Fågel som låter sent och HÖGT - vad för sort??

bettysmatte

Trådstartare
Några kvällar nu har jag blivit störd av en fågel när jag har gått och lagt mig. Den låter hyfsat sent, dvs 21:30-23-tiden och HÖGT. Det låter "tjirp, tjirp, tjirp, tjirp..." och så tyst i någon/några sekunder. Sedan börjar det om igen. Första gången jag hörde det blev jag orolig att katten fångat en fågel, för den låter "uppjagad", "uppstressad" eller liknande. Ljudet är ibland närmre, ibland längre bort så jag antar att den flyger runt från träd till träd (?). Hörde den senast igår och då gjorde den mig galen mellan ungefär kl 22 och 23 innan jag bestämde mig för att jag aldrig skulle somna om jag inte stängde balkongdörren. Någon som vet vad det kan vara för slags fågel? Kanske ska tillägga att jag bor i norra Skåne med myrmark nära huset, om något sådant har någon betydelse.
 
Lyssnade på en sådan nu, men kan inte säga att jag känner igen det drillandet. Så "fint" låter aldrig den fågeln som tjatar utanför min balkong... ;) Den låter mest som om den är jagad/någon håller på att döda den...
 
Bofinken kan låta fint också, när den skärper till sig. :-) Jag ska länka till tjat-lätet när jag är vid en dator. Men det är iofs mest just tjatigt, låter inte så skrämt.
 
Jag har lyssnat lite på duvhök och sparvhök, och DET låter faktiskt rätt likt. Men hur troligt är det att man har en sådan i närheten av huset - länge? Finns det något mer som låter liknande?
 
Några kvällar nu har jag blivit störd av en fågel när jag har gått och lagt mig. Den låter hyfsat sent, dvs 21:30-23-tiden och HÖGT. Det låter "tjirp, tjirp, tjirp, tjirp..." och så tyst i någon/några sekunder. Sedan börjar det om igen. Första gången jag hörde det blev jag orolig att katten fångat en fågel, för den låter "uppjagad", "uppstressad" eller liknande. Ljudet är ibland närmre, ibland längre bort så jag antar att den flyger runt från träd till träd (?). Hörde den senast igår och då gjorde den mig galen mellan ungefär kl 22 och 23 innan jag bestämde mig för att jag aldrig skulle somna om jag inte stängde balkongdörren. Någon som vet vad det kan vara för slags fågel? Kanske ska tillägga att jag bor i norra Skåne med myrmark nära huset, om något sådant har någon betydelse.
Koltrast??
 
Har lyssnat lite på morkullan nu, men inte lyckats hitta något som låter som "min" fågel.

Jag googlade också, men jag kunde inte hitta något som lät som de gör i verkligheten. Det låter typ som Kniirp, kniirp. :)

Om man hittar något ställe där de flyger så brukar de ha en tendens att återkomma på samma ställe igen.
 
Jag har alltid trott att näktergalen sjunger "fint". Sen för några veckor sedan började en fågel gasta på kvällarna, den lät helt Koko! Visade sig att det är en näktergal. Den vrålar hela nätterna i äppelträdet utanför mitt hus. :crazy:

Trodde jag med. Men nä, inget jag vill höra på nätterna :p
 
Det kan vara Nattskärra

http://www.xn--fgelsng-exae.se/nattskarra

Läte[redigera | redigera wikitext]
Nattskärran uppmärksammas främst genom sin sång som oftast framförs nattetid från en upphöjd plats. Den kan närmast jämföras med ljudet av en motorcykel som kör förbi på långt avstånd. Denna sång framförs i timtal nästan utan paus i skymningen och på natten. Detta "surrande", som varierar i tonhöjd och ljudstyrka, växlar vid större upprördhet från kvåårååårrrårrr... tillerreeerreerrreerrreeerr... När det plötsligt avstannar kan man ibland förnimma mycket höga, utdragna diiieyyh-inslag och flerfaldiga, ganska högljudda vingslag. Även näbbklappranden kan höras särskilt när den jagar insekter.
 

Liknande trådar

Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 690
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp