Stallkatter, era synpunkter på text

Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jättebra, gillar stilen - kort och konsist och rakt på sak.

kem, vi sågar absolut inte det du skrivit, men jag vet flera stallägare i min närhet som ALDRIG skulle orka ta sig igenom den långa varianten. Hoppas att du förstår att vi försöker hjälpa till ;-)
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Nej absolut ingen sågning! Och det är din text, Kem, jag har ingen rätt att bestämma över den och menar inte heller så.


Man kan ev lägga till:

Spolmask kan i sällsynta fall smitta människa (och övriga djur???)

Drontal är enkelt och effektivt, en engångsdos tar de vanligaste maskarna.


När man kostar på kastrering, kan man samtidigt passa på ID-märka för en liten slant extra.

Ta en tilläggsföräkring på katten i samma bolag som dina egna djur. Man brukar kunna få rabatt och en enkel försäkring blir inte dyr.


Använd Frontline spot on lösning i nacken på katten sommartid, så slipper den lida av ohyra och fästing. Hjälper t ex mot örskabb, som kan smitta hund och granngårdarnas katter.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Några andra funderingar vad som kan vara nyttigt att lägga till (lämpligt inredigerat förstås).

Stallägare/bönder får ju ofta att göra med vildkatter som håller till i närheten. De är ofta villiga att låta dem vara där, kanske rent av matar dem lite, men vill inte se dem som sina stallkatter.
Det kan gå an. Vildkatter är överlevare. En förutsättning är dock att även de kastreras! Om ekonomin är ett problem kan de ev. få bidrag från något katthem i närheten? Länka till TNR-sidan.
Kattan måste få tillsyn några dagar efter kastreringen. Om hon snittas med flanksnitt, är rehab tiden ganska kort. Men var ska man ha en skygg, knapp hanterbar halvvild katt under flera dagar?? Ett bra tips är att hon får vara i en rengjord hundbur, med resetoalåda, liggplats, vatten och mat. Hundburen i ett pannrum eller liknande torrt och varmt utrymme. Gärna med en gammal filt över en del av buren, så känns det extra tryggt. Funkar rätt bra.

Resonera lite vad gör man med upphittade katter. Vilsegångna eller dumpade.

Tipsa om att rutin-veterinär-saker kan ofta göras när veterinären är ändå på gården för att titta till de stora djuren.

Som tidigare sagt, det där med kattungar beskrivet främst från stallägarens / bondens synpunkt. Dvs, låt kattungarna vara med mamman upp till 12 v. De lär sig mycket av varandra, te.x. att jaga, och att inte bita hårt... Skänk aldrig bort kattungar. Ta betalt, så täcker du också en del av dina kostnader med dem. Tycker du det är pinsamt att ta betalt för vanliga bondkatter så skänk summan till Röda korset eller Luther-hjälpen. Det som är gratis värdesätter man inte. Genom att ta betalt säkrar du att kattungarna får bra hem.

Törs vi skriva om det gamla naturmetoden-knepet?? Avliva kattungarna direkt efter födseln, låta en, helst två vara kvar så att kattmamman har några att pyssla med?? Här är alltså knepet att låta TVÅ vara kvar, inte endast en.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Bra. Speciellt att man ska skriva om kattungar från bondens vinkel, eftersom de inte köper katter. Ska katten bli duktig att jaga, kan den gärna vara kvar längre än 12 veckor. Men risken finns då tycker folk ungen är för stor och vill inte ha den.

TNR är lite överkurs, men bra att infon sprids. Det är ju också en nyhet för många. Den kan man trycka på... "En ny metod som tillämpas i större skala utomlands är TNR.... Den löser många problem.... blabla" Trist bara att flanksnitt inte är så utbrett ännu, härikring finns ingen som gör det...

Naturmetoden är ju den krassa verkligheten, så går det till ofta tyvärr. Man brukar spara de finaste hanarna, som lättast kan få ett hem. Man skulle ju kunna trycka på att urvalet ska göras direkt, trots att lagen tillåter upp till 7 dagar.

Håller med. Ska man spara kattungar, ska man spara minst två. En ensam unge utvecklas inte på samma sätt, får ligga och frysa, har inga syskon som lär den empati. De blir tamare och friskare om de får ha syskon.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Men då bortser de ju från rena fakta. Katten får mat, den får värme, den får komma in omd en vill, även om den inte kommer in så antar jag att ni umgås med den när tillfälle finns... De baserar alltså alltihop på antaganden om att ni inte sköter katten. Det finns ju såklart inte så mycket att göra åt det om de bestämt sig för att inte lyssna. Sen att de inte själva har erfarenhet av en katt som vill vara ute mer än inne kan man förlåta dem för.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag svarar alla lite snabbt om själva texten nu när jag skummat i genom, innan jag gör en ordentlig genomgång och börjar dissekera :)

Det är helt okej att ni kommer med förslag, kortar ner, etc. Det är precis vad jag vill, få reda på hur jag kan göra texten bättre. Hur skulle det vara om jag gjorde en mer sammanfattande version, för vardagen så att säga, och sparade den långa texten för tillfällen när det kan funka med en längre text, exempelvis sådana som redan läst den korta versionen och fått mersmak? Jag kommer att försöka sprida texten, har fått förslag på end el tidningar den kan lämpa sig i som artikel, och i andra kan den kanske komma med på insändarsidor om man kortar ner den. Är texten för lång som artikel sett?

Jag tänkte i första hand på de stallmänniskor jag känner när jag skrev, så ni har helt rätt i att vissa saker är lite vinklade på ett sätt som inte riktigt stämmer med hur andra i den bredare målgruppen (tänker då bl.a på det som nämns kring att många snarare har många katter än behöver införskaffa). Så där vet jag att det finns en del att titta på, och det är också det jag behöver mest hälp med tror jag.

Svårigheten för mig är ju att det finns så mycket jag vill säga, så mycket detaljer, så mycket man borde göra som kattägare. Så att rensa bort är en utmaning, helt klart. Men med er hjälp komemr jag förhoppningsvis att lyckas få till det.

Ni har tipsat om hur man gör när man redan har katter, och om det kommer främmande katter, är det mer som jag inte tänkt på att ta upp?
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Hur skulle det vara om jag gjorde en mer sammanfattande version, för vardagen så att säga, och sparade den långa texten för tillfällen när det kan funka med en längre text, exempelvis sådana som redan läst den korta versionen och fått mersmak? Jag kommer att försöka sprida texten, har fått förslag på end el tidningar den kan lämpa sig i som artikel, och i andra kan den kanske komma med på insändarsidor om man kortar ner den. Är texten för lång som artikel sett?

Det vore alldeles utmärkt. En kortversion med de allra mest nödvändiga och konkreta pang-på-rödbetan-läs och gör såhär-bonnläpp-råden. En för dem som vill ha en fördjupning eftersom de har ett gediget intresse.

Tror den är för lång som artikel utom i kattidningar, kanske de som skriver om häst och brukar ha med andra djur dessutom.

Det är bättre du kapar och filar själv, än att nån stressad och ointresserad redigerare sitter med motorsågen för att kunna klämma in rätt antal ord. Kapa kanske man gör i vart fall, det ska ju få plats på det utrymme som finns till förfogade. Ofta skär redigerarna lite som de vill utan större finkänslighet för andras skapande och journalisterna blir förbannade..

En idé kan ju vara att du kollar runt lite först vad man efterfrågar, innan du fortsätter filandet.

Skönt att du inte tog illa upp, var lite orolig för det..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Titta gärna närmare, alla synpunkter är till hjälp.

Gällande vaccinationer. Jag vet att rekommendationen från Sverak numera är vartannat år. Av det jag vet kring vaccinet är att när man använder dubbelvaccinet är inte både pest- och influensadelen lika långvariga, även om buden är lite olika. Katter som går ute och eventuellt stöter på främmande katter, ser jag som en högriskgrupp. Då vill jag hellre ha lite säkerhetsmarginal, för katterna behöver ju ordentligt skydd mot båda sjukdomar.

Angående maten... Kvalitetsfoder i sig är ju ett ospecificerat uttryck. Jag valde det lite med flit, eftersom jag vet att många tvekar på att köpa maten. Uttrycket poängterar kvaliteten, men jag pekar ändå inte ut fodren. Jag vill varken göra reklam, stöta mig med någon eller provocera, samtidigt som jag vill påpeka det jag menar. Borde jag skriva uttryckligt att den bra maten oftast är den som köps i en djuraffär?
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Bra text, men lång.

Vad gäller foderbiten så håller jag med Vagis. Stallkatter/ladugårdskatter äter ju bästa möjliga mat dvs. sina bytesdjur. De äter inte alla men större delen av deras kost består ändå av högkvalitativ mat i form av bytesdjur. Det är inte så himla viktigt att de katterna får de dyraste fodren. Det går dock att påpeka att det är viktigt att maten innehåller mycket protein och fett om katten är sjuk, det är dåligt tillgång på bytesdjur eller om den har kattungar dvs. i tider då de helt enkelt inte kan fånga och äta så många bytesdjur de normalt sett gör.

Ge dem lite cred! Inled med något i stil med "stallkatten äter bästa möjliga mat..." och skriv sedan att det kan behöva kompletteras.

Vad gäller vildkattsbiten... TNR tror jag helt klart är överkurs, visst det går väl att tipsa om vart information om det finns men jag tror det viktigaste är att verkligen poängtera att katter som dyker upp ifrån tomma intet måste tas om hand omedelbart! Antingen att man behåller katten och kastrerar den eller att man ser till att den får ett nytt hem eller hamnar på ett katthem. Om inget av det är aktuellt avliva. Ta tag i det innan man har ett problem helt enkelt.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Då vet jag lite vad jag ska sikta på. :) Och du har helt rätt i att det är bättre att jag får formulera själv än att någon annan gör det, har inte den personen kunskaper och intresse kan den mycket väl plocka bort något livsviktigt till förmån för något som jämförelsevis inte har så stor betydelse.

Jag tar absolut inte illa upp, även om texten är bra i mina ögon så vet jag ju att den kan bli bättre, och framför allt bättre anpassad för de som ska läsa den. Bara för att jag orkar läsa en lång text om katter gör inte alla andra det. :) Jag är ju inte ute efter att hävda mig själv genom att låta texten ta utrymme, utan efter att få folk att läsa och ta till sig. Mina känslor för mina egna ord ska inte komma i vägen för katterna så att säga.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Tack för dina synpunkter! Det är sant som du säger, att bytesdjuren för det mesta är bra mat. Men det är inte alltid, och det är inte alltid det finns så mycket byte heller. Jag tycker inte att man ska anta att katten lever på det den fångar, den ska ha förutsättning att må bra ändå. Jag försökte formulera mig lite diplomatiskt, för att mellan raderna få fram att det är ettbra foder katten behöver, men ändå inte slå någon på fingrarna för att de ger en viss mat.

TNR tror jag också att är lite mycket, det är för nytt i Sverige och har inte ens hunnit accepteras av alla insatta människor ännu. Däremot tror jag att man kan få med huvudprinciperna för det, att katterna kastreras och tas om hand där de är, eller att de förs vidare till någon som har möjlighet att ta dem. Och att man kan hänvisa till det för den som blir intresserad och vill veta mer om vad man kan göra för katterna.

En tanke slog mig, att jag kanske borde sprida en sammanfattning, och i den hänvisa till den längre texten som jag kan lägga ut på en egen sida. Så att de som bara tar in det mest grundläggande får det, och de som får lite mersmak kan välja den mer omfattande varianten. Det funkar smidigt på nätet att länka vidare i alla fall, vet inte om det får lika stort genomslag om man skull ehänvisa till en sida om man kommer med i en papperstidning.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jättebra idé med hemsida och vidare information. :bow:

Angående maten har foderhandlare ofta kattmat också och om man köper kattmat samtidigt som foder kan man dra det på skatten. Jag tror att man kan dra en hel del kattekostnader som "åtgärder för att skydda foder och byggnader" till exempel.

När du ska korta texten är ett råtips att ta bort vartannat ord och sen se vad som blir kvar. Det låter sanslöst men jag har provat det själv och det är inte helt fel!:banana:
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Angående maten har foderhandlare ofta kattmat också och om man köper kattmat samtidigt som foder kan man dra det på skatten. Jag tror att man kan dra en hel del kattekostnader som "åtgärder för att skydda foder och byggnader" till exempel.

Det var intressant och viktigt att nämna om det stämmer. Kan du kolla upp det, Camilla?

Kattekostnader är väl skattekostnader, men här i katthänseende?? :)

Stämmer att kan man få skatterabatt om man köper kattfoder hos foderhandlaren, men inte vid köp i djuraffär? Varför?
Vilka foder brukar foderhandlarna ha?
Räknas Granngården till foderhandlarna? Då har vi som sagt Katty bland torrfoder, Mjau/Bozita bland våtfodren...
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Det var intressant och viktigt att nämna om det stämmer. Kan du kolla upp det, Camilla?

Kattekostnader är väl skattekostnader, men här i katthänseende?? :)

Stämmer att kan man få skatterabatt om man köper kattfoder hos foderhandlaren, men inte vid köp i djuraffär? Varför?
Vilka foder brukar foderhandlarna ha?
Räknas Granngården till foderhandlarna? Då har vi som sagt Katty bland torrfoder, Mjau/Bozita bland våtfodren...

Man kan få tillbaka pengar även om man handlar maten i en djuraffär. Jag vet inte riktigt om jag och Camilla talar om samma sak men momsn kan man få tillbaka (om man är momsskyldig) även på foder från djuraffärer. Man behöver dock ett detaljerat kvitto för det, det räcker inte med "kassakvittot".
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Man kan få tillbaka pengar även om man handlar maten i en djuraffär. Jag vet inte riktigt om jag och Camilla talar om samma sak men momsn kan man få tillbaka (om man är momsskyldig) även på foder från djuraffärer. Man behöver dock ett detaljerat kvitto för det, det räcker inte med "kassakvittot".

OK. Då är det väl så att foderhandlarna är helt enkelt vana att rutinmässigt ställa ut kvitton skrivna på lämpligt sätt, med varorna och momsen klart angivna.

Bra att veta. Då är det väl bara att be om det. Det måste ju vara likadant för varje företagsköp, där företaget har momsredovisning.



Om Camilla eller nån annan vill komplettera, är det bara bra.
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

För en lantbrukare, eller större stallägare, med kredit hos Lantmännen eller motsvarande tror jag inte att någon har invändningar mot att en post på foderfakturan är kattmat. Katterna gör ju ett jobb i stallet! Ingen har kommenterat mina kattfoderkostnader.

Givetvis gäller det att man har hästarna eller lantbruket som rörelse men det är väl det vi pratar om i alla fall?
 
Senast ändrad:
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Man borde ju i så fall också kunna dra av veterinärkostnader för katten? Utrustning som kattlucka etc?
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Vissa veterinärkostnader är nog OK men knappast kattlucka åt en stallkatt :crazy:

Man får väl på nåt sätt bedöma om kostnaderna är rimliga i förhållande till kattens jobb.:cool:
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Vissa veterinärkostnader är nog OK men knappast kattlucka åt en stallkatt :crazy:

Man får väl på nåt sätt bedöma om kostnaderna är rimliga i förhållande till kattens jobb.:cool:

Det är säkert så. Dvs, egentligen skulle man ta reda på vad skattemyndigheter har för synpunkter på det.

Men principen är viktig. Katter KAN alltså få vissa kostnader avdragna.

Kanske även kastrering? Dvs, om inte med nuvarande riktlinjer, så går det kanske att påverka skattemyndigheten? Det blir inte idag, men kanske i ett lite längre perspektiv.

Det skulle bli en MYCKET bra draghjälp för att stall- och ladugårdskatter blir rutinmässigt kastrerade.

Camilla, berätta gärna allt du vet eller kan få reda på...
 
Sv: Stallkatter, era synpunkter på text

Jag har ingen aning men jag brukade dra av kattmaten tillsammans med hästarnas foder när jag hade rörelse. Kan man dra av lön till folk som bara går och petar sig i näsan måste man väl få dra av lönen till dom som verkligen jobbar :devil:

Sen beror det givetvis på hur mycket kattorna kostar i drift. Men om man inte har kattor blir det mer spill på foder och sånt..

Finns det inte någon revisor här. Jag tror inte min någonsin funderade över kattmaten utan hon gick väl bara igenom att det var foder till hästarna. Och dom ÄTER som hästar. :banana:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Skulle behöva ha någon eller några katter i stallet. Just nu är det ingen där och min egen (german Rex) är lite för fin i kanten så är...
Svar
10
· Visningar
1 116
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 227
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp