Bukefalos 28 år!

Fästa svängel problem

Shettisar

Trådstartare
Har väntat länge på min svängel men nu tror inte tillverkaren att någon av deras svänglar är lätta att fästa på min rockard. Så här skrev dom: (Drive out)..

Nr 1 går inte p.g.a. det utanpåliggande röret.

Nr 2 hade gått bra om inte plattjärnet i mitten varit i vägen...Om man ska
sätta dit ett fäste 2 över där så blir det ojämnt tryck så då behövs det
distanser mellan fästet och vagnen i så fall.

Nr 3 går inte för det blir antagligen för tight mellan plattjärnen och de
runda rören på sidorna så det är svårt att få dit klamrarna.

PICT0004.jpg


PICT0002.jpg


Hur gör man då bäst för att kunna fästa svängeln utan allt för stora ingrepp??

Hon skrev också: Av våra alternativ så är det ändå alt. 2 som är bäst, då med vinklat fäste
och distanser.
Annars så kan vi göra bara en svängel om du har någon som kan svetsa dit
ett fäste direkt i vagnen.


Hur hade ni gjort?
 
Sv: Fästa svängel problem

Det är lite svårt att se hur vagnen är utformad och var svängeln bör sättas då bilderna är väldigt närgångna. Men om du nu har någon som kan svetsa så hade jag nog låtit denna kanske tillverka en svängel istället för att köpa en, förutsatt att man har materialet?! :idea:

Pappa tillverkade och fäste svängel till våran shettisrockard själv och det blev väldigt bra. Det som krävdes var lite plattjärn till fästet, ett järnrör av rätt grovlek och längd samt 2 kjedjeglänkar som delades och fungerar som stop så linorna inte glider av. Om du vill kan jag fota?!
 
Sv: Fästa svängel problem

Hum. Jag köpte en svängel från Drive Out för ett par år sen.
Men den har inte något av dessa fästen :confused:

Har tyvärr ingen bra bild men du ser kanske lite här
2594038630059748183S600x600Q85.jpg


2814177820059748183S600x600Q85.jpg


Konstigt att de inte tillverkar den modellen längre för den borde ha funkat på din vagn.

(kan ta bättre bilder om du vill)
 
Sv: Fästa svängel problem

Hmmm, ja lite svårt att se själva fästet. Om du vill får du gärna ta ett foto på fästet på närmare håll.
 
Sv: Fästa svängel problem

Det är lite svårt att se hur vagnen är utformad och var svängeln bör sättas då bilderna är väldigt närgångna. Men om du nu har någon som kan svetsa så hade jag nog låtit denna kanske tillverka en svängel istället för att köpa en, förutsatt att man har materialet?! :idea:

Pappa tillverkade och fäste svängel till våran shettisrockard själv och det blev väldigt bra. Det som krävdes var lite plattjärn till fästet, ett järnrör av rätt grovlek och längd samt 2 kjedjeglänkar som delades och fungerar som stop så linorna inte glider av. Om du vill kan jag fota?!
Gärna! Alla tips mottages tacksamt:bow:
 
Sv: Fästa svängel problem

Vart hade du tänk att ha svängeln?
Mitt fäste är liksom ett itusågat rör med två färdiga hål i.
Vi borrade hål i röret där svängeln skulle sitta. Sen satte man dessa "halvor" den främre med svängeln och den bakre som fäste och skruvade fast de igenom hålen vi borrat! Hängde du med ;)

Jag tar bättre foton ikväll.
 
Sv: Fästa svängel problem

Jag tror jag hängde med. Jag hade ju tänkt ha svängeln på nedersta röret...
 
Sv: Fästa svängel problem

Ingenting som inte går att lösa med en svets, en borrmaskin, en vinkelslip och lite gammalt järnskrot... ingen större mening med att köpa dyr-öres lösningar från vagnsmakaren ;)

Annars skulle det förmodligen gå att fästa en svängel på det nedre röret medelst två klämförband.

Att fästa mitt på skivan rekommenderar jag inte enär man faktiskt ska dra vagnen med passagerare över stock och sten i just fästet för svängeln.
Därför vill man att svängeln sitter stadigt fast i någon rejäl bärkraftig del av vagnen, tex i ramen eller hjulaxeln.

På gammla tidaholmsgiggar så satt det en järnten smidd runt hjulaxeln som man fäste svängeln i, fördelen med detta är man garanterat får en draglinje som går genom hjulnavet vilket ger en vagn som har lätt för att klättra över hinder och därför blir lättdragen i terräng.
 
Senast ändrad:
Sv: Fästa svängel problem

Tusen tack Vimsan:bow:. Är den fäst i en bult som gör att den kan röra sig i sidleds?
 
Sv: Fästa svängel problem

Var så god :D
Precis, det är en genomgående skruv med bult som fäster själva svängeln i fästet :idea:
 
Sv: Fästa svängel problem

*Puttar upp lite* (eller ganska mycket) :idea: Men jag undrar om du fick dit någon svängel? Har hittat en lika dan rockard fast modell större och undrar hur jag ska fästa svängeln...Tänkte om du har någon bild på det :bow:
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 725
Senast: -Catherine-
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 373
Senast: Bubbaz
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
9 028
Körning Hur långt har ni mellan fästet/öglan för bakselen fram till skakelfästet på er shettisvagn? Jag har just köpt en vagn som saknar det...
Svar
4
· Visningar
1 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp