Bukefalos 28 år!

Fäste som gått av - svetsa eller verksta'n?

Liten

Trådstartare
Har ett glasfibersläp (Kylinge Orion -94). Häromveckan upptäckte jag att ett fäste för metallstången som sitter upptill bak i släpet (mellan vägg och tak. Jag vete fasen vad den heter...) gått av. Rakt av. Jag vet inte när det hände, eller hur, då jag hade släpet inne på verksta'n för att byta kontakt + stödhjulsfäste den 1/3 och då var det helt. Släpet har bara använts för lastträning sedan vi flyttade hit i somras. Anyways. Går det att svetsa fästet, så att det håller på ett bra sätt, eller är det bara att lämna in släpet igen?
Till saken hör att jag ska iväg med hästen (15mil enkel resa) den 20/4. Hästen är svårlastad och lasttränas nu dagligen (går in utan mellanvägg, men kan fortfarande inte sätta fast honom i släpet, fästa bakbommen eller fälla upp rampen..), vilket gör att jag egentligen behöver släpet hemma tills dess. Å andra sidan är jag inte beredd att sätta hästens säkerhet på spel.
 
Sv: Fäste som gått av - svetsa eller verksta'n?

Bågen som håller taket s a s?

Jag hade VERKLIGEN sett till att fästa den ordentligt, dels är det ju en säkerhetsdetalj om någon händer med taket, men det kommer förmodligen också att låta rejält, vilket får de flesta hästar att transportvägra länge om de tvingas åka.
 
Sv: Fäste som gått av - svetsa eller verksta'n?

Precis den. Den sitter med ett fäste på varje sida: en triangelformad metallbit, ungefär. Den ena har gått av vågrätt, strax under nitarna, skulle jag säga. Så antingen svetsa (som sagt, om det går på ett bra sätt - inte annars!) eller byta den plattan, skulle jag tro gäller. Därav min undran.

Hästen är svårlastad och går efter runt 3 veckors (så gott som) daglig lastträning fortfarande inte att sätta fast i transporten. I början reste han sig, slet sig etc. när vi tränade. Risken att det blir påfrestningar på släpets inredning är m.a.o. rätt överhängande. Det jag är rädd för, är att eländet ska ge vika då/om han kastar sig mot bakbommen vid något tillfälle. Hemska tanke.
 
Sv: Fäste som gått av - svetsa eller verksta'n?

Låter ju inte som att det är hysteriskt svårt att laga, ta med dig släpet och åk förbi en svetsfirma och be dem titta på det.
Har du tur så fixar dem det på plats direkt för småpengar eller en bullpåse.
 
Sv: Fäste som gått av - svetsa eller verksta'n?

Det blev lite fel: det är av uppe vid stången - strax under där fäste + stång är ihopsvetsade. But same same.

Om det går att svetsa och få det säkert, så kan jag nog muta stallägarens karl till att ordna det. (Han har en hel verkstad hemma på gården.)
 
Sv: Fäste som gått av - svetsa eller verksta'n?

Så länge som det är någon som kan svetsa så ör det bars att göra själv, ser svetsen fin ut, dvs inte porig o allmänt ful haha så kan du vara lugn :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 404
Utrustning Jag är igång med lastträningen av min svårlastade valack igen. Igår lyfte jag ur mellanväggen helt, och det ledde till en stor...
Svar
2
· Visningar
2 367
Senast: Liten
·
Hästhantering Vet att det finns jätte många trådar om lastning, men hittar inte riktigt rätt i andra trådar, skapar därför en egen. Nu till saken...
Svar
15
· Visningar
1 895
Senast: Anastacia
·
J
Utrustning Hjälpte en kompis att träna lastning i dag, hon har en lite besvärlig häst att lasta. Vi har försökt med olika metoder och hade kommit...
2
Svar
21
· Visningar
1 991
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp