Bukefalos 28 år!

Lasttränings tips!

katarina_dacke

Trådstartare
Vet att det finns jätte många trådar om lastning, men hittar inte riktigt rätt i andra trådar, skapar därför en egen.

Nu till saken.
Min häst som jag haft i hela hans liv (5år), är lite problem med lastningen.
Han har åkt en del transport till klinik och så då han är opererad för lösa benbitar, och har varit på klinik flera gånger.
Han kanske har åkt 20 gånger i sitt liv, vilket inte är så mycket..


Alltid när vi lastat har vi varit 3. Jag som följer med honom in och 2 stycken som korsar linor bakom rumpan.
Han har gått in utan problem men är nervös, bara de som står bakom fått på bommen så vet han att han inte kommer ut.
Men innan bommen är på så försöker han att kasta sig, vilket är farlig för dem som är med bakom å lägga fast bommen.


Han har även kastat sig ut ur transporten när vi varit framme å ska gå av.
Nu har jag tänkt att börja lastträna honom, idag var första dagen vi tränade på.
Transporten är helt utplockad (bara frambommen kvar)
Han går på rampen å stannar, vilket är ok, han måste ju få lukta å skrapa å "känna" sig för.
Snart begär jag att han ska gå in lite till, och när han gått fram så får han beröm. Sätter ett litet tryck i grimman å så fort han går fram så lättar trycket.
Men... Han kom nästan ändå in, men jag hinner inte be honom backa förrens han gjort det själv.. På igen osv och då backade jag ut.
Avslutade för dagen.

Skrev inte in att han är rätt så envis, står både länge å väl innan han tar ett steg upp.
Hur går jag vidare nu??
Bara till att fortsätta att traggla tills han går på och är lugn? Å sen lägga in mellanväggen, och sen vidare med bommen?

Vill inte använda mig av linor nu i lastträningen, inte heller "muta" upp honom med godis..
Så in med era bästa tips och ideer!! Om hur ni gör?
Hur gör ni när hästen växer fast på marken/rampen vägrar att gå framåt?
 
Sv: Lasttränings tips!

jag skulle fortsätt så som du gör. sen öka sakta men säkert så hästen blir trygg med transporten!
 
Sv: Lasttränings tips!

Ok. Han är ju inte på långa vägar trygg idag med transporten.. Det blir att träna träna träna..

Mer tips mottages tacksamt!!
 
Sv: Lasttränings tips!

Jag tycker du ska fortsätta träna utan att kräva så mycket av honom. Kräv inte att han ska gå in i transporten utan bara att han ska stå stilla ett par minuter utanför. Sen tränar ni vidare nästa dag att vänta utanför ytterliggare några minuter. Efter någon vecka så tränar ni på att ta ett par steg uppför rampen och ner igen. Så fort du märker att han blir stirrig så har ni gått för fort fram!

Det var mitt tips.
 
Sv: Lasttränings tips!

När du tränar och hästen har det problem du beskriver, ta bort fokuset på att slutmålet alltid är att gå direkt hela vägen in i trailern och stå därinne.
det handlar mer om att du kan reglera hästens steg. du kan stanna honom, backa honom, få honom att gå framåt, ta ett steg bakåt, stanna, osv osv osv.

öva på rampen, och olika lägen halvägs inne och sen när det sitter bättre hela vägen inne i trailern osv.

genom att ta bort fokuset på att det är IN hela vägen som är enda målet, så förstår hästen bättre vad som väntas av den, och grejen med att stå därinne avdramatiseras.

Om hästen enbart åkt till klinik sitter säkert massor av motviljan i att den inte åker ngnstans särskilt rolig heller. Blir säkert stor skillnad om du kan komma iväg på lite mer inspirerande turer, där hästen får göra ngt roligt eller bara odramatiskt. Åk runt ägorna och hem igen rent av.
 
Sv: Lasttränings tips!

Hej!
Jobbigt när lastingen inte funkar som smort :(
jag hade investerat i en repgrimma (en tunn, då får du mer draghjälp och hästen får lättare att känna eftergift när du släpper repet)

Jag har alltid lärt mina hästar att gå in i transporten själv (NH style).
tyckte det var enklast så :)

Om du kan ta hjälp utav en kompis så är ju det jätte bra :)

Ställ hästen precis framför lämmen och driv han frammåt (peka in i transporten, du kan även smacka lite så han förstår vad han ska göra, lugnt och försiktigt börjar du snurra repet runt runt emot hans bakdel om inget hände vid smackningen, händer det inget då intensifiriera snurrandet och träffa bakdelen med OBS 1 dutt, händer inget då börja om ifrån början och snurra sedan dutta 2ggr osv) då brukar det hända grejer (upp till 4 duttar är ganska lagom men du kanske behöver hjälpa till med lite mer styrka på 3 och 4) . i början när man tränar kan det räcka att han bara flyttar vikten frammåt och då har han ju tänkt rätt.När han gör det ta ner händerna och se bara lugn och avslappnad ut inget vevande

OBS! Många bukare uppfattar detta med nh som misshandel på djuren men detta är ju betydligt snällare än att skrämma in hästen med linor, piskor osv.
Här begär du ett steg i taget OCH INGET ANNAT! No Stress
Du får ALDRIG slå på ett sånt sätt att hästen får ont eller blir skadad!

Repgrimman är kanon för då får du eftergift på en gång nä hästen gör rätt då trycket släpper ifrån nacken osv.
Jag tycker detta är lugnare och snällare, speciellt för en unghäst som har hela livet framförsig med tävlingar och annat skoj som kräver transport.

Sen är det ju så att alla sätt är bra utom dom dåliga :crazy: men så länge det fungerar och ingen blir skadad eller får ont.
Lycka till :heart
 
Sv: Lasttränings tips!

Har införskaffat mej en repgrimma som faktiskt kom till brevlådan idag!! :laugh:
Blir till att ta på den å träna ytterligare idag!!
 
Sv: Lasttränings tips!

Efter att ha lasttränat på alla möjliga sätt så har vi konstaterat att på med en "lastningssele" dvs ett långt rep bak rumpan med en gummislang just runt rumppartiet och en rem som går över ryggen och är fäst i det långa repet (börjes har en enklare variant) repet ska vara så långt att det når fram till bommen så man kan slå ett slag runt bommen och hästen ej kan backa. Repet ska träs genom grimman - viktigt - och fram över bommen. När hästen i vanliga fall försöker backa kör den ju upp huvudet och blir starkare när den kastar sig baklänges . Icke när huvudet blir fixerat och ej kommer upp eller till sidorna. Så från att ha en häst som kunde st¨å på lämmen hur länge som helst och backa bak när det behagades, har vi en häst som gör ett kort stoppande och sedan går på lugnt och står stilla. Sedan är ju inte hon nervös, och står och svettas o jagar upp sig, utan vet bara att vi ej kunde få på henne före det passade. Det var det bästa vi gjort, istället för när vi var ute att det kommer massor av gubbar som skulle hjälpa till så det blev rena kaoset.
 
Sv: Lasttränings tips!

Har införskaffat mej en repgrimma som faktiskt kom till brevlådan idag!! :laugh:
Blir till att ta på den å träna ytterligare idag!!

Åh va skoj!
Hoppas att jag var tydlig med min förklaring, annars bara skicka ett PM så kan jag hjälpa dig om det kör ihop sig :)

Jag är ju inte så förtjust i "lasthjälpare" och allt vad det heter.. tänker bara på mig och min klaustrofobi. om nån skulle dra in mig i en hiss med massa rep och snören. hade nog föredragit om jag hade fått ta det i min takt med lite hjälp på traven..
men sån ejag och alla är ju olika (tur det, tänk så tråkigt det skulle bli annars)

Ha en toppen dag :)
 
Sv: Lasttränings tips!

Läs gärna den andra tråden om lastträning, där har du en del tips.

Jag kör också lite NH fast jag brukar helt enkelt se till att det blir jobbigare för hästen att vara utanför transporten än inne i den..

Jag har beskrivit i den andra tråden hur jag gör..
Men i korta drag.. Jag arbetar hästen utanför transporten, longerar, stannar, backar m.m. Gör mig lite jobbig och när hästen lessnar lite skickar jag den mot transporten, när den gör rätt tittar in, går mot transporten, nosar på luckan m.m. då gör jag ingenting. Men så fort den vänder bort huvudet eller vill gå ifrån transporten, då jobbar jag den igen tills den fogat sig och lessnar lite och sen gör jag om proceduren. Det brukar bara ta ett par vändor innan hästen kommer på att det är lugnt och skönt att vara i närheten eller inne i transporten, fryser den fast på luckan en stund väntar jag ut den det är ok så länge den står och tittar in i transporten, efter en stund lessnar den och tittar bort eller kliver av och då jobbar jag hästen lite till.
Det brukar ta 5-15 min första gången innan hästen går in själv, den har kommit på att det är lugnt och skönt att stå där istället för att vara ute och jobba en massa..

Hästar är av naturen rätt lata faktiskt, de väljer den enkla vägen när de kan..

Sen är det upp till var och en, det finns massa sätt och man måste hitta det man känner sig bekväm med och som funkar..
 
Sv: Lasttränings tips!

Läs gärna den andra tråden om lastträning, där har du en del tips.

Jag kör också lite NH fast jag brukar helt enkelt se till att det blir jobbigare för hästen att vara utanför transporten än inne i den..

Jag har beskrivit i den andra tråden hur jag gör..
Men i korta drag.. Jag arbetar hästen utanför transporten, longerar, stannar, backar m.m. Gör mig lite jobbig och när hästen lessnar lite skickar jag den mot transporten, när den gör rätt tittar in, går mot transporten, nosar på luckan m.m. då gör jag ingenting. Men så fort den vänder bort huvudet eller vill gå ifrån transporten, då jobbar jag den igen tills den fogat sig och lessnar lite och sen gör jag om proceduren. Det brukar bara ta ett par vändor innan hästen kommer på att det är lugnt och skönt att vara i närheten eller inne i transporten, fryser den fast på luckan en stund väntar jag ut den det är ok så länge den står och tittar in i transporten, efter en stund lessnar den och tittar bort eller kliver av och då jobbar jag hästen lite till.
Det brukar ta 5-15 min första gången innan hästen går in själv, den har kommit på att det är lugnt och skönt att stå där istället för att vara ute och jobba en massa..

Hästar är av naturen rätt lata faktiskt, de väljer den enkla vägen när de kan..

Sen är det upp till var och en, det finns massa sätt och man måste hitta det man känner sig bekväm med och som funkar..

:bow: denna fröken håller helt med hästar ÄR SÅÅÅÅ LATA det har jag med märkt av när man jobbar dom :) dessa djur
 
Sv: Lasttränings tips!

Igår var han helt inne i transporten!! :banana: Och backade lugnt ut de steg jag sa, å sen gick fram när jag bad om det!!
Ex 3 steg bak, 2 fram!! :love:
Så kul!! Idag ska det tränas mer!!
 
Sv: Lasttränings tips!

:bow: denna fröken håller helt med hästar ÄR SÅÅÅÅ LATA det har jag med märkt av när man jobbar dom :) dessa djur


de är inte ett dugg lata faktiskt. Lat är en mänsklig tolking av ett beteende som inte har ett dugg att göra med lathet, i våra termer sett. snarare är hästar otroligt präglade, och har i sin natur, att vara till lags, enligt det extrema flockdjur det är.
sätter de sig emot, har de andra anledningar att göra det, än lathet, jag lovar.

Katarina_dacke: var bra att det går framåt. Tänk dock på att du får bättre effekt av att låta erfarenheten sjunka in än att tok-nöta varje dag. Det positiva beteendet, förstärks om hästen får chans att ta in och slappna av och processa det hela. I ett kritisk skede där beteendet fortfarande är ganska skakigt och icke befäst, krävs det väldigt lite för att man ska få ett bakslag, om man pressar för ofta och för frekvent. Det är bra att öva regelbundet, men inte nöta varje dag, och särskilt inte om man fått ett stort genombrott en dag,att nöta vidare nästa dag direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Lasttränings tips!

Ok, där har du faktiskt en poäng! Idag var han helt inne i transporten med alla benen, men han kastade sig ut= in ända in igen- vänta på min signal för att backa- kastade sig ner när signalen kom- in ända in igen- vänta på min back signal, och gick lugnt ut= mycket beröm och avslutade för dagen.
Imorgon får nog blir en "sjunka in dag" för honom.
 
Sv: Lasttränings tips!

de är inte ett dugg lata faktiskt. Lat är en mänsklig tolking av ett beteende som inte har ett dugg att göra med lathet, i våra termer sett. snarare är hästar otroligt präglade, och har i sin natur, att vara till lags, enligt det extrema flockdjur det är.
sätter de sig emot, har de andra anledningar att göra det, än lathet, jag lovar.

Fast nu diskuterade vi ju inte att hästen gick emot eller protesterade av "lathet" utan att en häst väljer den enkla vägen om den kan..

Ja, hästar är flock och flyktdjur av naturen, det får man aldrig glömma..
Kan det vara så att en häst (i många fall) gör så lite som möjligt för att den vill spara energi tills dess att den kanske måste fly och därmed förbruka en massa energi.. OM det inte är så att en annan drift tar över eller vi stökat med deras naturliga beteende på annat sätt genom att ha dem i box där de inte får utlopp för nån energi, eller en hingst tex som har sin sexuella drift och därmed förbrukar en massa energi genom att springa och visa upp sig..
 
Sv: Lasttränings tips!

En sak som jag inte tänkt på men som jag fick tipset om är att lära hästen att backa på marken. Det är sällan man backar hästen lång sträckor från marken och när de väl ska göra det ur transporten blir det nästan en ny grej. Så det är ett tips för de hästar som kastar sig ut, den som tränade hästar med det här märkte stor skillnad snabbt på just det problemet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 660
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 785
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 229
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp