Stallkatter, era synpunkter på text

Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag förstår inte riktigt vad du inte håller med om? Jag kanske har formulerat den punkten dåligt? Jag menar att man undersöker de möjligheter som finns, och sedan, om man inte har möjlighet att ta hand om katten och inte hittat någon annan kanske man måste ta beslut att avliva istället för att lämna katten ute. Då gör man det antingen hos veterinär, eller enligt de regler som finns för avlivning av katt. Nu kommer jag inte ihåg alla detaljer rakt av, men en vuxen katt får skjutas om man har vapenlicens, siktar rätt och har rätt vapen och ammunition, och beroende på hur miljön ser ut kan tillstånd behövas. Jag har varken sagt bu eller bä om ifall det är bättre att veterinär sköter avlivningen, på plats eller på klinik, eller att man ordnar annat så länge man följer de regler som finns.

Det jag funderar på om man behöver utveckla är däremot det som nämns i den andra tråden, att man verkligen ska undersöka om det finns en ägare. Enligt Uppsalapolisen dröjer det tre månader efter att man hittat en katt innan man kan räkna den som sin, och det borde rimligtvis även gälla om man ska avliva.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag menar att avlivning via jägare är att föredra framför vette om katten är rädd och förvildad.

Man ska kolla upp att katten hamnar på ett bra ställe. Gäller även om det är ett katthem. Talar av egen dålig erfarenhet, men många dåliga djurhem finns runt om i landet. :cry::mad:

Att man alltid ska kontakta polisen, kolla märkning osv ska du absolut ha med och trycka lite på extra, tycker jag. :)Samma sak om "hittegodskarenstiden", eller vad det nu kan heta.

Tycker det ser bra ut, mycket bra. Uppstrukturerat och snyggt. *tummen upp*
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag menar att avlivning via jägare är att föredra framför vette om katten är rädd och förvildad.

Det har du i och för sig rätt i, men jag tror jag nöjer mig med att skriva att det ska ske med antingen eller, så som det är sagt i de regler som finns. Tills viss del tror jag också att för en som bor på landet och antingen själv, eller har bekanta som jagar, ligger den metoden av förklarliga skäl ofta närmast till hands. Då tror jag det är viktigare att påminna om att det finns regler för det. Vad säger du?

Man ska kolla upp att katten hamnar på ett bra ställe. Gäller även om det är ett katthem. Talar av egen dålig erfarenhet, men många dåliga djurhem finns runt om i landet.

Det är tyvärr sant, där tror jag jag får göra ett tillägg.

Att man alltid ska kontakta polisen, kolla märkning osv ska du absolut ha med och trycka lite på extra, tycker jag. Samma sak om "hittegodskarenstiden", eller vad det nu kan heta.

Ja, jag får fundera lite på formuleringen där så det blir med eftertryck, och få med tiden. Å ena sidan känns det som om denna karens kan få folk att dröja med att faktiskt ta hand om katten, men å andra sidan så kan den också ge mer eftertanke innan en eventuell avlivning.

När jag skriver i punktformatet vill jag ju visserligen få med allt viktigt, men ändå hålla det riktigt kort. Jag har ju också tänkt pröva skriva om själva texten och försöka få med det här, men det blir ett större jobb i och med att jag måste hålla balansen mellan detaljer och informationsmängd, plus att jag kanske kommer att få strukturera om den lite för att passa på hemsidan. Där kan man tänka sig att jag delar upp det lite så att det ska bli mer översiktligt. Men det är en bit kvar dit.

Tycker det ser bra ut, mycket bra. Uppstrukturerat och snyggt. *tummen upp*

Tack. :)
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Ja, de som bor på landet har koll på hur man avlivar så humant som möjligt. Men jag känner ändå det borde vara med, att de ska få äta nåt gott osv. :cry: Min hjärterot säger mig det, inte den intellektuella delen.

Karensen tycker jag är viktig, man kan inte bara ta en katt som ser hemlös ut och sedan tycka att "nu är den min, för här vill den bo".

Du kan väl fila och gnida vidare, återkomma? Det artar sig till en toppentext tycker jag. :banana:Blir det fritt sedan att sprida den vidare?
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Ja, de som bor på landet har koll på hur man avlivar så humant som möjligt. Men jag känner ändå det borde vara med, att de ska få äta nåt gott osv. Min hjärterot säger mig det, inte den intellektuella delen.

Okej, då förstår jag din mening....

Karensen tycker jag är viktig, man kan inte bara ta en katt som ser hemlös ut och sedan tycka att "nu är den min, för här vill den bo".

Precis så, man måste ju kolla om den är saknad framför allt. Det kan man aldrig veta, om katten varit ute på villovägar ett tag kan den se väldigt risig ut även om den egentligen har ett hem.

Du kan väl fila och gnida vidare, återkomma? Det artar sig till en toppentext tycker jag. Blir det fritt sedan att sprida den vidare?

Det hade jag tänkt mig. Redan nu kan du låna punktlistan som den är om du behöver. Nu kommer det ju lite julförberedelser och sådant som gör att det kan gå i låg växel med arbetet, men jag fortsätter fila på texten och se vad jag kan göra i hemsidesväg.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

*knapplån*

Först en stor applåd till Kem för initiativet! Jättebra!

Kan inte låta bli att få idéer dock... Det är viktiga saker som tas upp, kanske kunde en lättläst broschyr, med bilder/teckningar, mycket utförlig innehållsförteckning och register vara något.

Kostar att producera och distribuera - men borde det inte finnas företag som vore intresserade? Försäkringsbolag (som kanske har lämpliga försäkringar att erbjuda), fodertillverkare, läkemedelstillverkare (avmaskningsmedel, vaccin etc), veterinärer/djursjukhus, etc etc etc...

Kanske kunde en sådan broschyr t ex distribueras med Land eller liknande?

Kan tänka mig en bra framsida - "Var rädd om dina stallarbetare" med bild på en katt.

Faktagranskning av smådjursveterinär t ex.

Jag skulle jättegärna ha velat hjälpa till, men har alldeles för mycket att ordna med själv.

Bara som idé :).

Jag gillade ju verkligen den flytande och intressanta texten i början, även om det kan bli mastigt om man inte är jätteintressad och har gott om tid.

Såg att Ultunas apotek nämndes i nåt inlägg - håller med, dom är kanon. Är ju själv farm kand med veterinärmedicin, har dock inte jobbat på apotek på flera år. Kunskaperna är varierande, jag vet...

Mvh Cissi
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Tack :)

En riktig broschyr skulle nog vara väldigt bra och användbar, och jag skulle inte ha något emot att mina texter användes till det. Däremot skulle jag ju behöva hjälp med resten isåfall, allt från layout och design till kringarbetet så som tryckning och distribution. Men får man ihop några som kan ta en del var så skulle det inte vara omöjligt.

Så, alla ni som ubåtar (läser utan att skriva), stig fram ;)
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag tycker att de flesta punkter i texten stämmer överens med hur man ska sköta en katt överlag. D.v.s inte bara stallkatter utan detta är alla tamkatters grundbehov. Hoppas att denna tråd får många läsare då alla katter inte tas om hand enligt denna textens råd.

:bow:
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jo visst är det så, att mycket stämmer in på vilken katt som helst och endast delar av det är enbart relevant för en stallkatt. Jag ville fokusera på stallkatterna eftersom de är såpass vanliga, och det är såpass frekvent förekommande med dålig skötsel av dem. Men givetvis gäller även att alla andra katter ska tas om hand.

Tack för din kommentar!
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Tack :)

En riktig broschyr skulle nog vara väldigt bra och användbar, och jag skulle inte ha något emot att mina texter användes till det. Däremot skulle jag ju behöva hjälp med resten isåfall, allt från layout och design till kringarbetet så som tryckning och distribution. Men får man ihop några som kan ta en del var så skulle det inte vara omöjligt.

Så, alla ni som ubåtar (läser utan att skriva), stig fram ;)

Jag skulle gärna vilja hjälpa till med saker och ting, men jag är sjukskriven och ska/bör inte engagera mig för mycket. Bollplank är jag gärna, har gärna synpunkter och kommer med idéer.

En del foton bör jag kunna bidra med också. Har väl inte så mycket som passar in just nu, men jag kan ju ta en del :) (är fotograf egentligen).

Dina idéer är kanon i vilket fall, verkligen ett kanoninitiativ!!!!

Mvh Cissi
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Såklart ska man inte ta på sig mer än man tror sig klara av, det har jag full förståelse för. Det är också därför jag tänkte mig att om man är några stycken så går det att genomföra. Både idéer, granskande ögon längs vägen och bilder är ju sådant som behövs, så givetvis finns en plats för dig.

Tack igen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: Bison
·
Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 115
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp