Bukefalos 28 år!

Fäste till bakselen, svängel & fjädring?

-Catherine-

Trådstartare
Hur långt har ni mellan fästet/öglan för bakselen fram till skakelfästet på er shettisvagn?

Jag har just köpt en vagn som saknar det fästet och skall lämna in den för att få ett sådant ditsvetsat, men jag måste ju kunna tala om för den som gör det var jag vill ha fästet också :p

Vagnen har ingen fjädring i sitsen heller, det vill jag absolut ha med tanke på min trasiga rygg & nacke. Hur har ni löst den biten...tips?

Å så denna eviga fråga om svängel :o:

Jag behöver sätta dit en sådan också och har kikat lite på Drive Outs´s sida, det lär bli där jag köper en ser det ut som i nuläget. Dock undrar jag lite över detta med rörligheten? Är det nödvändigt att ha en svängel som rör sig uppåt/nedåt eller räcker det med en som rör sig i sidled?

Den jag funderade på skulle isf vara den svängel de benämner som "fäste 3", jag tror den passar min vagn bäst.
 
Sv: Fäste till bakselen, svängel & fjädring?

En svängel som rör sig endast i sidled är bättre än en som rör sig både uppåt-nedåt och i sidled!
Runt 25-30 cm brukar vara lagom att ha mellan bakseleögla och skakelögla, men kolla även med dina bakseleremmar så de räcker till, (men oftast brukar de vara för långa :D)
 
Sv: Fäste till bakselen, svängel & fjädring?

Tusen tack för ett informativt svar, nu har jag lite kött på benen :)

Då blir det "fäste 3" till svängel, den var bara rörlig i sidled.
Jag skall också dubbelkolla med linorna till bakselen innan jag lämnar in vagnen, bra att du sa det!

Tack igen!
 
Sv: Fäste till bakselen, svängel & fjädring?

jag tycker du ska ha fästet så nära skakelöglan som möjligt, bakselen är alltid för lång!
Ska du ordna skakelfästet med så gör maratonöglor eller giggskaklar, inte en sån liten lokseleögla.
tack o hej
 
Sv: Fäste till bakselen, svängel & fjädring?

Skakelfästet är en sån liten ögla som är så vanlig, men den är ju lätt att ta bort om man vill göra om.

Vad är maratonöglor/giggskaklar för ngt? Jag har i princip bara erfarenhet av travutrustning, så det här är lite grekiska för mig tyvärr :o
 

Liknande trådar

Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 832
Senast: kolblakkur
·
Körning Har väntat länge på min svängel men nu tror inte tillverkaren att någon av deras svänglar är lätta att fästa på min rockard. Så här...
Svar
12
· Visningar
5 202
Senast: majapia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp