Bukefalos 28 år!

Färger loveponies !!

MissFideli

Trådstartare
:angel:
Om nu lilla Abby (den lila) skulle bli kvar, och jag parar henne med en chokladmaskad hane, visst blir ungarna enbart choklad och lila? Hon bär ju vad jag vet inte på nått maskat, men coklad och lila blir väl bara choklad och lila? Eller? Lilamaskat finns det så få av, men chokladmaskade hanar finns.
 
Ja, det stämmer. Att det blir lila förutstätter ju att hannen bär på dilution, annars blir det bara choklad.
Maskat förutsätter ju att bägge bär på anlag för maskat.
 
Ja, både vidbandsanlaget och silveranlaget är dominanta, men katten måste ju vara agouti för att vidbandsanlaget ska synas. Men dagouti är ju också dominant, så teoretiskt sätt så kan du få silver shadedavkommor (inga shell, då måste bägge föräldrar ha vidbandsanlaget. Det tror jag i alla fall, det är det jag har lärt mig, men man vet ju ännu inte riktigt hur det här med shell/shaded fungerar).
Sen beror det ju på vilken grundfärg hannen har. Det vanligaste är ju svart, men teoretiskt kan de ju ha vilken grundfärg som helst: blå, röd, creme, choklad.

Men, som sagt, alla anlag som styr silvershell/shaded är domianta, så de kan nedärvas oavsett vilka anlag din hona har.

Om hannen inte är homozygot för anlagen (agouti, silver och vidband), så kan du ju även få solid, agouti, silveragouti, smoke och golden.
 
Ja, hon är så rund och go om magen nu så! :D Har gått upp 600 g hittills (är i vecka 6).

En shell/shaded är en agouti med vidbandsanlag. Anlaget gör att de ljusa banden på hårstråna blir bredare, och endast toppen på hårstrået blir färgat. Har katten även silver så blir det en silver shell eller shaded (en shell har två vidbandsanlag, och har mindre färg på topparna, en shaded har ett vidbandsanlag och har lite mer färg). Saknar katten silver så blir det en golden.
Chinchilla är ju ett annat namn för silver shell och shaded. (mest shell, har jag för mig..)

En smoke är en solid katt med silver.

Agouti är ju en mönstrad katt (tabby, tigré, spotted, tickad).
 
Okej...
Jag tror jag börjar förstå :o :angel:
Smoke är ju en väldigt vacker färg och en lilasmoke vore ju underbart.
 
Ja, det vore det onekligen. Men för att få det så måste pappan både vara silver OCH bärare av choklad och dilution. Inte så vanligt kanske?
 
Nä, finns ingen i sverige vad jag vet. Om jag parar henne med en chokladaugoti är det samma färger då + augoti? Alltså lila och choklad med eller utan mönster.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 985
Senast: TinyWiny
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
868
Senast: Habina
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 662
Senast: Kraxa
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 926
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp