Färgtråd III

Kan halvblod med gulanlag ha "ål" och randiga ben som en fjording? Senast födda halvblodsfölet (dressyr) i stallet påminner lite om en przewalsky på färgen.... :p Blir nog brun så småningom dock.

Hennes momor har okänd stam, så jag blev fundersam om det kan finnas någon annan ras inblandat..
 
Kan halvblod med gulanlag ha "ål" och randiga ben som en fjording? Senast födda halvblodsfölet (dressyr) i stallet påminner lite om en przewalsky på färgen.... :p Blir nog brun så småningom dock.

Hennes momor har okänd stam, så jag blev fundersam om det kan finnas någon annan ras inblandat..
Låter som black. Fjordning längre bak kanske.
 
Låter som black. Fjordning längre bak kanske.

Misstänker något sådant, för black färg finns väl inte hos halvblod?

Inte världens bästa bild, men om man kollar noggrant ser man ränderna på benen.

IMG_20190705_161847.jpg
 
Misstänker något sådant, för black färg finns väl inte hos halvblod?

Inte världens bästa bild, men om man kollar noggrant ser man ränderna på benen.

Visa bifogad fil 32596

Finns en annan mutation på samma locus som black som kan ge vilttecken men inte bleker på samma sätt om black-anlaget gör. Ser mer ut om något sådant, tycker inte nyansen stämmer för riktig black. Går att göra DNA-test för om man är nyfiken, har dock inte riktig koll på inom vilka raser det finns.

Mer info:
https://www.centerforanimalgenetics...tic-testing/phenotype-testing-for-horses/dun/
 
Finns en annan mutation på samma locus som black som kan ge vilttecken men inte bleker på samma sätt om black-anlaget gör. Ser mer ut om något sådant, tycker inte nyansen stämmer för riktig black. Går att göra DNA-test för om man är nyfiken, har dock inte riktig koll på inom vilka raser det finns.

Mer info:
https://www.centerforanimalgenetics...tic-testing/phenotype-testing-for-horses/dun/

Aha, interessant! Nej, den kommer nog inte att bli black, men jag har sett fjordkorsningar som är bruna med vilttecken, tänkte kanske det var något sådant...

@Myrten mamman är brun men ser lite gulbrun-aktig ut, kan ha vilttecken men det syns inte lika tydligt som på fölet.
 
Brukar fuxföl behålla ungefär samma nyans även efter fölpälsen släppt?
Jag har aboslut ingen erfarenhet av fuxföl... 🙈
 
Typ lite mörkare alltså?
Hon har lite ljusa stråk i svansen, vore kul om det blir kvar, men det är ju svårt att sia om förstås.

Min fick ha kvar en ljusare nyans i svansen men den blev mycket mörkare jämfört med när hon var föl/unghäst. Hennes man var riktigt ljus som unghäst också.
 
Senast ändrad:
Manen på min är samma färg som pälsen (tyvärr), det är bara svansen som har de ljusa stråken.
Som flera redan sagt blir fuxfärgen i regel mörkare. Vad gäller man och svans så finns ju flax-genen också (i vissa raser) som ger ljusare man och svans, men även en flaxfux föds med röd man och svans, den ljusnar sen. Handlar det om bara några ljusare strån på sidan så är det väldigt vanligt på föl, oavsett färg. De brukar mörkna.
 
Som flera redan sagt blir fuxfärgen i regel mörkare. Vad gäller man och svans så finns ju flax-genen också (i vissa raser) som ger ljusare man och svans, men även en flaxfux föds med röd man och svans, den ljusnar sen. Handlar det om bara några ljusare strån på sidan så är det väldigt vanligt på föl, oavsett färg. De brukar mörkna.
Äsch då, hoppades på svansen där. Alltid kul med lite extra färgklickar!
Fuxfärgen kommer sannolikt från farmor och jag minns ingen flaxgen där tyvärr.
 
Äsch då, hoppades på svansen där. Alltid kul med lite extra färgklickar!
Fuxfärgen kommer sannolikt från farmor och jag minns ingen flaxgen där tyvärr.
Flax är recessivt och syns bara i dubbel upplaga, så en häst kan bära på genen utan att själv vara flaxfux. Vad gäller fuxfärgen kommer det en gen från båda föräldrarna, annars blir inte hästen fux. :)
 
Flaxfux,

En vän har en flaxfux, alltså fux med tydligt ljus man och svans, där mamman är brun och pappan der ut att vara vanlig fux?(swb, Belamour)

Det kan bli så alltså?
 
Flaxfux,

En vän har en flaxfux, alltså fux med tydligt ljus man och svans, där mamman är brun och pappan der ut att vara vanlig fux?(swb, Belamour)

Det kan bli så alltså?

Yes, en häst behöver två upplagor av flaxgenen för att det ska synas. Så en vanlig fux kan bära på enkel upplaga av genen och föra den vidare till en avkomma. Om då avkomman även får en röd gen och en flaxgen från den andra föräldern får du en flaxfux.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 226
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 543
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 218
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp