Färgtråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg?

Åh, jag vet en travhäst som såg precis ut så, brun med bruna men men till synes svart man och svans. Om mitt lilla minne bara ville samarbeta så skulle jag ju kunna söka fram och se vad den var registrerad som! *tänk, tänk*:banghead:
 
Sv: Vilken färg?

När jag läste färggenetik så var det att en brun häst har även svarta ben, det ingår i brungenen sas. Sen exakt hur mycket som blir svart kunde nog skilja om jag inte minns helt fel.

Fuxar kan ju se ut "hur som helst" och ändå vara fuxar. De kan ju ha diverse anlag som gör att man och svans kan skifta i alla möjliga färger.

Och om jag inte minns fel så finns det bara två raser som bara kan ha en färg och det är just brunt hos, kan de hetat British Bay? Och så är det ju haflingern som bara kan vara fux. Lite OT men tydligen sådant som fastnade på färggenetiksföreläsningen. :p
 
Sv: Vilken färg?

Cleveland Bay hette den, är dock en brittisk ras. Så nästan rätt. ;) Alltid brun och i princip aldrig några vita tecken utom möjligtvis en liten stjärn.
 
Sv: Vilken färg?

Travares egentliga färger och reggade färger stämmer bara överens ibland......

Finns massor med fuxar med bläs och vita ben som är reggade som bruna, och tvärtom......

Och nästan inga av travarskimlarna är reggade som skimlar för det är en "ful" färg på travarna så övervägande delen blev reggade som stickelhåriga fuxar eller bruna..........

Nu för tiden hoppas jag dom oftare reggas i sin riktiga färg.......
 
Sv: Vilken färg?

Den här hästen är en arab. Han har svart man och svans, manen har lite bruna strån högst upp. Han har strumpor men inte på ett av benen, och knäna är inte svarta och benet utan strumpa har mörk kota och knä men det har fuxar!
 
Sv: Färgtråd

Hur ser den ut i vinterpälsen?

Mitt ena bruna sto har svarta ben på sommaren men i vinterpälsen är hon nästan svart på hals och rygg men brun på benen till under knä och has.
 
Sv: Vilken färg?

Den här hästen är en arab. Han har svart man och svans, manen har lite bruna strån högst upp. Han har strumpor men inte på ett av benen, och knäna är inte svarta och benet utan strumpa har mörk kota och knä men det har fuxar!
Det låter som att du har en brun häst, där det svarta är starkt begränsat och därför bara är mörkt vid kotan.

En fux är en häst som saknar svart färgpigment, men som några redan har nämnt så kan de ibland ha "koncentrerad" röd färg i taglet så att det nästan ser svart ut.

Har du ingen bild på din häst?
 
Sv: Färgtråd

Den kommer bli svart.

ja de trodde jag med men asså jag vet i fasen..kolla manen den e GRÅ!!.. å delar man på pälsen å kollar i botten e hon grå =/

944586_10151470349121901_292393938_n.jpg
 
Sv: Färgtråd

*kl*

Har en fux med halvstrumpa, ett ljusare framben, stjärn samt vita hår på nosryggen.

Han är efter:

Brun Mörkbrun Mörkbrun Brun
Brun - vita hår Brun Mörkbrun

Ljusbrun Brun Mörkbrun Brun
Mörkbrun Svartbrun Mörkbrun


Grejen är att han på våren blir väldigt mörk fux, sommarpälsen är nästan svart när den växer ut (Och han ser hårlös ut, stackaren :D)

Här har det vuxit sommarpäls och lite vinterpäls kvar:

dyuz.jpg


Lite senare på sommaren:

fc1p.jpg


Efter detta så börjar han få massor av vita hår, det blir mer år för år, ser lika stickelhårigt ut som de grå hår som gamla hästar får runt huvudet. Han är dock bara nio.
Lite suddig bild men man ser hans vita fläckar samt en del av stickelhåren.

je6n.jpg


Är detta vitligo, någon annan sjukdom, eller är det helt normalt att fuxar blir stickelhåriga i vinterpälsen? :)
 
Sv: Färgtråd

Det ser ut som den typiska älgfärgen som de flesta svarta föl har innan de fäller fölpälsen.
 
Sv: Färgtråd

Min ena miniatyr är brun med brunt ben :) Han är färgtestad så vet till 100% att han är brun. I hans fall så är det visst sabinogenen (han har den "äkta") som har blekt det svarta, vid klippning blir han även stålgrå vilket jag inte sett normala bruna bli :p

IMG_1848.jpg


IMG_1926.jpg
 
Sv: Färgtråd

Det är inte så ovanligt att det blir grått på den klippta delen av pälsen på en brun häst.

Har sett det på hästar av olika raser med olika härstamningar.
 
Brun eller mörkbrun?

- Hade inte den blekaste om var jag skulle lägga tråden, flytta gärna om så behövs! -

Ja, som rubriken säger, var går "gränsen" mellan brun och mörkbrun?
Eller finns det ens någon "gräns" så eller går man på det individuella fallet när man registrerar?

Anledningen till att jag frågar är att det finns en häst där jag rider som uppenbarligen är reggad som brun, men som jag tycker ser mer mörkbrun ut.
Se bilder:

947150_343650492424956_1019123169_n.jpg


6721_316971805092825_576824437_n.jpg


Så vad säger ni experter? Är hästen brun eller mörkbrun?
 
Sv: Brun eller mörkbrun?

Så vad säger ni experter? Är hästen brun eller mörkbrun?
Ja, det är den... ;)

:p

Åsså lite seriöst.
Rent genetiskt så är den brun, sen kan nyanserna variera en del men den är fortfarande brun.
ID-kontrollanten avgör från fall till fall vilken färg man anser att den har den dag då den ID-kontrolleras. Sen är det ju inte helt ovanligt att nyanserna förändras genom livet. Det finns ingen gräns.

Jag kan tycka att både brun och mörkbrun är korrekt benämning på din häst.
Så fortsätt du att kalla den brun, eftersom den är reggad så.
 
Sv: Färgtråd

Är det genetiskt sett någon skilnad på brun och mörkbrun? Eller är det bara "nyanser av samma färg"?
 
Sv: Färgtråd

kl

Alltså, hjälp mig här nu... Tror mitt föl verkar bli brunt? Egentligen spelar det ingen roll, men.. Äh, jag trodde hon skulle bli svart? Föräldrarna är svarta.

2zygzs5.jpg

En vecka gammal typ.


2mdicsj.jpg

I Måndags, 3 månader gammal.
Viss solblekning räknar jag ju att det är, de har ju gått på bete sedan i juni, men där hon fällde fölpälsen först (ögon och mule) är hon ju ljusbrun...
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd

Är föräldrarna säkert svarta? Hon ser ju verkligen svartbrun ut, men ska inte kunna bli det om båda föräldrarna verkligen är svarta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp