Färgkoder

TeamLundVer

Trådstartare
Är det ngn här som är duktig på färgkoder?
Jag håller på att fundera ut vilken färg vi ska lacka om köksluckorna i och har målat 2 provskivor. Ingen av dem känns helt klockren men om jag läser färgkoderna så får jag inte det att stämma med hur jag upplever färgen🙈

Det rör sig om de här två som heter Lav och Kaktus.

Bild på skivorna kommer nedan

16605867681625953643867148823193.jpg
 
Bild på skivorna
Lav är till vänster och Kaktus till höger
16605869217318518890803896823837.jpg


Jag upplever Kaktus som för pasteller och GRÖN medan Lav kanske borde bli ett snäpp grönare. Men om jag läser färgkoden som jag uppfattat att den ska läsas så är det mer grönt i Lav??
 
Är det ngn här som är duktig på färgkoder?
Jag håller på att fundera ut vilken färg vi ska lacka om köksluckorna i och har målat 2 provskivor. Ingen av dem känns helt klockren men om jag läser färgkoderna så får jag inte det att stämma med hur jag upplever färgen🙈

Det rör sig om de här två som heter Lav och Kaktus.

Bild på skivorna kommer nedan

Visa bifogad fil 97888
Exempel Lav:
3108-G82Y
De två första siffrorna (31) anger hur mycket svärta det är i färgen, nästa två (08) hur mycket kulör.
Bokstäverna med siffror mellan anger vilken kulör. G82Y betyder grönt (Green) med 82 enheter, eller procent kan man säga gult (Yellow). Det är alltså bara 18 delar grönt och 82 delar gult egentligen. Alltså mer grönt i kaktus som bara har 42 delar gult i den gröna kulören.
 
Exempel Lav:
3108-G82Y
De två första siffrorna (31) anger hur mycket svärta det är i färgen, nästa två (08) hur mycket kulör.
Bokstäverna med siffror mellan anger vilken kulör. G82Y betyder grönt (Green) med 82 enheter, eller procent kan man säga gult (Yellow). Det är alltså bara 18 delar grönt och 82 delar gult egentligen. Alltså mer grönt i kaktus som bara har 42 delar gult i den gröna kulören.
Ah så jag har liksom läst dem tvärtom? 🙈 trodde det som stod efter g var hur mycket grönt det var i
 
Bild på skivorna
Lav är till vänster och Kaktus till höger
Visa bifogad fil 97890

Jag upplever Kaktus som för pasteller och GRÖN medan Lav kanske borde bli ett snäpp grönare. Men om jag läser färgkoden som jag uppfattat att den ska läsas så är det mer grönt i Lav??
Lav ser jättefin ut på din provmålade, på min skärm iaf 😍 (fast mer lik den som heter pistage?).

(noll hjälp men det har du ju redan fått)
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
858
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 825
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 258
Senast: Habina
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp