Voeux

Trådstartare
Lyckades dra på mig två fästingar i måndags och den ena fick jag inte bort helt utan det är fortfarande en liten svart prick kvar. Försökt med pinsett och nål men får inte bort det, är världens krater där nu men pricken består. Har även en liten röd rodnad runtom.

Någon som har något tips om hur man får bort det sista?
 
Det är knepigt när lite blir kvar. På hundarna har jag låtit jag det gå några dagar så att såret börjar läka lite och då göra resterna lite mer ytliga. Då brukar det gå att få loss med pincett sen.
 
När de hunnit dra sig ner såpass djupt är det supersvårt att få bort resterna. Väntar man 1-2 veckor brukar det bli såpass inflammerat runt att det lossnar och huvudet följer med sårskorpan ut när man pillar bort den. Men det är en rätt tråkig vetskap att man går omkring med ett fästinghuvud halvt begravt i huden.
 
Det är knepigt när lite blir kvar. På hundarna har jag låtit jag det gå några dagar så att såret börjar läka lite och då göra resterna lite mer ytliga. Då brukar det gå att få loss med pincett sen.

När de hunnit dra sig ner såpass djupt är det supersvårt att få bort resterna. Väntar man 1-2 veckor brukar det bli såpass inflammerat runt att det lossnar och huvudet följer med sårskorpan ut när man pillar bort den. Men det är en rätt tråkig vetskap att man går omkring med ett fästinghuvud halvt begravt i huden.

Jag har upplevt samma med hunden. Men det finns ingen risk med att ha kvar den? Tänker på smittor men det kanske gör detsamma om man får bort en fästing fort eller om en bit sitter kvar?
 
Jag har upplevt samma med hunden. Men det finns ingen risk med att ha kvar den? Tänker på smittor men det kanske gör detsamma om man får bort en fästing fort eller om en bit sitter kvar?
Risken ökar inte om huvudet är kvar. 1177 säger att man ska låta det vara om det blir en del kvar. :)
 
Lyckades dra på mig två fästingar i måndags och den ena fick jag inte bort helt utan det är fortfarande en liten svart prick kvar. Försökt med pinsett och nål men får inte bort det, är världens krater där nu men pricken består. Har även en liten röd rodnad runtom.

Någon som har något tips om hur man får bort det sista?
Enklast att få bort är med hjälp av en kanyl. Men det är inte alla som har sådana hemma 😄
 
Man får hålla lite koll på det bara så inte kroppen får för sig att kapsla in och behålla fästinghuvudet för det skulle inte kännas bra alls, även om det är ofarligt
 

Liknande trådar

Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
523
Senast: tott
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 548
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 832
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp