färgbestämning...

ameo

Trådstartare
Moderator
Har en fölunge gåendes här, med mamman som är betäckt med min hingst.
Är meningen att jag ska göra en ID-beskrivning av fölungen innan han åker hem.
I somras hävdade jag med en dåres envishet att fölungen är svart, trots att han var ljusbeige i fölpälsen - svarta föl kan ju se ut nästan hur som helst sommartid... :smirk:
När fölpälsen började falla av hävdade jag fortfarande samma sak - ända till jag råkade titta efter lite närmare idag och konstaterade att han är nog sjutton inte svart, eller??? :confused:

När jag gick min färgkurs sa kursledaren att man skulle skriva det man FÖRST andåg var rätt färg, för det var nästan alltid det korrekta. Men det känns verkligen som att jag gjorde en felbedömning från början... :crazy:

Papap är fux, mamma är svart. Jag hade en bestämd känsla av att det fanns chans att mamman var homozygot svart, men det är inte alls säkert att det behöver vara så.. Jag ska kolla det närmare..

Jag tog med mig digitalkameran ut och tog några bilder, som blev relativt rättvisande rent färgmässigt. Lade ut den på den här sidan (OBS, stora bilder som tar tid att ladda...)
Du som är färgkunnig, vad skulle DU anse detta vara för färg? (försök bortse från mitt svammel ovan o bilda en egen uppfattning ;))
 
Jag tycker han ser silversvart ut.
Såg en silvrig fölunge efter Wessel härom dagen, han såg ut precis som "din".
 
Tyckte också han ser silversvart ut eller kanske gulsvart. :confused: Fast vem skulle han ärvt det av? Har pappan dolt silveranlag? Är hovarna randiga?
 
Jag tycker också att han såg silversvart ut... skumt... Lite brun på mulen... Är det fölpäls eller är han kanske svartbrun ? Fast jag såg iofs inget brunt i ljumskarna...
 
Håller med, han ser väldigt silversvart ut! Men då måste det vara pappan som döljer silveranlaget såklart, är det möjligt stammässigt? Och har han fått några andra avkommor?

Alternativt så har mamman ett gulanlag och att han är ljust gulsvart. Stammen här..? Jag vet ju att du är färgkunnig :) så nu tycker jag att du ska kolla upp i stamtavlorna genast! :bump:

/Erica
 
Intressant att ni anser att han skulle kunna vara silversvart... Jag som har JAGAT silvershettis.... :D

Jag har faktiskt övervägt möjligheten, men har inte kunnat studera honom sådär jättenära eftersom han inte är tam.. Det är inte min fölunge och jag har varken tid eller lust att lägga ner någon större möda på att hantera honom... Ska se om jag kan lyckas ta några närmare bilder, men igår började han springa FRÅN mig bara på de fotona jag tog... :crazy:
Jag har ju, som sagt, ansett honom vara svart från början, men han är snarare jämnbrun på hela kroppen, någon märklig mörkchokladbrun nyans som jag inte sett förut. Borde han inte vara svartare på benen om han vore silversvart? Han har samma färg där som på kroppen, såvitt jag kan se. Men en sak som skulle kunna tala FÖR silversvart är att han inte är "röd" i färgen.

Pappan ifråga kommer ur en helt annan blodslinje än den som ofta varit omdiskuterad angående silverfärg (där hittills INGEN bevisats vara annat än fux...). Omöjligt är det ju inte, men jag har ingen aning.
Några gulalag finns inte i alla fall, svitt jag kan utröna.. Gulanlaget är ju ganska ovanligt hos shetland.

USCH, vad jobbigt det blev... Skulle ju vilja kunna vänta till efter NÄSTA pälsfällning, dvs till sommaren, med att färgbestämma honom. Men det går inte, för shettisarna måste vara reggade före årsskiftet (nåja inskickade papper i alla fall), annars måste man blodtypa. :crazy:
 
Nej, inga bilder i fölpäls... Jag såg ju inget skäl att fota honom innan eftersom han inte är min... :crazy:
man ser rester av fölpälsen bl.a under magen, hela han hade den färgen innan han fällde av..
 
Har han inte för svart/mörk man o lugg för att det ska kunna vara silversvart?
 
Silversvarta har just sådan chokladbrun färg över hela kroppen - även samma nyans på benen. Det är silverbruna som kan vara mörkare på benen. (jämför) Och i fölpäls har de silversvarta sån här nyans. Båda dessa stämmer ju på "ditt" föl utifrån vad jag kan se på bilderna. När han blir äldre kan ju apelkastning hjälpa till att visa om han silversvart eftersom dessa oftast är tydligt apelkastade.

Annat man kan se hos silverhästarna är ju de randiga hovarna och vita ögonfransar - det var därför jag frågade om närmare bilder men du kan ju kolla det själv också. Manen är ju ganska mörk, men det är inte alla silverhästar som har sådär kritvit man som Tims Askur. :D Den kan vara mörkgrå längst in och sen vitare längre ut. Såg bilder på Silver-morgan sidan (här: http://colormorgans.tripod.com/silvermorgans.htm) och där är manarna ibland nästan inte alls silvriga!

Men jag tror fortfarande att det kan vara gulsvart istället. Även om du säger att gulanlaget är ovanligt, så är väl silveranlaget det också? Titta på ögonen, är de ljusare..? (som här) Det kan antyda gulanlaget. Det finns ingen sida på internet med shetlandsponnystammar som man kan kolla upp..?

Du har ju trots allt flera månader kvar till årsskiftet så du har ju ett tag på dig att bestämma dig ändå.

/Erica
 
Jag vet en potentiell silvershettis. Jag skall försöka ta biler på henne och visa....jag har inte sett henne själv, men jag har fått färgen beskriven för mig som bronsfärgad med vit man och svans, även som grådaskig med ljus man och svans. Även hennes namn antyder silverfärg ! jag återkommer i ämnet.
 
Nej, några gulanlag finns absolut inte i detta fall, så gulsvart kan han inte vara... Inte en chans. :) *tyvärr iofs*

Jag ska detaljstudera fötterna på honom, om jag lyckas komma så nära honom...
 
Nope.. :(
Det är så "gammal" stam i mamman (dessutom "lokal" stam, dvs de är födda o uppvuxna här i trakten o har använts mkt här) att det garanterat hade kommit fram massor av gulingar om anlaget funnits där.
Morfar och mormorsmor är helsyskon, båda svarta och ingen av dem har lämnat nåt gult. Mormorsfar är också svart och hans mamma bär det enda kuliga anlaget som går att uppbringa io släkten - hon var rödskimmel...

Lyckades få SE hovarna på honom idag i alla fall, på någon meters avstånd, och såvitt jag kan se - inga ränder.. :crazy: Hur tydliga är ränderna OM de finns och hur breda?

Jag kan fortfarande inte begripa vad jag ska skriva för färg på honom.
Manen, under den solblekta ytan, har samma färgnyans som pälsen, så jag tror faktiskt inte på silversvart heller. Han är väl en mörkfux, antar jag?
*suckar o funderar på om jag kan få ägarna att göra ett red factortest*
 
Jag vet inte så mycket om ränderna på hovarna, har inte tänkt på det särskilt mycket fastän jag verkligen fått chansen att titta... :crazy:

Jag tror att sannolikheten är störst att han bara är någon underlig nyans av svart eller fux, just som du tror alltså. Att ett silveranlag kan ha letat sig fram känns ju inte så sannolikt heller. :p Men vilket av svart eller fux har jag ingen aning om. Red factor-test kanske inte känns tillräckligt nödvändigt i det här fallet heller...

/Erica
 
Ränderna går som en trekant uppe ifrån och ner i en spets.
På mitt silversvarta föl som är tre månader är ränderna ca en halv centimeter upp till och går ner i en spets. Hoven är vit och ränderna svarta.
Mannis
 
Skulle gissa på bleksvart, alltså ljusaste nyansen av vanligt svart.

Min eller numera Davids Veigur såg ut så där i grundfärgen - hade ett fasligt sjå att förklara att just den fölisen INTE var silverskäck utan svartskäck eftersom utan hovbevisen (vita strumpor) så såg de i princip likadana ut. Och svansen var mycket bebisljus. Men nu vid ett drygt års ålder är det ingen tvekan, han är svart och inget annat även om nyansen är lite chokladaktig. Han kan inte heller ha varken gul- eller silveranlag.
 
Frågan är väl bara om jag *vågar* skriva bleksvart, när jag själv är såpass osäker på vad han har för färg...
Eller om han kanske ÄR mörkfux?
För, för mig skulle det kunna vara precis vilket som, av de alternativen... :crazy:

Har du några foton på den där hästen som föl och eller nu? *letar på din hemsida*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp