Fästingmedel ?!?!

P

Pippi´n

Jag undrar vilket fästingmedel ni kan rekomendera till min cairnterrierhane på 8 månader?!
Det är min första hund, så jag har ingen som helst susning om vilket som är bäst. :confused:
Jag vet bara att det finns en uppsjö av massa fästingmedel, halsband mm i djuraffärerna.
Men vilket ska man välja?
Tacksam för snabba svar. Mvh/ Carro (som plockade bort två små äckliga fästingar igår- Urk!!)
 
Sv: Fästingmedel ?!?!

Hej Carro!

Jag har kört med fästinghalsbandet på mina hundar det vita halsbandet det man får utskrivet av veterinär kommer ej på vad det heter.
Men min lilla dvärgpudel fick klåda av det men settern tålde det.
Jag gillar inte så starka saker att sätta på hundarna.
Men nu för tiden kör jag med SHY FEEDER -B för häst på mina fästingar gillar inte det.
Jag har ringt och kollat upp om man kan köra det på hundar och de sa att man kunde det det är samma som finns till hund i små förpackningar fast man ska inte ge för mycket.
Jag ger min setter på 35 kg 1 matsked / dag dvärgpudel på 3,5 kg 1 tesked / dag!! Jag har kört med det i 2 år och inte fått en enda fästing på hundarna.
Jag ger B - vitamin året om pga att det ska alltid finnas i kroppen bästa resultat, men man kan börja på vintern med det så det har funnits i kroppen ett tag innan de kommer.
Man kan ju aldrig överdosa B - vitamin de kissar ut det om det blir för mycket.
Så detta rekomendera jag på hundar istället för alla fästingmedel som de kan få biverkningar av!!

// :smirk: :smirk:
 
Sv: Fästingmedel ?!?!

Använde Scalibor (vitt halsband, vet. skriver ut recept) till labben förra året.
Inte en enda fästing!!

Tänker köra det i år igen, både på labben och på lagotton. Har recept som väntar på att hämtas ut.
 
Sv: Fästingmedel ?!?!

Använde Scalibor förra sommaren.....i en vecka, sedan stod jag inte ut med lukten längre. Det luktade utedass om halsbandet och slutligen halva hundarna.
Några jag pratat med säger samma sak, men många verkar även nöjda med Scalibor. Det fungerade ju verkligen, men det var inte värt det. Så fort hundarna kom i närheten av oss så stank det gammalt utedass och pissoar. :crazy:

Nä, jag återgår till mina Thee Tree Oil halsband. De fungerade bra och luktade gott. De kom några få fästingar på hela sommaren.

Övriga fästingmedel använder jag mig inte av. När det på etiketten står: Använd skyddshandskar när du ska applicera medlet på hunden, barn får ej vistas i närheten av hundarna de första 3 dagarna och låt ej hunden sova i sovrummet under dessa 3 första dagar. Då känns det inte ok att droppa detta på huden på mina hundar. :crazy:
 
Sv: Fästingmedel ?!?!

Okej, då vet jag på ett ungefär... :idea:
Tack så mycket för era svar! :bow:
 
Sv: Fästingmedel ?!?!

HEJ

Det receptbelagda halsbandet är suveränt!
Men se upp med allergiska besvär, en av mina hundar tål det utmärkt, men jag är inte säker på att
min andra vovve gör det. Fungerar det är det utmärkt, insekterna får en nock down känsla, och blir
groggy! Frontline har inte fungerat för mig! det var helt värdelöst! Sedan finns det ju expot vet, har hört
talas om att de kan få stora sår av det. Så det är svårt att veta riktigt, men som sagt halsbandet är
suveränt mot fästingar.............. :love:
 
Sv: Fästingmedel ?!?!

I början hade jag Scalibor till min hund och det funkade bra. Men efter några veckor fick hon röda utslag på halsen så jag tog av det.. Efter det har jag faktiskt inte använt något fästingmedel alls och hon har bara fått en fästing.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Djurvän
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 573
Senast: Och_Aye
·
Hundhälsa Hej, jag har en omplaceringshund som enligt förra ägaren haft problem med klåda torr hud och mjäll, vet. hade sagt att han var...
Svar
3
· Visningar
777
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp