Färgtråd III

LionQueen

Trådstartare
Detta är en trådhopslagning gjord av moderator då färgfrågor samlas under en rubrik.

Hej!
Som många vet föds oftast en skimmel svart och blir vitare med åldern, till sist helt vit. Det finns säkert andra exempel på föl som har en färg och ändrar färg med ålder.

Det är så att jag köpte ett föl 2017 som ansågs ha färgen "leopard" = prickig. Jag fick foton skickade till mig på modern och fadern och båda dessa är helvita med bruna prickar. Fadern har blond man, medan modern har mer mörka partier i sin man + mörkare ben.

Jag försökte googla lite och såg att den fanns en häst som såg liknande ut som min och som med åldern blivit nästan helvit med bruna prickar. Dock fanns det också bilder på hästar som inte bytt färg.

Vad tror ni om min häst?

IMG_9984.jpg som föl + mamma
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej!
Som många vet föds oftast en skimmel svart och blir vitare med åldern, till sist helt vit.
Jag vill bara påpeka att en (avblekbar) skimmel föds inte alls "oftast svart", utan den kan födas med vilken grundfärg som helst. Precis som med ickeskimlar så beror fölets grundfärg på vilka färganlag dess föräldrar bär. Och, i de flesta raserna är svart en relativt ovanlig färg, även om den absolut förekommer.
 
Hej! Min häst var schabraktigrerad när jag köpte honom vid 8 års ålder. Han var rödbrun med vit bak och bruna prickar, stjärna och vita kotor. Den färgen behöll han i ca 4 år när han helt plötsligt blev vitare vid en vårfällning. På bara några år blev nästan helt vit (eller stickelhårig) och det var inte på tal om att kunna se vita tecken. Då kom även nya bruna prickar fram som gömt sig under det rödbruna.

Jag tyckte förändringen gick så snabbt att jag faktiskt blev lite orolig men varje veterinär, hovslagare och annat hästkunnigt folk som hade erfarenhet av tigrerade hästar sa att "det bara är så ibland". Jag försökte också kolla upp om färgändringen behövde registreras på något sätt (ritningarna på hans tecken i hans pass stämde inte längre) men då jag inte reste med honom och vid försäljningen så var detta inte aktuellt så minns jag inte riktigt hur regelverket ser ut.

Han bestämde sig nog helt enkelt för att byta stil och han gillade verkligen vita hästar så det kanske föll sig naturligt för honom att själv bli vit :)
 
Slänger in ett par bilder på min prickiga häst också då. Första bilden är lite drygt tre år gammal (fotade av ett foto, så dålig kvalitet), andra bilden från igår. Han var uppenbarligen mer vit förut, med större bruna fält. De fälten är borta nu, men istället är allt det vita mer grått och mer prickigt nu. Hur det kommer utveckla sig vet jag inte...
 

Bifogade filer

  • IMG_20190504_202936.jpg
    IMG_20190504_202936.jpg
    269,5 KB · Visningar: 264
Hoppas att jag lägger min fråga rätt nu. 🙈
Jag fick ett föl 2019-04-21. Stoet föddes i en beige färg.
Modern är fux och fadern är mörk gul brun.
Är mitt föl fux eller isabell?
Jag är såå nyfiken på vad mitt sto kommer att få för färg.
Lägger in bilder och hoppas få höra era svar och tankar.
Alltid kul att lära sig något nytt 😀
IMG_20190421_124950.jpg
 
Mitt inlägg blev raderat.
Här är en bild från igår.
Fäller som tusan nu i ansiktet som ni ser, även lite på benen. Huden under verkar vara svart?
Dock runt ögat tycker jag mig kunna se gula hårstrån i form av en ring om man förstorar upp bilden.
Manen blir vitare och vitare för varje dag, och halva svansen har nu mängder med vita hårstrån.
Berätta gärna om era erfarenheter av denna färgutveckling.
PhotoEditor_20190525_095658229.jpg
 
Mitt inlägg blev raderat.
Här är en bild från igår.
Fäller som tusan nu i ansiktet som ni ser, även lite på benen. Huden under verkar vara svart?
Dock runt ögat tycker jag mig kunna se gula hårstrån i form av en ring om man förstorar upp bilden.
Manen blir vitare och vitare för varje dag, och halva svansen har nu mängder med vita hårstrån.
Berätta gärna om era erfarenheter av denna färgutveckling. Visa bifogad fil 30441
Det ser ut som att du fått en isabell. :)
 
Jag trodde detta var en fux men jag såg han live idag och blev lite fundersam . Han är typ orange? Små prickar på nosen och blå ögon . Pappa Isabell och mamma brun som syns på bilden. Såg ett föl i fjol som jag tyckte var fux men den blev Isabell?
 

Bifogade filer

  • IMG_20190610_172157_324.jpg
    IMG_20190610_172157_324.jpg
    233,3 KB · Visningar: 427
Jag trodde detta var en fux men jag såg han live idag och blev lite fundersam . Han är typ orange? Små prickar på nosen och blå ögon . Pappa Isabell och mamma brun som syns på bilden. Såg ett föl i fjol som jag tyckte var fux men den blev Isabell?
Såg samma bild på facebook tidigare idag. Först tänkte jag fux, men om jag jämför de fuxföl jag sett så känns nyansen fel. Så jag gissar också på isabell.
 

Liknande trådar

Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 168
Senast: Niki
·
A
Avel Vi har haft med ett föl i några trådar och diskuterat hans födelsefärg. Han är född mörkröd, med ännu mörkare RÖDA ben och huvud. Han...
2
Svar
20
· Visningar
3 476
Senast: lilla-jag
·
P
Hästmänniskan Hoppas att detta är rätt tråd... I min hästs pass (som jag skaffade vintern 2003) står det att min häst är "svart leopard tigrerad"...
Svar
5
· Visningar
2 182
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
2 947
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp