Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd

Skulle inte förvåna mig om det hade att göra med Ravells mörka färg, som gylle säger borde silver ha märkts.

Efter lite googlande så ska det tydligen finnas riktigt mörka palomino hos morgahästarna som är svåra att skilja från silver.
Är säkert något liknande:)
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd

*knapp*

Vad säger ni som kan om denna? E: Skimmel U: Mörkfux
IMG_5302_zpsad1cfcc8.jpg

IMG_5326_zpsd5a1c05e.jpg

IMG_0799_zps4f7ca389.jpg


Jag har ju trott att han skulle skimla eftersom han föddes så mörk/svart, men id-kontrollanten säger ändå mörkbrun?! Han har lite vita hår uppe på ryggen men hen sa att eftersom han inte har vitt runt ögonen så skrev hen mbr i papperna. De få ställen där fölpälsen släppt ser han kolsvart ut.
 
Sv: Färgtråd

Solklar skimmel, ingen tvekan alls. Jag har faktiskt funderat på en sak och det är om svartbruna skimlar extremt sent, båda mina svartbruna är ju extremt sena och när en bekant också hade den erfarenheten av just de två skimlar födda svartbruna hon fått så kan man ju börja undra. Gemensamt för mina svartbruna är att de inte haft något vitt alls runt ögonen man har sett vita stickelhår på ryggen först och om man granskar baksidan av öronen har där varit några fåtal.
Båda de som är födda svartbruna blev helt svarta när fölpälsen släppte. Knatte är idag 4 år och svart med vita stickelhår fortfarande. Jola är 7 år och fick förra vintern för första gången skimmelfält i ansiktet på kroppen har hon nu fått vita fläckar men fortfarande är basfärgen svart på henne.
 
Sv: Färgtråd

Jo men det är precis så jag tänkt/trott också, att han kommer skimla sent och vara väldigt mörk/svart när fölpälsen släpper. Blev väldigt snopen när hen stensäkert sa mörkbrun!
 
Sv: Färgtråd

Dessutom finns det ju en ganska stor risk/chans att Corriendo är homozygot skimmel, alla fölungar jag sett efter honom hittills är skimlar och han har ju två skimmelföräldrar och var väldigt avskimlad tidigt (homozygota skimlar tidigare än hetrozygota). Är han det kan ju ingen av fölen bli annat än skimmel.
 
Sv: Vilken färg?

Brun, var iaf det jag lärde mig på ridskola när jag var runt 10 år:D

(fast varför ligger tråden under hästvård?)
 
Sv: Vilken färg?

Alla frågor om färg ska ställas i färgtråden på avel.

Hursomhelst- fux. Alla bruna hästar har nämligen svarta ben. Vill man så kan man kalla färgen fux med mörk man och svans.
 
Sv: Vilken färg?

Säker?
Jag rättar inte dig, men jag hade nog kallat den brun.. har dock aldrig sett en sådan häst, men är kroppen brun och manen kolsvart så är de brun i mina ögon iallafall!
 
Sv: Vilken färg?

Det finns (vad jag vet) ingen färg där hästen har brun kropp, bruna ben och svart man och svans. Allt som oftast handlar det om en fux med hög koncentration "rött" pigment i man och svans, vilket får taglet att se svart ut. Det var en sån häst jag antog att TS menade :)
 
Sv: Vilken färg?

Tänkte inte så långt som att det kunde vara nån sån ovanlig färg :D

Men den ser inte ut att ha svart svans?
 
Sv: Vilken färg?

min förra hade mycket svart i man och svans men var ändå mörk fux, inget svart öht på benen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp