Färgtråd III

Hoppas det går bra att hoppa in här med en färgfråga. Jag vet att en bra häst har ingen färg, men har som plan att inom några år köpa en gulbrun unghäst.
Håller koll på mycket irländska hästannonser då jag gärna köper därifrån, men det finns en tendens att kalla ungefär allt dun, inklusive massor med hästar som uppenbart kommer skimla av i framtiden.
Ibland kommer dock annonser med hästar på 1-2 år där jag inte riktigt kan bedöma om det är en gulbrun häst eller en framtida vit häst. Finns det några smarta knep för vad man ska titta på för att bedöma färgen? Ibland har de t.ex. vitt i svansen eller manen, kan en gulbrun häst ha det, eller är det då en skimmel?
Jag vill ha en svart eller gulsvart nästa gång (har en gulsvart nu) och kommer be om DNA-test om det inte är helt uppenbart.
Skimmel är dock inte så vanligt inom min ras.
 
Hoppas det går bra att hoppa in här med en färgfråga. Jag vet att en bra häst har ingen färg, men har som plan att inom några år köpa en gulbrun unghäst.
Håller koll på mycket irländska hästannonser då jag gärna köper därifrån, men det finns en tendens att kalla ungefär allt dun, inklusive massor med hästar som uppenbart kommer skimla av i framtiden.
Ibland kommer dock annonser med hästar på 1-2 år där jag inte riktigt kan bedöma om det är en gulbrun häst eller en framtida vit häst. Finns det några smarta knep för vad man ska titta på för att bedöma färgen? Ibland har de t.ex. vitt i svansen eller manen, kan en gulbrun häst ha det, eller är det då en skimmel?
En häst som kommer att bli skimmel föds ofta (men inte alltid) med en lite intensivare/djupare nyans av sin grundfärg än de som behåller grundfärgen. Och de första vita håren som visar sig är ofta runt ögonen. Sedan mörknar hästen ofta lite innan den skimlar av ordentligt.

Sedan är det såklart bra att hålla koll på stammen på den typ av hästar du är intresserad av - skimmel är ett dominant anlag och syns alltid, så för att det skall kunna bli skimmel måste en av föräldrarna vara det.

"Dun" är för övrigt black - gulbrun heter "buckskin" på engelska (men det sker helt säkert sammanblandningar och begreppsförvirringar precis som på svenska!).
 
En häst som kommer att bli skimmel föds ofta (men inte alltid) med en lite intensivare/djupare nyans av sin grundfärg än de som behåller grundfärgen. Och de första vita håren som visar sig är ofta runt ögonen. Sedan mörknar hästen ofta lite innan den skimlar av ordentligt.

Sedan är det såklart bra att hålla koll på stammen på den typ av hästar du är intresserad av - skimmel är ett dominant anlag och syns alltid, så för att det skall kunna bli skimmel måste en av föräldrarna vara det.

"Dun" är för övrigt black - gulbrun heter "buckskin" på engelska (men det sker helt säkert sammanblandningar och begreppsförvirringar precis som på svenska!).

Jag säger bara Carna Dun jag. :angel:

Om vi pratar irländska hästar alltså…
 
En häst som kommer att bli skimmel föds ofta (men inte alltid) med en lite intensivare/djupare nyans av sin grundfärg än de som behåller grundfärgen. Och de första vita håren som visar sig är ofta runt ögonen. Sedan mörknar hästen ofta lite innan den skimlar av ordentligt.

Sedan är det såklart bra att hålla koll på stammen på den typ av hästar du är intresserad av - skimmel är ett dominant anlag och syns alltid, så för att det skall kunna bli skimmel måste en av föräldrarna vara det.

"Dun" är för övrigt black - gulbrun heter "buckskin" på engelska (men det sker helt säkert sammanblandningar och begreppsförvirringar precis som på svenska!).

Tack! Ja, termen buckskin verkar tyvärr inte användas i irländska hästannonser så det är dun jag måste söka på för det mesta, men ja, jag har läst om att dun egentligen är fel term.

Bra tips att kika på föräldrarnas färg, kanske säkrast att helt enkelt satsa på en unghäst där man vet att ingen av föräldrarna är skimmel.
 
Hoppas det går bra att hoppa in här med en färgfråga. Jag vet att en bra häst har ingen färg, men har som plan att inom några år köpa en gulbrun unghäst.
Håller koll på mycket irländska hästannonser då jag gärna köper därifrån, men det finns en tendens att kalla ungefär allt dun, inklusive massor med hästar som uppenbart kommer skimla av i framtiden.
Ibland kommer dock annonser med hästar på 1-2 år där jag inte riktigt kan bedöma om det är en gulbrun häst eller en framtida vit häst. Finns det några smarta knep för vad man ska titta på för att bedöma färgen? Ibland har de t.ex. vitt i svansen eller manen, kan en gulbrun häst ha det, eller är det då en skimmel?
Jag tror det är en språkfråga gällande färgen och Irland. Jag gör extremt mycket slagningar på irländska hästars härstamningar och har bara sett dun i registren aldrig buckskin. Vilket leder mig tillbaka till tidigare kommentarer att inte bara DNA utan dialektala och språkliga skillnader kan stöka till det här med hästens färger.
 
Jag tror det är en språkfråga gällande färgen och Irland. Jag gör extremt mycket slagningar på irländska hästars härstamningar och har bara sett dun i registren aldrig buckskin. Vilket leder mig tillbaka till tidigare kommentarer att inte bara DNA utan dialektala och språkliga skillnader kan stöka till det här med hästens färger.
OCH, inte glömma bort det jag skrev tidigare om färbenämning i England/Storbritannien... Att man benämner färgen efter hur den ser ut, utan att ta hänsyn till genotyp. Jag tänker att Irland och England/Storbritannien är nära geografiskt och kanske även funkar likadant på detta området?
 
OCH, inte glömma bort det jag skrev tidigare om färbenämning i England/Storbritannien... Att man benämner färgen efter hur den ser ut, utan att ta hänsyn till genotyp. Jag tänker att Irland och England/Storbritannien är nära geografiskt och kanske även funkar likadant på detta området?


Ja, det är sant tror jag. Tror många hästar annonseras som dun inte för att försöka luras, utan för att de är dun just då. Ser samma med roan som ju verkar användas frikostigt på avblekbara skimmlar (typ född fux-kommer skimla kallas strawberry roan). Lite surt för mig bara som inte vill ha en vit häst 3 år senare :)
 
Korrigerar: "de ser ut som dun just då". Eventuellt med lite önsketänkande inblandat. Ingen häst kan ändra från en färg till en annan, generna säger vad de har för färg. Sen kan utseendet variera ibland, men färgen är alltid densamma.

Ja, mod får ta bort om detta kommer alltför långt från ämnet, men det är intressant att se att många irländska hästhandlare uppenbart insett att en gulbrun el. isabell storhäst kan säljas dyrare än en med "vanlig" färg, men samtidigt verkar många ägna sig åt något slags försök till färgavel utan att faktiskt orka räkna ut hur färger nedärvs. Förstår att man är begränsad i sitt avelsmaterial, men om man vill ta fram specifika färger så är det ju egentligen lätt. Tog mig 5 minuter att hitta en Irlandsbaserad storhästhingst som är cremello, dvs garanterat gulbrun eller isabell med ett brunt/fuxsto. Skulle ju gå den vägen själv och beställa ett föl, om det inte vore för att jag vill ha specifikt en valack.
 
Ja, det är sant tror jag. Tror många hästar annonseras som dun inte för att försöka luras, utan för att de är dun just då. Ser samma med roan som ju verkar användas frikostigt på avblekbara skimmlar (typ född fux-kommer skimla kallas strawberry roan). Lite surt för mig bara som inte vill ha en vit häst 3 år senare :)

Jag tror inte egentligen att de ser ut som ”dun”, alltså med Dn-anlaget, utan mer att de har fått lära sig att den gulbruna fenotypen är det som heter dun. Jag vet inte hurpass vanligt äkta dun/black är på de brittiska öarna egentligen? Verkar finnas inom Shetland men vet inte om jag sett det hos någon av de större ponnyraserna…
 
Jag tror inte egentligen att de ser ut som ”dun”, alltså med Dn-anlaget, utan mer att de har fått lära sig att den gulbruna fenotypen är det som heter dun. Jag vet inte hurpass vanligt äkta dun/black är på de brittiska öarna egentligen? Verkar finnas inom Shetland men vet inte om jag sett det hos någon av de större ponnyraserna…
Highland också, men det är den enda jag kommer på såhär på rak arm.
 
Jag tror inte egentligen att de ser ut som ”dun”, alltså med Dn-anlaget, utan mer att de har fått lära sig att den gulbruna fenotypen är det som heter dun. Jag vet inte hurpass vanligt äkta dun/black är på de brittiska öarna egentligen? Verkar finnas inom Shetland men vet inte om jag sett det hos någon av de större ponnyraserna…
Från vad jag sett i de engelskspråkiga hästfärgsgenetikgrupperna på fb verkar det vara så att britterna oftast benämner de gulbruna som Dun. De enda britter som inte gör det är de extrema färggenetiknördarna.
 
Från stamboken
F3C943AD-4AF7-4275-A059-2B2B395B6A7A.jpeg
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 206
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 525
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 209
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 988
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp