Körutrustning

parfymflaska

Trådstartare
Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar som ingår i selen de vill sälja eller bemöda sig att ta vettiga bilder. Alternativ försöker kränga billiga skitselar från B**jes eller H**ks.:devil:

Hur som helst! Jag är newbie på körning, men ska alltså börja med min shettis tänkte jag. Bara motionskörning ett par tre gånger i veckan, mest skritt och trav rakt fram och på vägar med hyfsat platt/stabilt underlag.

Jag har siktat in mig på sele från drive out, tänker mig deras nya syntet bröstsele eller möjligtvis startselen i läder. Vill helt frankt inte slänga ut mer pengar än nödvändigt men såklart ändå få bra grejer som håller ett tag.
Vad jag kunnat läsa mig till ska selen ha separat brösta, däckel och baksele, svansläder och draglinor. Och skackelremmar och så vidare OC. Gärna hög skackelinfästning.

Vagnmässigt tänker jag mig en rockard. Är de från globus okej eller kan nån tipsa om annat märke som är billigt? Vad jag läst ska vagnen ha svängel(som man fäster draglinorna i (?)), gärna fjädring och två öglor på varje skackel, en för bakselen och en för däckeln. Den ska rulla lätt och kännas balanserad när man lyfter skacklarna. Hästen ska dra i bröstan och bromsa med bakselen.

Har jag missat något vad gäller utrustningen får ni gärna tala om detta, i övrigt önksar jag mig recensioner av ovan nämnda produkter eller tips om annat som är bättre och åtminstone inte sjukt mycket dyrare.:)

Och så har jag en fråga: vad innebär selettdäckel?
 
Sv: Körutrustning

Hej! Jag tycker du borde besöka Kör-forumet, där finns det många trådar och människor med frågor om vilken utrustning som borde passa osv :)

Men för att svara på din fråga om selettdäckel (kan även kallas giggdäckel): den används till enaxlade vagnar och remmen man fäster skakelöglorna i kan röra sig och följa med i hästens rörelser.

Minns jag rätt så finns det lite vanliga frågor och svar på den här sidan! Googlade även runt lite och lyckades hitta en Körning for dummies (:o), tyckte den var bra :)
 
Sv: Körutrustning

Jag letade också sele LÄNGE innan jag köpte min startsele från Dive Out. Jag tycker den är kanonbra för det priset. Det enda jag ska byta ut på selen är nackremmen vid bröstan och bakselen men det är endast eftersom jag tycker det blir ytterligare bättre comfort för hästen. Jag använder dock de sakerna nu utan några bekymmer alls. Man får mycket sele för pengarna.

Globusrockarden skulle jag inte använda ens om jag fick en. Jag tycker de är alldeles för veka. Vagnen är viktig både för häst och kusk.
 
Sv: Körutrustning

Jag tycker du är inne på rätt tanke när du ska köpa sele, men att du är lite "fel" (det är egentligen fel ord, men jag kommer inte på något bättre just nu) ute när det gäller vagn. Mitt råd när det gäller vagn är; investera. En bra vagn kommer att hålla hela din livstid, om den får stå under tak och slippa rosta söner. Den har dessutom ett högt andrahandsvärde och är lätt att sälja om du skulle ledsna. Om du dessutom vill börja tävla i körning eller träna lite hårdare har du redan en vagn som klarar det.
 
Sv: Körutrustning

Jag håller med. En bra vagn håller längre + andrahandsvärdet minskar inte så mycket. När jag höll på och red så bytte jag sadel flera gånger per år och det var ett evigt passande, det var väldigt krångligt och ibland dyrt. Nu när jag köper en vagn till mitt russ räknar jag med att hon ska kunna ha den hela sitt liv.
 
Sv: Körutrustning

Drive Out start är bra sele för de pengarna! Jag känner flera som har den och de är väldigt nöjda. Ett annat alternativ i samma prisklass är Pfiff Standard, den har jag haft själv och den är helt ok, men jag tycker nog att DO start verkar bättre.

Globus vagn skulle jag inte köpa, jag vet minst två fall där skakeln gått av och de är så tunna att man kan böja dem för hand (om de inte förbättrat den sen jag kände på sån vagn sist) och "cykelhjul" är inte heller så hållbara om man kör i nån terräng. Dessutom är den för smal spårvidd för att kunna tävla ens den lägsta klassen och en smal vagn ger också större vältrisk.

En vagn jag skulle titta närmare på är den nya lilla rockarden från Driveout (den för 6500), jag har inte sett den i verkligheten men jag tycker den verkar lovande!
 
Sv: Körutrustning

Jag har startselen från DO och jag tycker att den är riktigt bra. Har haft hemma deras syntetsele också men den vände med posten för att den var för stor och såg ut som en stor grimma i materialet, typ. :crazy: Nu har jag kompletterat men en Empathybrösta men det är bara för att det passade ponnyn bättre.

Jag har en cavaletti rockard till min ponny och tycker att den är helt OK. Den känns faktiskt mer stabil än vad man kan tro, den är ju trots allt ganska så smal. Men den är betydligt bättre än Globusen som jag aldrig skulle våga använda. Sen har jag en enklare variant av maratonvagn också, och jag bara älskar att åka fyrhjuligt. SÅ mycket bekvämare för mig, medpassagerare och för ponnyn. Det finns så mycket hemmabyggen när det gäller vagnar, men mitt tips är precis som alla andras att faktiskt köpa en bra vagn.
 
Sv: Körutrustning

Du kan ju börja på att kika om du hittar någon bra begagnad vagn i närheten? :) Där kan man göra bra kap.
 
Sv: Körutrustning

Den rockarden hade jag köpt om jag inte hade haft en fjording också.

Silettdäckel eller giggdäckel som det också kallas har en rörlig skackelhållardel kan man säga. På en vagnsdäckel är skackelhållarna fasta.
 
Sv: Körutrustning

En vagn jag skulle titta närmare på är den nya lilla rockarden från Driveout (den för 6500), jag har inte sett den i verkligheten men jag tycker den verkar lovande!

Vad heter den mer? Hittade inte priser på deras hemsida?
En vän till mig köpte Oxer-vagnen, den som man kan sätta medar på. Känns otroligt bra och prisvärd :idea:
 
Sv: Körutrustning

Kl

Tack för alla svar! :bow: Det kommer inte bli nån Globus då, vill såklart ha en vagn som håller så har beslutat att lugna mig tills nästa lön kommer och köpa en lite rejälare. Att jag vill ha tvåhjulig berpr på att det är vad jag blivit rekomenderad. De ska vara enklare när man inte kört förut har jag läst och hört.

Ska kolla på DO syntetsele irl och se om den känns trevlig, tycker att den på produktbilden ser trevligare ut än mtsvarande från selar.se.

Men tar gärna emot mer tips kring vagnar! Vilken typ av hjul är bra för körning på grusväg? Och skackellängden, har för mig att jag läste att det ska vara kring 50 cm mellan ponny och vagn när den är förspänd, vad blir det för en shettis som drar 95 i täcken? Runt 145 typ?
 
Sv: Körutrustning

Har hittat ett par rockarder på Jäbo Ruder som ser trevliga ut :bump: Är de stadigare än globusarna? Inte omöjligt långt att åka och kolla på heller.
 

Liknande trådar

Körning Jag fick hem min nya sele idag, och efter en testkörning inser jag att vi är tvungna att bygga om rockarden lite och tänkte slänga med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 870
Senast: -Catherine-
·
Körning Hallå hallå! Jag håller på att köra in min D-ponny och det går helt problemfritt. Han är otroligt trygg i allt vi gör och jag är...
2
Svar
28
· Visningar
2 928
Senast: CoNo
·
Körning Jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag ska göra ang sele till Fabian. Jag hade en sele som såg ut så här: [/IMG] Det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 751
S
Körning Nu känner jag mig sååå frustrerad! Har en shetlandsponny som jag har kört in och har en liten rockard till. Nu upplever jag att...
Svar
5
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp