heller nosen har ändrats något.

Eftersom de har blivit mjuka samtidigt som det rosa har försvunnit låter det klart möjligt att båda har med underlaget och göra!

Kanske en lite dum följdfråga, men var trampdynorna bättre när de var ruggade och lite rosa än när de har mörknat och blivit släta?
Mitt spontana svar på min egen fråga blir att släta är bättre eftersom det nämndes att det slet mer när de var delvis rosa, men man vet ju aldrig. Var de tåligare när de var lite mer slitna?

Tack än en gång!:bow:
 
Sv: Färg på trampdynor

Min sexåriga hanne har rosa och svarta trampdynor och har haft så sen han var valp. Kan rapportera om något år om han blivit äldre och klokare och fått helsvarta trampdynor. ;) Beror väl på hur pass skitiga de är också?
 
Sv: Färg på trampdynor

Det kan det faktiskt ha att göra med också! Hon är i behov av ett bad just nu;) Ska bada henne nu på sportlovet, får se om dynorna får tillbaka sina rosa fläckar då. Tanken att de var skitiga slog mig inte ens:o
 
Sv: Färg på trampdynor

*lite trådlån*

ni som har hundar med lite torra/sträva trampdynor, gör ni något åt saken och isf vad eller bara låter de vara??
min vovve har alltid varit lite sträv men aldrig torr eller att de börjat bildas sprickor o sånt, vi går mestadels i snö o gräs så hennes sträva beror ju inte på asfaltsslitage...
 
Sv: Färg på trampdynor

Jag brukar inte bry mig så värst om de inte verkar väldigt torra. Kan då smörja med jagalätt eller vaselin. Sker kanske en gång i månaden. Ibland smörjer jag efter bad också, mest som en avslappningsgrej och för att han inte bara ska förknippa tasskontakt med kloklippning. Han brukar somna efter första tassen. :D
 
Sv: Färg på trampdynor

*lite trådlån*

ni som har hundar med lite torra/sträva trampdynor, gör ni något åt saken och isf vad eller bara låter de vara??
min vovve har alltid varit lite sträv men aldrig torr eller att de börjat bildas sprickor o sånt, vi går mestadels i snö o gräs så hennes sträva beror ju inte på asfaltsslitage...

Jag smörjar med försvarets salva, eller någon annan fetare salva , Då dom är torra.
Vi går mycke på vägar nu som är saltade ej bra
 
Sv: Färg på trampdynor

Det är viktigt att om man smörjer att det är en vattenfri salva som t ex vaselin eller försvarets hudsalva. Om man måste gå där det är mycket salt kan man även använda konsistensfett.
 
Sv: Färg på trampdynor

jo jag vet det, har vitt vaselin hemma men de känns så kladdigt, ska ändå till apoteket så får införskaffa försvarets med...:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp