Bukefalos 28 år!

fågelavelsfråga

Countrystyle

Trådstartare
Hej!

Jag har fått ett problem!
Vi har 4 undulater, ett äldre och ett yngre par. Det yngre paret (ca 1½-2 år gamla nu) sattes i häck i början av året men honan drabbades av värpnöd och blev väldigt dålig. Vi lyckades till slut klämma sönder ägget så att det kunde komma ut, då blev hon snabbt bättre igen.

Hennes make började sedan trakasera vår äldre hane och har fått sitta ensam ett tag. Jag testade idag att släppa in honom till de andra igen för det känns som djurplågeri att låta honom sitta ensam i liten bur, medan de andra bor i en stor parakitbur.

Han fjäskade vilt med sin hona och efter bara ett par minuter gav hon samtycke till parning, så nu sitter han åter själv.

Honan är nu frisk och pigg men frågan är kan vi låta dem häcka trots det hon gått igenom, eller måste hanen sitta ensam resten av livet?

Det äldre paret ( ca 7 årgamla) är pensionerade från häckning.

Med hopp om snabbt och kunnigt svar.

/Countrystyle
 
Sv: fågelavelsfråga

Countrystyle skrev:
Hej!

Jag har fått ett problem!
Vi har 4 undulater, ett äldre och ett yngre par. Det yngre paret (ca 1½-2 år gamla nu) sattes i häck i början av året men honan drabbades av värpnöd och blev väldigt dålig. Vi lyckades till slut klämma sönder ägget så att det kunde komma ut, då blev hon snabbt bättre igen.

Hennes make började sedan trakasera vår äldre hane och har fått sitta ensam ett tag. Jag testade idag att släppa in honom till de andra igen för det känns som djurplågeri att låta honom sitta ensam i liten bur, medan de andra bor i en stor parakitbur.

Han fjäskade vilt med sin hona och efter bara ett par minuter gav hon samtycke till parning, så nu sitter han åter själv.

Honan är nu frisk och pigg men frågan är kan vi låta dem häcka trots det hon gått igenom, eller måste hanen sitta ensam resten av livet?

Det äldre paret ( ca 7 årgamla) är pensionerade från häckning.

Med hopp om snabbt och kunnigt svar.

/Countrystyle

Du kan ha dom ihop men utan holk.
Det gör ingen skada att dom parar sig och så länge du inte har holk till dom så borde det inte vara något problem.

Sen ska du i vilket fall som helst se till att honan och dom andra med för den delen får i sig mycket kalk.
Kalksten som dom gnager på, grönsaker med kalk. du kan stö kalkpulver på färsk mat osv.
 
Sv: fågelavelsfråga

Ärligt talat...avla inget mer. Undulater samt finkar drabbas lätt av värpnöd..Hellre en ensam hona/hane än en livshotande sjukdom...MEN man kan kastrera honorna...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 428
Senast: ako
·
Övr. Djur Hej! Vi har köpt 4 zebrafinkar för nån vecka sen 2 honor och 2 hanar som är ca 6 månader gammal. 2 hanarna bråkade väldigt vild med...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Lyan
·
Övr. Katt Har två innekatter på 11 och 6 år. Den äldre har vi haft sen han var kattunge och den yngre köpte vi som 1-åring när vår tidigare katt...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Mischmasch
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 343
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp