Fakta om gallor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 041
P

prince77

Vill höra mera fakta angående gallor.

*Vilka är dom vanligaste orsakerna till gallor?
*VAD är det eg som händer inuti benen när en galla bildas/uppstår?
*Och hur behandlar DU galliga ben?
*Kan en galla vara så allvarlig att hästen blir obruklig?

gallor är ledvätska som "samlats på en punkt"
min häst har inte gallor men det kan lindras med mycket rörelse, liniment och stallbandage under natten, ska finnas något sätt till men minns inte för tillfället. hästen brukar oftast inte blir obruklig pga gallor..varför det uppstår vet jag inte direkt..men kan ha att göra med fel utfodring(för mycket mat) samt foderbyte...m.v.h jeanette

det där med ledvätskan vet jag men VARFÖR bildas den, till försvar för något?

har en häst i stallet bredvid som har fått så otroligt stora gallor så man kan bara skritta med han.. han är inte öm eller så (lösa skor, men inte mer öm än han var innan gallorna kom, hovlsgaraen vill itne sko han.. *suck*), men enligt den egentliga skötaren (som INTE sköter han) så ska han inte ridas alls.. ingen vet varför han får så heller, händer alltid på sommaren, vet. vet inget, inte hovslagare heller..

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 211
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 253
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
524
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka