Stallkatter, era synpunkter på text

kem

Trådstartare
Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i stall, lagård och liknande; hästmänniskor, bönder etc. Jag vill att de som av okunskap missköter sina katter ska kunna få reda på hur de kan göra istället.

Ni kan hjälpa mig genom att läsa texten och ge era synpunkter, och kanske snubblar också här in någon som kan lära sig något av den. Det är grundläggande, men jag har försökt få med det viktigaste. Har jag missat något, har jag formulerat mig fel, är det lättfattligt och inte för provocerande samtidigt som det ändå väcker eftertanke?

Stallkatter

Katter som lever i stall och liknande miljöer är vanliga och oftast uppskattade både som jägare och sällskap, och inte minst som ett klassiskt inslag i miljön. En sådan tillgång ska tas om hand ordentligt. I den här artikeln behandlas flera viktiga saker att tänka på.

En stallkatt, eller bondkatt, är ingen speciell typ av katt, utan snarast ett yrke eller en livsstil. Den kan vara huskatt (den korrekta benämningen på alla katter utan stamtavla) eller raskatt, även om den förstnämnda är det vanliga och i mångas ögon synonymt med bondkatt. En kattunge född i ett stall kan bli innekatt och tvärtom. Katten som art är utvecklad för att jaga, även om inte alla får bevisa det kan även individer som aldrig jagat annat än leksaker bli mycket skickliga.

Att välja katt

I valet av katt finns en hel del att fundera på. En kattunge anpassar sig lätt men har en uppväxttid som kan ställa vissa krav. Det kan också vara svårt att bedöma hur den blir som vuxen. En vuxen katt kan ha med sig minnen och gamla vanor, men är färdigutvecklad. Ska man ha en katt eller två? Många tror att katter är ensamdjur, men de trivs oftast med sällskap av en artfrände. En kattunge vill gärna ha en lekkompis medan en vuxen katt kanske redan har sina åsikter om andra katter fastställda.

En katt som till stor del vistas ute eller i utomhustemperatur behöver ha rätt päls för det. En päls som blir tillräckligt skyddande mot kyla och väta, men som dessutom är lättskött. De flesta katter uppfyller kriterierna mer eller mindre, men det finns vissa raser som är direkt olämpliga p.g.a. för tunn päls eller en långhårig päls av sådan kvalitet att den inte fungerar bra i stallmiljö. Trots en ordentlig päls hör tamkatten inte hemma i vårt klimat och behöver människans hjälp för att klara det, mer om detta senare.

En bra start på livet ger goda förutsättningar för fortsättningen. I annat fall får man oftast räkna med en period av speciell omsorg och ökade kostnader för att kompensera det. Välj en frisk kattunge och låt den vara hos sin mamma i minst 12 veckor. Försäkra dig om att uppfödaren sköter både mamma och ungar väl. Kattungen bör vara avmaskad och vaccinerad när du hämtar den, gärna även id-märkt. För en vuxen katt gäller i princip samma sak, ta hänsyn till kattens temperament och tidigare miljö också för att hitta rätt.

Var inte negativ till att betala för en välskött katt. Det visar att du tänkt i genom köpet, är beredd på att katten innebär vissa utgifter och att du sätter värde på den. Det hjälper till att höja statusen på katten som art och ger också tillbaka en del av de pengar den tidigare ägaren lagt ut och som du annars hade behövt satsa. Tänk på att katten kan leva i över 20 år, inköpssumman utslagen på dessa år blir en väldigt liten del av kattens kostnader.

Hälsa och skötsel

En bra grundhälsa är viktig för en utekatt och för att den ska kunna jaga effektivt. Katten ska vaccineras mot kattpest och -influensa, en gång per år efter grundomgången. Eftersom den äter bytesdjur och kan få i sig parasiter måste den avmaskas, det kan i värsta fall behövas så ofta som en gång var tredje månad på en sådan här katt. Tecken på maskangrepp är bl.a. dålig päls, maskar eller ägg i avföring och/eller spyor, katten kan bli mager men med utspänd mage och få dåligt allmäntillstånd. "Kolla masken"-test finns för katt, med det kan man ta reda på mängd och art.

Katten ska kastreras, då undviker man många problem och katten kan fokusera sin energi på att vara social med människor och att jaga, och tvärtemot vad många tror blir katten inte lat av kastreringen utan blir ofta en bättre jägare utan könsdriftens distraktioner. En kastrerad hankatt vandrar inte i väg, hamnar inte i slagsmål och strilar inte. En kastrerad honkatt slipper risken för livmoderinflammation, ständiga kullar som sliter på kroppen och lockar inte till sig hankatter som ställer till med besvär. I Sverige är det inte så vanligt att kastrera kattungar även om det är fullt möjligt. Sikta på en så tidig kastrering som möjligt, då kan inte könsmognaden komma smygande utan att man är beredd. Rådgör med din veterinär om tidpunkt. En honkatt kan under en kortare period äta p-piller, men eftersom dessa ökar risken för juvertumörer samt inte är 100% säkra bör det vara en tillfällig lösning i väntan på kastrering.

Id-märkning är viktigt för att katten ska kunna identifieras och ägaren hittas om den skulle komma bort. Detta görs med antingen örontatuering eller chip. Svenska Kennelklubben har ett register dit man skickar sina uppgifter och upphittare kan leta efter kattens ägare. Försäkra katten, olyckor kan ske och då kan veterinärvården bli dyr.

Katten ska ha ett kvalitetsfoder som huvudföda. Även om den kanske äter eventuella bytesdjur är både tillgången och kvaliteten på dem högst varierande, dessutom jagar en hungrig katt enbart för maten eftersom den behöver spara sin energi. Den ska alltid ha tillgång till friskt vatten. En vanlig föreställning är att katten ska dricka mjölk, det är inte alls nödvändigt. Om katten inte är van vid det sedan liten kommer den inte att tåla det, då katter som vuxna är laktosintoleranta.

Förutom att katter uppskattar att man kelar med dem så gör det dem vana vid hantering och att du snabbt upptäcker skador eller tecken på sjukdom. Har du som rutin att kolla genom katten ser du tidigt sådant som annars kan utvecklas till stora problem. Tänder och klor, ögon, nos och öron är viktiga. Man klipper inte klor på utekatter. Mer sällan, exempelvis i samband med vaccination, får veterinären göra en hälsokontroll.

På sommaren kan det vara skäl att använda medel mot fästingar. Ett annat vanligt problem är öronskabb, eftersom den smittar lätt och finns hos katt, hund och liknande arter. Den orsakar lidande i form av klåda och öroninflammationer, därför är det viktigt att behandla, dagens metoder är både enkla och effektiva. Apotekets häfte "Hälsoråd för katt" rekommenderas, där finns en del grundläggande skötselråd samt de vanligaste sjukdomarna beskrivna.

Miljön och säkerhet

Den nyinflyttade katten behöver vänja sig vid miljön i stallet, speciellt om den inte bott i liknande omgivningar tidigare. Begränsa ytan till en början och håll extra uppsikt över katten. Tänk också på att kattens päls kan behöva anpassa sig till temperaturen, hämta inte en ovan katt under vintern. En person bör ha huvudansvaret för katten även om stallet kanske används av många olika människor. Då vet man att katten alltid får sin skötsel och inte bollas runt. Töms stallet t.ex. under betesperioden ska katten så klart hysas in hos någon så länge.

Ordna en matplats och ett krypin till katten på lugna platser. Kan katten komma och gå som den vill behövs ingen låda. Så länge stallet invändigt håller plusgrader och ger skydd mot fukt och drag behöver katten i allmänhet ingen extern värmekälla, men en uppvärmd sadelkammare är utmärkt som kattbostad. Annars får man se till att katten har ett isolerat krypin, eventuellt med en värmekälla, där kattens kroppsvärme kan stanna, exempelvis kan frigolit användas. En extern värmekälla kan ändå behövas om temperaturen om vintern blir låg. Katten klarar sig inte själv utomhus, den måste få tillgång till skydd och värme.

Stallmiljön innebär en del risker för en katt, förutom de generella hot som finns för utekatter. Många av dessa kan minskas genom medvetenhet om katten och dess behov, respekt och hänsyn till den i de vardagliga rutinerna.

Bilar är hårda, katter mjuka. Hur ligger stallet i förhållande till vägar? På vissa ställen kan omgivningarna göra det olämpligt att ha utekatt. Sätt upp skyltar vid infarten för att påminna och informera besökare. Finns vilda djur i området kan det vara en idé att stänga in katten i stallet under natten, när vilda djur är som mest aktiva.

Sätt upp regler för eventuella hundar, kan de inte uppföra sig kring katten måste de kopplas eller lämnas hemma. Hästar är stora djur och kan ogilla eller vara rädda för katter. Det är en orsak till att hålla noggrann överblick under invänjningsperioden, då katten är nyinflyttad. Kattungar kan få för sig att leka med svansar eller liknande riskfyllda aktiviteter. Men för det mesta vänjer sig både katter och hästar snabbt och kan utan problem leva sida vid sida och ibland t.o.m. bli goda vänner.

Behöver man komplettera med andra metoder för att hålla efter råttor och liknade ska man tänka sig för. Gift är högst olämpligt då även katterna kan få i sig det, direkt eller via gnagare som ätit av det. Använder man t.ex. fällor där djuret inte skadas då den slår igen kan man sedan använda kontrollerade, icke plågsamma, metoder som enbart drabbar det djur man avsett.

Ett stall är fullt av tunga grejer, arbete utförs etc. Se över förvaringen så att grepar, skottkärror, balar och annat står ordentligt undanställt och inte kan välta. Gör det till en vana att ha ett öga öppet efter katten. Stäng in den vid särskilt riskfyllda moment, som då det är ovanligt mycket trafik, strö och foder ska lastas in och liknande.

Katter kan tillföra mycket positivt. Det är visserligen ett stort ansvar, men inte särskilt komplicerat att ta hand om en. Det är en ypperlig chans att få ännu en fyrbent kompis!
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag tyckte texten var bra!
Kanske ska skriva ut den och stoppa den i min grannes brevlåda..
Jag får höra att jag är kattplågare som har stallkatt,och min katt lever som din text,och har även ett hem här inne hos oss,när han vill..han är lite kinkig med det boendet,vill ut!
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Tack :)
Det råder många delade meningar om stallkatter, men allt handlar ju om ägarens inställning. Katten har fysiska och sociala behov som man måste tillgodose för att den ska må bra, men det går att göra oavsett om katten råkar bo inne i huset eller i en annan byggnad. Sen har katter individuella skillnader, vissa katter behöver få bo inne med sin människa medan andra trivs utmärkt med att vara mer självständig. Misskötta katter finns både inne och ute.

Jag tycker att det är bra att det diskuteras kring stallkatter, för då uppmärksammas och sprids även information.

Vilka argument har din granne för att katterna inte skulle må bra?
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag tycker att din text är jättebra!

Men en sak som ibland blir problem i stallet är att man sätter ut mat till sina "egna" stallkatter i stallet och plötsligt har några katter till flyttat in. Det finns ju alltid katter som inte verkar höra hemma någonstans och är hungriga.
Kanske du kan lägga till något i texten om hur man hanterar katter som bara dyker upp? En idé är att de egna katterna utfodras på en speciell plats. Mat som står framme kan ju locka till sig andra djur än katter också. Det är bara en idé ...
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Den stackars fina kelsjuka katten ska få bo i ett stall..
Den fryser..
Den får inte mat..
Bo i ett stall!!???

Den stackars katten vill inte bo inne,han är här inne ett pat timmar,äter,kelar med vovven och oss,sover och sen UT!!!!

Sadel och fika-rum är uppvärmt med element och har kattlucka!

Han får mat 2ggr/dag i stallet(och när han kommer in hit)

Han trivs bäst i frihet och stallet(men är hjärtligt välkommen in hit när HAN vill)
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

En jättebra text. Men för lång. Tror inte jag vet en stallägare som skulle orka läsa igenom och då är ju syftet förfelat.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag håller nog med Ylva86 ändå, även om jag tycker texten är jättebra. När jag tänker efter ordentligt känner jag inte många stallägare som skulle orka läsa allt du skrivet.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Håller med. Utmärkt grundtext men kanske för lång. Börja med att ta bort partier som inte handlar om stallkatter, så känns det mera angeläget att läsa...
Så kan du göra ett litet häfte av det.

Skall titta lite om jag orkar, och PM:ar in förslaget...

EN ändring som jag ser på en gång, är att hos vuxna katter räcker det med vaccination vartannat år.

Kvalitetsfoder... Typiska stallkatten får ju ändå inte Hills...
Granngården säljer ju i storsäckar,,, minns aldrig, det ena heter Kattrina, den andra något likadant...
Den ena är rätt OK, det andra.... Tja. Skall försöka kolla det. Kan vara värt att nämna: ....Kvalitetsfoder. Billigt men ganska bra är ......... Ungefär.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Bra text! Men man kanske kan försöka korta ned den lite fast jag vet inte riktigt vad man skulle kunna ta bort.
Stallägare i allmänhet borde verkligen läsa den här texten; jag har sett många dåliga exempel på hur folk håller stallkatter. Jag har lust att namnge stallen men det bryter mot forumreglerna.
Två exempel:

I ett stall där jag stod på sommarbete så hade deras stallkatt uppenbart mask. Den var riktigt mager och med svullen mage. Stallet låg också 5 meter från en 70-väg där folk gillade att köra förbi i 110. Det fanns en grind för att skydda hästarna men katter kom lätt igenom. :crazy:

I ett annat stall ett tiotal meter från E18 sprang det omkring kattungar utan uppsikt, ibland riktigt nära vägen. :crazy:

Sedan har jag tack och lov varit i stall där katterna är kastrerade och väl omhändertagna och där en speciell person har ansvar för dem.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

En sak till. De flesta bönder köper ju inte katter. De har oftast det omvända problemet: bli av med de kattungar de redan har...

Skulle tro att det vanligaste sätten är: tar kattunge från granne som har kattungar till övers. En hemlösing kommer och får stanna. Och givetvis kattungar efter egna honor...
Det avsnittet får du arbeta om...
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Har funderat lite och tänker såhär:

Mycket välskrivet och genomarbetat. Men tyvärr: Håller med om att texten är alldeles för lång, man måste vara mycket intresserad av kattskötsel för att orka igenom hela. Lite för detaljerat.

Kanske ska du kapa bort allt utbroderande och köra på raka fakta? - Gör såhär så blir det bra!, typ... Kan iofs vara svårt att skriva så det inte blir pekpinne...

Ett bra argument du glömt för kastrering är risken för inavel.

Kattlucka! Super för katter som ska gå in och ut som de vill. Det finns med magnetlås att sätta på halsbandet, så bara de som hör till gården kan komma in.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Tanken är bra men det är alldeles för långt för att ha som "uppslag", det är knapt så man tar sig igenom även om man redan är intresserad av kattskötsel...

Korta ner det rejält! Och sen är det väl så gott som ingen som väljer ut/köper en stallkatt, dom brukar bara komma, eller så får man dom av en granne... Alla stallkatter jag haft har varit hemlösa som jag tagit hand om och så är det för dom flesta.

Sen är det utmärkt att ha katterna i sadelkammaren på natten, då ser dom till att det inte finns möss som kan ha sönder utrustningen samtidigt som dom har det varmt och skönt. Båda mina stallkatter har tjock päls men dom uppskattar att få varma sig lite extra.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Ett tips är att de som har ladugården/stallet nära en väg, kan prova med att sätta ut en skylt på vägen. Ett stycke innan stallet, inte omedelbart bredvid.


Textmassan blir kortare om du kapar omskrivningar och går rakt på sak, som nån redan varit inne på...

I avsnittet om skötsel av kattungar; det är alltså sällan de köper kattungar, utan i regel säljer de/ger bort kattungar..... Det är den varianten du får skriva om, och då känner de igen sig.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Kvalitetsfoder... Typiska stallkatten får ju ändå inte Hills...
Granngården säljer ju i storsäckar,,, minns aldrig, det ena heter Kattrina, den andra något likadant...
Den ena är rätt OK, det andra.... Tja. Skall försöka kolla det. Kan vara värt att nämna: ....Kvalitetsfoder. Billigt men ganska bra är Katty som kan köpas i storsäck på Granngården ......... Ungefär.

OK, nu hittade jag ett tidigare inlägg av mig på Katter.nu om Granngårdens foder:

"Hittade en innehållsförteckning på Katty. Men av någon anledning gick det inte att kopiera.

Katty var dock ganska klart bättre än Kattarina. Ja, nästan OK.

Således, av de två föredrar jag alla gånger Katty."
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

OK, nu hittade jag ett tidigare inlägg av mig på Katter.nu om Granngårdens foder:

"Hittade en innehållsförteckning på Katty. Men av någon anledning gick det inte att kopiera.

Katty var dock ganska klart bättre än Kattarina. Ja, nästan OK.

Således, av de två föredrar jag alla gånger Katty."

Attans du hann före skulle just skriva det:angel:
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag tror man ska skära och förenkla en hel del, typ såhär, lite snabbt och inte genomtänkt:

Hälsa och skötsel

En frisk katt är en duktig jägare. Katten ska avmaskas så orkar den jaga mer och det går åt mindre foder om katten inte har parasiter. Veterinären kan passa på att vaccinera den vid tillfälle mot kattpest och kattsnuva, plågsamma sjukdomar som kan orsaka alla katter i grannskapets död.

Om man kastrerar eller steriliserar katten, slipper man problem med vad man ska göra av alla ungar och risken för inavel. Katten blir ofta en bättre jägare utan könsdriftens distraktioner, stannar kvar på gården och blir mer social med människor. Det är numera ingen komplicerad operation och inte dyrt. Veterinären kan ordna det i samband med annat.

Man bör id-märka och försäkra även katter.

Katten jagar inte mindre för att man matar den. Jaktinstinkten är stark och även mätta katter tar råttor för nöjes skull. Ge den bra mat så mår den bra och orkar jaga. Den ska alltid ha tillgång till friskt vatten. En del katter får diarré av mjölk.

Gosa med katten så blir den vänligt inställd till dig och vill stanna kvar. Du kan också lätt undersöka skador och sjukdomar om katten är tam.

Använd Frontline spot on lösning i nacken på katten sommartid, så slipper den lida av ohyra och fästing.


Okej att detta inte är helt korrekt, men tror det går hem bättre om man håller den här stilen.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Lärorikt Sotis. Jag själv har en tendens att vara mångordig. Kul att ta exempel av såna som kan hålla det kort men ändå bra.
Som här. :)


Man kan eventuellt kanske kompromissa om man har det som ett litet häfte: Ha en sammanfattning på framträdande plats - ungefär i din stil. Därefter följer huvudtexten, där man då också tar lite utvikningar.
Men det är kanske overkill. Det är nästan lika bra att för vidare info hänvisa till en bestämd kattbok vanlig på bibliotek och bokhandel (vilken i så fall?). Och fylla på med andra nyttiga råd istället. Har vi några bra råd om hästar? :)
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Kem. Nu har du fått en massa råd och synpunkter där vi skär och förkortar!. Hoppas du inte ser det som något slags nedsabling av något du har jobbat mycket med.
För det är det ju inte. Vi tycker allihopa idén är strålande och grundtexten mycket bra.

Men det är så här det är vid bra "process"-skrivning. Arbetar med texten, omarbetar, fyller på...

Många av dagens studenter är så vana att nästan så snart de fått fram en användbar text så tycker de att de är klara. Kolla lite stavfel och lämna in...
När jag skrev mina universitetsuppsatser så lärde jag mig. I det ögonblicket när jag har fått fram mitt manus, och det är i princip bara att kolla lite stavfel, och sätta punkt och underskrift - då har jag tidsmässigt nästan lika mycket arbete kvar.
Arbeta om, finslipa, etc.
Iofs, i en universitetsuppsats är det så att många insikter kommer fram - mognar - just i den här fasen.
I broschyren här är vi nöjda med en bra broschyr, vi söker inte efter nya tankar och insikter. Det blir liiite lättare.
Men samma stuk: Vill man ha stuns i sitt arbete - MÅSTE man jobba och jobba.... Och gärna ta råd av andra, vilket du ju gör. :)
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag är ju själv värsta ordbajsaren! :angel: Att kapa i nån annans text är mycket lättare... :p Kem, hoppas du inte tar illa upp för att motorsågen gick. Du har skrivit jättebra men alltför målade i sammanhanget... Man ska vara mera pang på rödbetan och argumentera för att det ska bli så lättsamt som möjligt, tänker jag.

Att ta väl hand om katten ska göra livet enklare, inte tunga plikter.

Argument för kastrering som jag kom på efteråt, är att katten håller sig frisk. Inga skador efter slagsmål, man slipper ta dit veterinär/avliva. Den springer inte heller omkring och retar grannarna med sitt pissande och ylande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jättebra att någon bryr sig och skriver men jag håller med föregående talare. För långt. Skriv om och skriv om och skriv om!!

Mycket jobb men det är värt resultatet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp