Bukefalos 28 år!

Färgfråga

Mabuse

Trådstartare
Det är med kattgenetik är knepiga saker tycker jag, så därför vänder jag mig till er:

Om man har en svart katthona (sköldpaddsmamma, svart pappa, kullsyskonen röda (hanarna) och svarta (honorna) ), vilken färg ska då en tilltänkt partner har för att säkert få grå kattungar?

Tacksam för svar!
 
Sv: Färgfråga

Hur ser stammen ut bakåt? Eftersom varken mamma eller pappa till honan är diluterade så kan man inte säga säkert att honan är det. Bär hon inte på dilution så kan du aldrig få blå ungar efter henne.
Bär hon på dilution så är det en blå (grå) pappa eller en svart pappa som bär på dilution.
 
Sv: Färgfråga

Lite till kanske:
Svart heter svart
Grå heter blå

En grå katt är genetiskt svart, men har ett dilutionsanlag som gör att färgen bleks till blå.
En cremefärgad katt är genetiskt röd, men har ett dilutionsanlag som bleker det röda till creme.
Sen finns lila och fawn som är diluterade former av choklad resp cinnamon, dessa färger finns bara på vissa raser och förekommer i princip nästan aldrig på huskatter.
 
Sv: Färgfråga

Ok, tack. Att blå är en dilutation av svart visste jag, men anlaget är alltså reccesivt? Det krånglar ju till det hela. Tyvärr vet jag inte färgerna i stammen bortom föräldragenerationen, så jag vet inte om det finns dilutationsanlag längre bak. Så om jag förstår saken rätt, om min katt har dubbla svarta anlag, och jag parar henne med en blå hane, så kommer ungarna alla att bli svarta. Sedan, i nästa generation, så kunde man få en blå unge om man parade med en blå hane igen?

Hur är det med tabby och spotted-anlagen, syns de på en svart katt? Är det möjligt att hon har sådana också?
 
Sv: Färgfråga

Du har rätt ang blått, om din hona saknar anlaget så kan hon inte få blå ungar.

Ang tabby och andra mönster så styrs de av två anlag. Dels så har vi agoutianlaget, A, som är det som gör katten mönstrad. Det är ett dominant anlag, så det kan alltså inte bäras dolt. En solid katt (omönstrad) är alltid aa. En mönstrad katt är antingen Aa eller AA.

Sen är det andra anlag, på en helt annan allel, som bestämmer VILKET mönster katten ska få. De mönster som finns är tabby, tigré, spotted och tickat. Tabby och tigré är grundmönsterna, spotted och tickad uppkommer när andra anlag bryter upp grundmönstret i antingen spottar(prickar) eller tickning (samma färg som abessinier).

Tigré är dominant över tabby. Anlaget som ger spotted är troligtvis dominant (man vet ej riktigt säkert), liksom tickningsanlaget.

En katt har ALLTID ett mönsteranlag, men det krävs ett agoutianlag för att det ska synas på katten.

Parar du din hona med en mönstrad hane så kan du få mönstrade ungar. Vilka mönster du får beror på vad din hona bär på för mönsteranlag, samt vad hanen bär på för mönsteranlag.
 
Sv: Färgfråga

Nu ska vi se här... Mitt mål är att få en blå, mönstrad kisse. (japp, det finns ett högst egoistiskt avelsmål här, nämligen att få fram en bättre upplaga av mamman att behålla själv :D ).

Om vi nu antar att min katt inte har något dilutationsanlag, så kan man anta att hon har färggenerna svart-svart (hon kan inte ha en röd gen då? Eller skulle hon vara sköldpadda då?), ett mönsteranlag av okänd sort (eller vänta nu här, de röda kullsyskonen var inte solida utan rödtigré, så man kan kanske anta att hon har ett tigréanlag då), samt ingen agoutigen.

Och om jag parar henne med en mönstrad, blå hane, så bör hälften av ungarna bli svarta, och den andra halvan blå och mönstrade om hanen har ett agoutianlag, och allihop blå och mönstrade om hanen har två agoutianlag?

Om det är så, så borde det alltså med lite tur gå att få till den efterlängtade "grårandiga" missen redan i nästa generation! :banana:

Tack för jättebra förklaringar, förresten, Miss Fideli och LovePonies! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Färgfråga

Hade hon haft en röd gen så hade hon precis som du skrivit varit padda. Tänk också på att röda ser ALLTID mönstrade ut. Eller spökmönstringen syns mycket tydligt på en röd/creme katt. Det är i princip bara stammen som helt säkert kan säga att katten är augoti eller ej.
Titta på denna fröken t.ex. Hon är inte augoti, utan helt solid. Men med spökmönstring.
http://xantis.mine.nu/cgi-bin/resize.pl?/bilder/100_0040.JPG&640x480
 
Sv: Färgfråga

Men vår katt är ju svart? Då kan hon väl inte ha någon agoutigen? En agoutigen skulle ju göra henne mönstrad (om jag förstår loveponies rätt), vilket väl syns på en svart katt (=den blir blå med mönster)?

Vad man inte kan veta, om jag förstår saken rätt, är:

1. Om hon har ett dilutationsanlag eller inte. Dock är det säkert att hon inte har två, för då skulle hon vara blå.
2. Vilket mönsteranlag hon har - även om spökmönstringen (tigré) på de röda kullsyskonen antyder att det är större chans för tigré än för det recessiva tabbyanlaget. Detta är dock bara en gissning.
 
Sv: Färgfråga

Nej, men du skrev att några syskon hade augotigenen. Eftersom dom var röda så är det ofta mycket svårt att säga att det verkligen är augoti eller om det är spökmönstring.
Titta här på min Abbie. Hon är iofs inte blå utan lila, men här ser man hennes spökmarkeringar rätt tydligt.
abbiemonster.jpg

På röda försvinner dom aldrig.

Augotigenen gör aldrig katten blå, det är dilutionsgenen som gör det. Eller missförstår jag dig nu? En svart med augoti blir brun i tonen, den bruna som är väldigt vanlig på huskatter.

Sen är jag osäker på om katter kan vara homozygota augoti, jag har aldrig hört om det. Även om en augotikatt har 2 mönstrade föräldrar och är mönstrad själv, betyder inte det att alla dens ungar bli mönstrade.
 
Sv: Färgfråga

Missförstånd, jag skrev att de röda kullsyskonen var "tigrérandiga", vilket kunde hinta om vilken mönstergen (tabby el tigré) som fanns dold hos katterna.

Men det verkar som om det hela är krångligare än jag trodde först. Alltså: om jag parar henne med en mönstrad, blå hanne OCH hon själv inte har någon dilutationsgen, så kommer det att bli:

1. Om hanen har anlagen Aa:
Hälften svarta katter, hälften mönstrade, bruna katter.

2. Om hanen har anlagen AA:
Alla katter mönstrade och bruna.

Om hon däremot har en dilutationsgen själv, så kommer det bli:

1. Om hanen är Aa:
25% blå
25% svarta
25% mönstrade bruna
25% mönstrade blå

2. Om hanen är AA:
50% mönstrade bruna
50% mönstrade blå

Blev det rätt den här gången då?
 
Sv: Färgfråga

MissFideli skrev:
Sen är jag osäker på om katter kan vara homozygota augoti, jag har aldrig hört om det. Även om en augotikatt har 2 mönstrade föräldrar och är mönstrad själv, betyder inte det att alla dens ungar bli mönstrade.

Fast om agouti är dominant så är det inte så konstigt, tänk dig följande:

Mamma katt: Aa --> ser mönstrad ut
Pappa katt: Aa --> ser mönstrad ut

Deras barn:
25% AA: ser mönstrade ut
50% Aa: ser mönstrade ut
25% aa: solida

Att två agoutiföräldrar kan få solida barn beror ju i så fall bara på att agoutianlaget är dominant. Katten ser likadan ut vare sig den har två eller ett agoutianlag. Det säger ju ingenting om huruvida anlaget kan vara homozygot. Om en katt på 30-40 ungar oberoende av partner bara fick mönstrade ungar, så kunde man ju börja misstänka att den var homozygot, men helt säker kan man ju inte vara.

Det är väl samma sak som med agouti på häst - man kan inte se skillnad på en heterozygot eller homozygot brun häst, men om en häst bara får bruna föl och aldrig svarta (exempelvis Robin Z) så kan man ju börja gissa att den skulle vara homozygot. Det är ju skillnad mot sådana anlag där färgen blir annorlunda i enkel och dubbel uppsättning (ex gulanlaget på häst), där ser man ju tydligt om en häst är homo- eller heterozygot för anlaget.
 
Sv: Färgfråga

Ja, det är klart. Det är ju statistisk elementa. Fast det säger ju något om möjligheterna att få olika färger.
 
Sv: Färgfråga

Nä, precis. Augoti är dominant. Jag har inte hört om nån hane som givit enbart mönstrade barn, men å andra sidan så har jag ju bara koll på min ras.
 
Sv: Färgfråga

Anlagen spelar oss spratt ganska ofta. Yogas mamma är svartsköldpadd och vit chokladbärare (mamman är choklad). Men hon har aldrig fått nån choklad eller lila avkomma.
 
Sv: Färgfråga

Fast det är väl inga spratt? Genetiken talar ju bara om vilka färger som är möjliga, och sen vilken sannolikhet det är för varje utfall. Så de faktiska utfallen blir ju ungefär vad man kunde förvänta sig, eftersom samplet är så litet (katter får ju oftast inte massor med barn) så är det ju inte så konstigt om det faktiska utfallet på 4-5 kattungar inte motsvarar den sanna fördelningen.

Men för att spinna vidare på detta med färger (liiite kul är det! ;) ), orkar du reda upp min systers färgfördelning också? Där ser det ut så här:

Mormor katt (röd)xMorfar katt (okänd)

Resultat: sköldpaddshonor och röda hanar.

Mamma katt (sköldpadda ur ovanstående kull)xPappa katt (svart)

Resultat: sköldpaddshonor och svarta hanar.

Det är nånting med sköldpaddsfärgen har jag för mig som gör att hankatter inte kan vara sköldpaddor.

Vilken färg hade morfar katt? Varför blir det röda herrar i den första kullen och svarta herrar i den andra kullen? Hur ser den sanna (förväntade) fördelningen ut i de bägge kullarna?
 
Senast ändrad:
Sv: Färgfråga

Nu är detta raskatter som regelbundet avlas på. Så det handlar inte om en kull, utan snarare 4-5 st kullar.
 
Sv: Färgfråga

Förvisso, men ett sampel på 20-30 är ganska litet, man kan inte förvänta sig att det ska ha särskilt bra överrensstämmelse med den sanna fördelningen. Alltså, det är inget orimligt utfall, däremot kanske lite osannolikt (om hon konsekvent har parats med lila och chokladhanar.)
 
Sv: Färgfråga

Nä, men det är just dte jag menar med att det spelar oss små spratt. Vissa som paras med hanar med ganska stora möjligheter att ge vissa färger, men ändå får man inte det.
Men det är en av alla saker som är kul med avel, man vet aldrig vad man får. Och man får oftast inte det man vill ha :smirk:
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 030
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 377
  • Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 701
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 144
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp