Fågelhund till drag?

Hur mycket avlas Engelsk setter mot jakt nu för tiden? Jag har inte träffat på en Engelsk Setter som varit annat än aktiv sällskapshund på säkert 20 år.
En hel del faktiskt, men de flesta dom föder upp och dom som sen har dom som jag sett kommer ifrån norra Sverige. Dom kräver ju lite yta när dom jagar ;)
Finns fina jaktlinjer både på engelsk, gordon och irländsk setter. Men dom säljs nästan bara till aktiva jägare...
 
Frågar mest för egen del, men hur är vinthundarna till att dra? Är förtjust i whippet och silken, gillar storleken. Och det är väl typ detta jag saknar i min hund idag, viljan att springa... SKulle gärna ha en medelstor hund i framtiden som gillar canicross och dra på motionsnivå vid jogging och kanske på skidor/sparkcykel.
Precis som nämnts så är de mest intresserade av korta sträckor, och så är de sällan intresserade av att springa rakt fram heller. Dvs, så fort de inser att de inte får springa sicksack och kasta sig snabbt åt olika håll i jakten på något/någon så tröttnar de ofta.

Det finns de som använder sina vinthundar till drag, men det är dessutom svårt(!) att få dem att dra kontrollerat. Du vill ju gärna ha någon form av stopp på dem och inte riskera att de flyger rakt ut på ett fält för att det råkar stå ett rådjur längst bort i skogsbrynet.

Jag har testat drag med alla mina 4 salukis. 1an och 3an drog bara på vägen hemåt (i hopp om att komma hem för att snabbt slippa det), 2an ville inte alls och 4an drar bara om någon kompis är före.

Skulle tippa på att det är bättre med någon mer "vanlig" hund som är långdistansare jämfört med vinthundarna och som är lite mer samarbetsvillig.
 
Frågar mest för egen del, men hur är vinthundarna till att dra? Är förtjust i whippet och silken, gillar storleken. Och det är väl typ detta jag saknar i min hund idag, viljan att springa... SKulle gärna ha en medelstor hund i framtiden som gillar canicross och dra på motionsnivå vid jogging och kanske på skidor/sparkcykel.
Som andra har skrivit är vinthundar mer sprint än distanslöpare. Men en av de jag följer på insta kör caincross och bikejoring/drag med cykel med sin magyar agar samt även med malle (nuvarande malle är dock rätt ung så just nu är det mest filmer med hans magyar). Inspirerade filmer att kolla på. Kontot heter team_dogracing och är ett öppet konto om du vill kolla. Sen vet jag inte hur långa sträckor de springer/cyklar
 
Men du kan ju kolla på en del brukshundsraser också som passar för drag. Tar du inte de mest extrema bruksraserna så räcker faktiskt dragaktivering ganska långt om man kör rejält, anser jag. Inte att man kanske BARA kan göra just det, men det räcker en bra bit..

Dobermann är ju lite kända för att vara poppis med drag tex. Sen finns det andra raser som kan vara jätteduktiga, men lite mer chansning då det finns individer som inte bara vill dra rakt av. Hovawart, Beauceron, Briard tex finns det människor som drar med och det kan vara...rätt mycket action... :)
Dobermann fungerar suveränt till draget ja - men jag vet inte vad du menar med "Tar du inte de mest extrema bruksraserna"?
Det är ju en rejäl bruksras trots allt.

Problemet numera är dock att de som är mest lämpade till drag även är de som är bruksavlade, då utställningslinjerna generellt är tyngre och trögare.
 
Dobermann fungerar suveränt till draget ja - men jag vet inte vad du menar med "Tar du inte de mest extrema bruksraserna"?
Det är ju en rejäl bruksras trots allt.

Problemet numera är dock att de som är mest lämpade till drag även är de som är bruksavlade, då utställningslinjerna generellt är tyngre och trögare.
Jo, visst är det. Meningen var egentligen inte på nått sätt kopplad till dobermann, blev lite otydligt kanske. Men jag anser kanske ändå inte iofs att en dobermann är lika "extrem" som en malle, men det är min uppfattning generellt sett bara.

Men iaf, meningen var mer syftad till hela paketet av raser jag skrev. Beauceron, briard, hoffe, mfl som är bruksraser, dock inte på samma extrema nivå som bruksschäfrar och mallar. Men vet ett gäng som drar som ånglok.
 
Jo, visst är det. Meningen var egentligen inte på nått sätt kopplad till dobermann, blev lite otydligt kanske. Men jag anser kanske ändå inte iofs att en dobermann är lika "extrem" som en malle, men det är min uppfattning generellt sett bara.

Men iaf, meningen var mer syftad till hela paketet av raser jag skrev. Beauceron, briard, hoffe, mfl som är bruksraser, dock inte på samma extrema nivå som bruksschäfrar och mallar. Men vet ett gäng som drar som ånglok.
Ja, det är ju mer vad man lägger i ordet extrem. Mallen har absolut mer extrem kamplust dock, men vet inte om de är "extremare" annars?
Men då vet jag hur du menar!
 
Ja, det är ju mer vad man lägger i ordet extrem. Mallen har absolut mer extrem kamplust dock, men vet inte om de är "extremare" annars?
Men då vet jag hur du menar!
Det blir förstås en tolkningsfråga. Jag tänker väl "extrem" i förhållande till "krävande" och "mycket hund", kanske..

Men det är ju subjektivt såklart.
 
Tack för alla era svar!

Tror jag var lite otydlig i min formulering, jag letar egentligen inte efter en annan hund för tillfället men jag har ju ändå sneglat åt andra håll än polarhundarna då jag gärna skulle ha något lite mer förigt och inte fullt så självständigt. Verkar som att det finns uppfödare inom Vorsteh dock som säljer till drag, det är ju kul att veta inför framtiden! :)
 
Som andra har skrivit är vinthundar mer sprint än distanslöpare. Men en av de jag följer på insta kör caincross och bikejoring/drag med cykel med sin magyar agar samt även med malle (nuvarande malle är dock rätt ung så just nu är det mest filmer med hans magyar). Inspirerade filmer att kolla på. Kontot heter team_dogracing och är ett öppet konto om du vill kolla. Sen vet jag inte hur långa sträckor de springer/cyklar

Jag har inte insta så jag är nog körd där ;)

Men ja, min hund idag är bara 2,5 år så det är ändå inte aktuellt med ny hund. Det är bara det att jag saknar att ha en hund som vill träna med mig, denna får jag lämna hemma och fara ut själv :o Men skönt att höra att vinthundarna ej lämpar sig, då slpper jag fundera på det mer. Ska följa tråden om än jag tror att TS är ute efter en mer krävande hund är mig :)
 
Dobermann fungerar suveränt till draget ja - men jag vet inte vad du menar med "Tar du inte de mest extrema bruksraserna"?
Det är ju en rejäl bruksras trots allt.

Problemet numera är dock att de som är mest lämpade till drag även är de som är bruksavlade, då utställningslinjerna generellt är tyngre och trögare.

Finns ju dessutom en hel del folk som har Malle där dom enbart kör drag under dragsäsongen. Tror många underskattar hur mycket en draghund faktiskt jobbar när man tränar det ordentligt.
 
Jag kan bara instämma med @Scata, ibland känns det som att det knappt går att köra igenom Kiruna utan att se en engelsk setter, och där används dom till ripjakt på fjället.
Ville bara flika in att redan för 15+ år sedan på en semester med familjen så såg vi många setters, då kom det fram folk och frågade om våra bruksstammade (/samt till viss del utställda för korning osv) välmeriterade boxers var amstaff.

Jag körde på den tiden en del drag med vår ena hund och har efter detta även kört drag med flera efteråt. Bra friska hundar men de är ju knappast lämpade för tävling eller längre distanser. Har provkört tex husky samt malle och det är en enorm skillnad i draglusten
 

Liknande trådar

U
Övr. Hund Det här är ett svar på en tidigare tråd där någon frågade om Beaglens lämplighet som sällskapshund. Jag missade tråden då det begav sig...
Svar
4
· Visningar
19 014
Senast: Julle
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 645
Senast: oseriös
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp