Fairfields tömkörningsgjord

Emiro

Trådstartare
Jag såg att Hööks har en tömkörningsgjord av märket Fairfield som påminner om Tärnsjös tömkörningsgjord. Är det någon som har den eller har klämt och känt på den i butik? Och i så fall vill lämna ett utlåtande :)
 
Jag såg att Hööks har en tömkörningsgjord av märket Fairfield som påminner om Tärnsjös tömkörningsgjord. Är det någon som har den eller har klämt och känt på den i butik? Och i så fall vill lämna ett utlåtande :)

Jag har lärt mig med tärnsjös variant att man får passa sig om man har en häst med hög manke och takformad rygg. Då finns risk att bågen tar i manken och trycker.

(ja, tärnsjö har en extra hög båge att byta till, men då blir den också liiiiite bredare och med den takformade ryggen hamnade gjorden väldigt långt ner på sidorna)
 
Jag har en och är nöjd med min. Stropparna var väldigt långa/gjorden stor dock.

Inga problem med hög manke, har standardbågen som medföljde.
 
IMG_20220313_155603_HDR.jpg
 
Jag har en och är nöjd med både kvalitet och form. Har runda hästar där allting glider trots bra med mankar och den sitter helt ok. Visst är det inte tärnsjökvalitet men för pengarna är lädret riktigt fint, men som vanligt med Hööks så håller jag med om att köpa i butik för det brukar kunna variera rätt mycket mellan exemplaren.
 
Jag har en och är nöjd med både kvalitet och form. Har runda hästar där allting glider trots bra med mankar och den sitter helt ok. Visst är det inte tärnsjökvalitet men för pengarna är lädret riktigt fint, men som vanligt med Hööks så håller jag med om att köpa i butik för det brukar kunna variera rätt mycket mellan exemplaren.
Jag skulle kunna säga exakt samma med tillägget att jag har hört att de ibland inte är symmetriska så om man köper en så kolla det med.

Största nackdelen har för mig varit att det varit svårt att hitta en gjord som är kort nog. Jag har bytt till en mindre båge och har en 20 cm gjord till och det funkar bra.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 693
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 156
Senast: MML
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 929
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 227
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp